בכמה יעלה המדד? "הלחצים האינפלציוניים יורדים מדרגה"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, מעריך שהמדד ירשום עלייה של 0.3% ■ יוסי שווימר, כלכלן ראשי מגדל שוקי הון: יש מספר גורמים שתומכים בהותרת הריבית על כנה

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, שצפוי להתפרסם היום (ו') בשעה 14:00 על ידי הלמ"ס, צפוי לרשום עלייה של 0.3%-0.4%. כך על פי הערכות של כלכלני מאקרו במשק.

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, מציין לקראת פרסום המדד כי "הלחצים האינפלציוניים במשק יורדים מדרגה בעקבות המימוש החזק במחירי הסחורות בכלל וירידת מחירי האנרגיה בפרט. מהפכת הסלולר אף היא מרסנת אינפלציה בצורה לא מבוטלת ורק רכיב שירותי דיור בבעלות ממשיך להתחזק בקצב שנתי של 4.5% - 6% וללבות את האינפלציה המקומית. פוטנציאל ההפתעה כלפי מעלה במדד המחירים טמון כרגע בעיקר בהעלאת מיסים עקיפה על ידי הממשלה אם באמצעות הגדלת מע"מ, הטלת "מיסים רעים" דוגמת מיסוי סיגריות ואלכוהול, מיסוי מע"ם פירות וירקות ועוד רעיונות אשר נזרקים לחלל האוויר חדשות לבקרים והינם בעלי השלכות ישירות בזירת המחירים במשק".

"הערכות כרגע הינן כי הממשלה תבחר להעלות את המע"מ במשק בשיעור של אחוז בחודש ינואר ולא במחצית השנייה של שנת 2012 כמו שסברנו קודם לכן. העלאת מע"מ זו תתרום לעליית המחירים ב- 12 החודשים הקרובים בתרחיש של גלגול עלויות חלקי על לקוח הקצה בין 0.3% ל-0.4%. התחזקות הדולר אל מול השקל באם תמשך תתמוך אף היא בעליית מחירים מסוימת במשק וכן בריסון ירידת מחירים המתבקשת מירידת מחירי הסחורות".

פגוט מעריך שמדד חודש מאי צפוי לעלות ב- 0.3% זאת בעקבות צפי לעלייה מהותית ברכיב שירותי הדיור בבעלות, עליית מחירי מזון והפירות והירקות וכן עליית מחירי הלבשה והנעלה עונתית מנגד צפויים לרדת מחירי התקשורת כפועל יוצא של מלחמת מחירים, מחירי ההבראה והנופש צפויים לרדת כחלק מעונתיות ברכיב זה אחרי חג הפסח וכן ירידה מינורית במחירי הדלקים.

יוסי שווימר, כלכלן ראשי מגדל שוקי הון, צופה שמדד המחירים לצרכן לחודש מאי יעלו ב- 0.3%. לדבריו, "מדד מאי צפוי להיות מושפע מעלייה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה וכן מעלייה בסעיף הדיור. מנגד, צפויה ירידה בסעיף התחבורה והתקשורת בעיקר בעקבות ירידה במחירי הדלקים. בחודש יוני, צפויה עלייה עונתית נוספת במחירי ההלבשה, ההנעלה והדיור".

למרות הקריאות המתגברות וההערכות בשווקים להורדות ריבית בישראל, מציין שווימר מספר פרמטרים אשר צפויים להשפיע על הותרת הריבית על כנה: עדיין לא נאמרה המילה האחרונה לפתרון המשבר האירופי - אנו לא יודעים בוודאות את התוצאות של המשבר החוזר באירופה והתוצאות האפשריות על המשק הישראלי. בנוסף, האינפלציה עדיין בטווח היעד המשק אמנם מאט, אך לא נכנס למיתון. שוק הדיור מתקרר לאט, אך לא רצוי להזרים שוב "אוויר חם" לבועת הנזל"ן.