הלל צ'רני: עד המדינה בפרשת הולילנד מנסה לסחוט אותי

צ'רני, המואשם במתן שוחד בפרשת הולילנד, הגיש כתב הגנה לתביעה בסך 30 מיליון שקל שהגיש נגדו ש"ד בטענה כי לא שולם לו על קידום הפרויקט

‎‎עד המדינה בפרשת הולילנד, ש"ד, מנסה לסחוט מהיזם הלל צ'רני ומחברת "הולילנד תיירות" שבבעלותו כספים, באמצעות התביעה האזרחית שהגיש נגדם לבית המשפט המחוזי בירושלים - כך טוענים צ'רני וחברת "הולילנד תיירות", בכתב ההגנה שהגישו בסוף השבוע לבית המשפט, בעקבות התביעה שהגיש ש"ד בחודש ינואר השנה, בסך 30 מיליון שקל.

צ'רני הינו בעל הזכויות במקרקעין שבמתחם הולילנד, והוא מואשם כי פעל לשינוי ייעוד המקרקעין, תוך מתן שוחד לנבחרי ציבור, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס והלבנת הון.

טענות ההגנה שצ'רני מפרט בכתב ההגנה בהליך האזרחי עשויות לשמש אותו גם במסגרת המשפט הפלילי בפרשת הולילנד, ששלב העדויות בו ייפתח בחודש הבא.

בכתב ההגנה, שהוגש באמצעות עורכי הדין בעז בן-צור, אלעד פלג ורונן אפט, נטען כי התביעה שהגיש ש"ד זהה כמעט לחלוטין ל"טיוטת כתב התביעה", שכונתה "כתב סחיטה", שחוברה על-ידי ש"ד ועורך דינו, ושהובילה לפתיחת החקירה הפלילית בפרשה.

עוד נטען כי במסגרת עדויותיו במשטרה הודה ש"ד כי "אני מודה ומתוודה שכל כתב התביעה היה יותר תרגיל מחשבתי, לצורכי הפחדה ולצורכי הבאתם למשא-ומתן".

לדברי הנתבעים, "ש"ד מלהטט בין גרסאות עובדתיות, והאמת היא זו שמשרתת את האינטרסים שלו באותה נקודת זמן".

‎‎הפרת הסכם

‏בתביעתו של עד המדינה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים שבוע ימים לאחר הגשת כתב האישום הפלילי על-ידי הפרקליטות, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נטען כי "חרף תרומתו המכרעת להצלחת הפרויקט, התחמקו צ'רני וחברת 'הולילנד תיירות' מתשלום מלוא שכרו, נישלו אותו מזכויותיו וניצלו מצוקה קשה שאליה נקלע בשל פעילותו עבורם".

לדבריו, צ'רני והחברה לא השיבו לידיו "את מלוא ההוצאות ששילם מכיסו לצדדים שלישיים ושנעשו לבקשת הנתבעים, על מנת לקדם את ענייניהם, ועניינם למעשה תשלום שוחד לעובדי ונבחרי ציבור".

כתוצאה מכך, טוען ש"ד, החלו לחזור צ'קים שניתנו כנגד הלוואות שלקח בשוק האפור, וגברתנים החלו להופיע בביתו ולאיים עליו על משפחתו.

‏בכתב ההגנה עושים צ'רני ו"הולילנד תיירות" מאמץ לטשטש את הקשר הישיר שבינם לבין עד המדינה. לטענת הנתבעים, עד שנת 1999 ש"ד לא עבד ישירות בשירותו של צ'רני, אלא הועסק באמצעות מעסיק שלישי, חברת אפשטיין. עוד הם טוענים כי ש"ד מעולם לא "נדרש לסייע בהשבחת זכויות הבנייה" במתחם הולילנד.

לדברי הנתבעים, היחסים העסקיים בין הצדדים נותקו ב-2007, אז גובש "הסכם היפרדות" ביניהם, שבעטיו שולמו לעד המדינה 16 מיליון שקל, סכום שמיצה את כל תביעותיו ודרישותיו.

‏ואולם חודשים אחדים לאחר מכן שב ש"ד ופנה לצ'רני בבקשה לסיוע כספי. צ'רני העמיד לזכותו הלוואה בסך 2.7 מיליון שקל, כדי להסיר איומים על חייו של ש"ד מצד גורמים בשוק האפור. ואולם לדברי צ'רני, ש"ד הפר באופן בוטה את ההסכם הזה, ולפיכך מתנהלת תביעה בסך 2.65 מיליון שקל שהגיש צ'רני נגד ש"ד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‎‎‏"תאוות-בצע ויצר סחטנות"

‏‎‎למרות כל הכספים שקיבל ש"ד מצ'רני, נטען בכתב ההגנה, "תאוות-הבצע ויצר הסחטנות של ש"ד גברו עליו. הוא העביר לצ'רני ולחברת הולילנד תיירות כתב סחיטה, שבמסגרתו גולל טענות הזויות והחל לדרוש סכומים שבעליל אינם מגיעים לו".

לדברי הנתבעים, רוב-רובו של "כתב הסחיטה" שנמסר לידיהם אז מצא את ביטויו בתביעה שהוגשה לבסוף לבית המשפט.

‏באשר לטענתו של ש"ד כי "הסכם ההיפרדות" ניצל את מצבו הבריאותי לצורך הסכמתו להסכם שהיווה עושק, מביאים הנתבעים פתק שכתב ש"ד לצ'רני חודשים אחדים אחר-כך.

בפתק נכתב: "הלל שלום, אין בפי מילים להודות לך על כך מה שעשית ואתה עושה למעני. על אף שהשואה הסתיימה מזמן, מבחינתי אתה משמש כחסיד אומות העולם, שהצילני משואה חדשה. שוב תודה על הכול, ומקווה שאלוהים ייתן לי ואוכל לגמול ולהחזיר. שלך, ש"ד".

"לא סביר", כותבים הנתבעים בכתב ההגנה, "שאדם הסבור כי נעשק ואולץ לחתום על הסכם, יביע בחלוף 5 חודשים הוקרה עמוקה כלפי העושק והמאלץ".

‏כתב האישום‏ בפרשת הולילנד כולל שורה ארוכה של נאשמים, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט; ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן; ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי; דני דנקנר, יו"ר חברת תעשיות מלח, ששימש במקביל גם סגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים; יעקב אפרתי, שהיה מנכ"ל משרד התשתיות ואחר-כך מנהל מינהל מקרקעי ישראל; יזמי נדל"ן ובכירים נוספים בעיריית ירושלים.

כתב האישום עוסק ב-3 פרויקטים של נדל"ן, ובמסגרתו מואשמים יזמי הפרויקטים במתן שוחד לעובדי ונבחרי ציבור, במטרה לקדם את הפרויקטים. (ת"א 13480/01/12).