שלא יעקצו אתכם

לקחים מפרשת "העוקץ מסביון": יש מה לעשות נגד תרמיות בניהול השקעות

פרשת "העוקץ מסביון", שעלתה לכותרות בשבועות האחרונים, בה לפי החשד מנהל השקעות שפעל ללא רישיון הונה עשרות משקיעים בהיקף של מיליוני שקלים, מעלה מחדש את הצורך לחדד את כללי האצבע הבסיסיים בניהול השקעות. כללים אלה יוכלו ברוב המקרים להגן עליכם, המשקיעים, מפני התרמיות הנפוצות.

לצורך כך ניסחנו 5 כללי-אצבע שעל המשקיע לבחון ולקחת בחשבון בעת מסירת כספיו לניהול חיצוני:

1. רישיון ניהול תיקים לא יגן עליכם מפני תרמיות

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווקן ובניהול תיקי השקעות, מחייב מנהלי תיקים בישראל לפעול תחת רישיון מתאים מטעם רשות ניירות ערך, ובכך הם כפופים לכללי החוק והרשות.

יחד עם זאת, במקרים רבים החוק מאפשר במפורש לייעץ ולנהל תיקים לאחרים, בפטור מרישיון (!). למשל, ניהול על-ידי יחיד לעד 5 לקוחות בשנה, או מנהלי שותפויות להשקעה (קרנות גידור) ועוד (סעיף 3 לחוק הסדרת העיסוק). כך אגב מקובל, בשינויים מסוימים, גם בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם.

ואולם, קיום רישיון לניהול תיקים בפני עצמו אינו מגן על משקיעים מפני תרמיות (והיעדרו אינו מקל על ביצוען). לא הרישיון משנה, אלא המבנה במסגרתו משקיעים ופועלים.

2. ודאו כי ייפוי-הכוח לא כולל משיכות מהחשבון

במקרה שמנהל התיקים פועל בחשבון הרשום על שם הלקוח, יש כמובן להעדיף בעלי רישיון (החייבים בביטוח בשל מעשה או מחדל רשלני), ויש לוודא כי ייפוי-הכוח שניתן למנהל בחשבון לא כולל משיכות מהחשבון החוצה.

כנ"ל במקרה שמנהל התיקים פועל תחת הפטור ל-5 משקיעים בשנה או ללקוחות כשירים. במקרה זה יש לשקול בכובד-ראש האם להעניק לאותו אדם הרשאה לנהל סכומים מהותיים, במיוחד אם מדובר במנהל שאינו מחזיק בביטוח מקצועי (החוק מחייב את המנהל לציין מראש האם הוא מחזיק בביטוח כזה או שלא).

3. ודאו כי העברות נעשות דרך המערכת הבנקאית

במקרה שמעבירים את כספי ההשקעה לחשבון שאינו רשום על שם המשקיע (כמו במקרה של קרן גידור/שותפות להשקעות), יש לוודא כי ההעברות מבוצעות דרך המערכת הבנקאית (לא בכסף מזומן "במעטפות"), וכי לאותו חשבון (ובכל חשבון אחר של הקרן) יתמנה נאמן ראוי (ברוב המקרים, חברת נאמנות הקשורה למוסד פיננסי רשמי בישראל או למשרד רואי חשבון מוכר), שמקבל לפני העברת הכספים הרשאת חתימה משותפת או בלעדית לכל הוצאת נכסים או כספים מאותו חשבון.

כך עובדות קרנות גידור מוסדרות בישראל, וכך מתחייב מהרולינגים הסטנדרטיים של רשות המסים. אותו נאמן אחראי הן בפני רשויות המס, והן בפני המשקיעים לכל הפקדה או הוצאת כספים מחשבון הקרן, ולא תיתכן הוצאה או כניסת כספים לאותו חשבון ללא חתימתו בכתב, ומראש. זו הנקודה החשובה ביותר, שהייתה מונעת, בוודאות, מעשי תרמית רבים.

4. בדקו התאמה בין הדוחות לחשבונכם

לקוח שכספיו מתנהלים תחת חשבון הרשום על שמו חייב לוודא בעצמו, ישירות מול החשבון שלו, כי הדוחות התקופתיים שמנהל התיקים שולח לו מתאימים ליתרות המופיעות בחשבון האישי. הלקוח חייב לקבל גישה קבועה ומתמשכת לחשבון שלו, בין אם החשבון נמצא בישראל או בחו"ל.

במקרה של חשבון חיצוני שאינו על שם הלקוח, יש לוודא כי הדוחות התקופתיים מופקים על-ידי הנאמן הממונה, או לכל הפחות מבוקרים על-ידי משרד רואה חשבון מוכר.

5. האם אתם חשופים לנגזרים ומינוף גבוה?

יש מעט מאוד מנהלים בעולם שמסוגלים להכות את המדדים לאורך שנים רבות, ובשום מקרה אין להסתמך על תשואות קונסיסטנטיות, לא מבוקרות (שלא ניתנו על-ידי רואה חשבון או נאמן רשמי), או על תשואות גבוהות במשך מספר מועט של שנים.

בכל מקרה צריך לנסות להבין כיצד מנהל ההשקעות מתכוון לפעול כדי לייצר תשואה, ובמיוחד מהי מידת החשיפה למכשירים שכרוכה בהם רמת סיכון גבוהה במיוחד (כגון נגזרים או שימוש במינוף גבוה).

אריאל בינו הוא שותף מנהל בקרן תמיר פישמן הזדמנות מניות. עודד קרייזל הוא עורך דין העוסק במשפט מסחרי ודיני שוק ההון, וכותב באתר buysidemetrics.com.