נעילה מעורבת באירופה: מילאנו נפלה 2.9%, מדריד 3%

התשואות על אגרות החוב ל-10 שנים של ספרד חצו את רף ה-7% ■ ביוון: מפלגות "הדמוקרטיה החדשה" ו"פאסוק" זוכות לרוב קולות בפרלמנט - גובר הסיכוי כי המדינה תישאר בגוש האירו ■ וול סטריט נפתחה בירידות

למרות תוצאות הבחירות ביוון, המסחר באירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת לאור העלייה שנרשמת כעת בתשואות על אגרות החוב של ספרד שחצו את רף ה-7%. תוצאות הבחירות הכלליות שנערכו אתמול ביוון הצביעו על ניצחונם של המפלגות ה"פרו-אירופיות" שתומכות בהמשך החלת תוכניות הצנע במדינה. תוצאות הבחירות התקבלו באנחת רווחה מצד המנהיגים באירופה ובעולם כשחלק מהם כבר הזדרזו להודיע על כוונתם לתגמל את יוון על ידי פריסת תוכניות הצנע לתקופה ארוכה יותר. בנוסף, תפתח היום פסגת מנהיגי ה-G20 במקסיקו כשעל פי ההערכות צפויה לצאת משם הודעה על תוכנית מתואמת של הבנקים המרכזיים בעולם.

החגיגות בבורסות אירופה שנרשמו הבוקר בעקבות תוצאות הבחירות ביוון נגמרו במהרה כשהתשואות על אגרות החוב של ספרד ל-10 שנים חצה את רף ה-7% שנחשבת לרמה קריטית ועומדים כעת על 7.18%. בעקבות כך גדל הפער בין התשואות של ספרד לאלה של גרמניה ל-555 נקודות בסיס. בשווקים ממתינים בדריכות לפרסום תוצאות מבחני הלחץ שנערכו לבנקים בספרד, ב-21 ביוני.

אנחל גוריה, מזכ"ל ה-OECD, אמר היום כי על הבנק המרכזי האירופי להשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותו על מנת לרסן את משבר החוב באירופה ואת העלייה בתשואות אגרות החוב של ספרד.

תוצאות הבחירות שהתקיימו אתמול ביוון הרגיעו, ולו באופן זמני, את החששות ממשבר החוב באירופה, כשעל פי התוצאות הסופיות, מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" השמרנית זכתה ב-29.7% מהקולות. והיא צפויה להרכיב ממשלה יחד עם מפלגת השלטון לשעבר, ה-PASOK של שר האוצר היווני לשעבר איוונגילוס ווניזילוס. ביחד, יש לשתי המפלגות 162 מושבים בפרלמנט היווני שמונה 300 מושבים.

הקמת הקואליציה מתאפשרת בעיקר הודות לחוקה היוונית שמעניקה למפלגה המנצחת תוספת של 50 מושבים בפרלמנט היווני. מפלגת השמאל "סיריצה", שמתנגדת בתוקף להישארות יוון בגוש האירו, הייתה במירוץ צמוד עם מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" והשיגה 26.9% מהקולות.

עם פרסום התוצאות החלו מנהיגי העולם לברך על תוצאות הבחירות היווניות. פורום ה-G7 פרסם הודעה לפיה זה היה האינטרס של יוון להישאר בגוש האירו ולכבד את התחייבויותיה כלפי העולם. "אנחנו מברכים על הנכונות של אירופה לעבוד עם הממשלה היוונית החדשה שתקום על מנת להמשיך ולשמור את המדינה במסלול של רפורמות בתוך גוש האירו".

שר האוצר הגרמני וולפגנג שאובל מיהר לברך את יוון על תוצאות הבחירות וטען שזה סימן ברור עבור הממשלה הגרמניה שהיוונים מוכנים להמשיך בכל הכוח עם הרפורמות שמונהגות במדינה. שר החוץ של גרמניה גואידו וסטרוול רמז אתמול כי גרמניה מוכנה לעזור ליוון על ידי "פריסת" משך הזמן שבו יוון תצטרך להגיע ליציבות כלכלית על מנת להפחית במעט את הלחצים של תוכניות הצנע על תושבי המדינה.

מעבר לאוקיינוס האטלנטי תתקיים היום, ולמשך יומיים, פסגת מנהיגי ה-G20 בעיר לוס קאבוס שבמקסיקו כשהנושא המרכזי יהיה, איך לא, המשבר באירופה. נשיא ארצות הברית ברק אובמה צפוי להשתתף בפסגה ובמהלכה הוא יקרא למנהיגי אירופה לתמוך בבנקים החלשים ביבשת ולהכין תוכניות לעידוד הצמיחה ולא רק תוכניות צנע.

נחזור לאירופה ולעוד יום בחירות שהתקיים אתמול ביבשת ושלא זכה לסיקור תקשורתי נרחב בעקבות הבחירות ביוון. הכוונה כמובן הינה לבחירות לפרלמנט בצרפת שהצביעה על ניצחון מוחץ של מפלגתו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד שהשיגה שליטה מוחלטת על הפרלמנט כשהשיגה 307 מושבים בפרלמנט יחד עם שותופותיה מתוך 577 המושבים בפרלמנט הצרפתי.

אסיה ננעלה בעליות על רקע הבחירות ביוון

הבורסות באסיה ננעלו היום בעליות השערים החדות ביותר מתחילת החודש, לאחר שביוון זכתה מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" התומכת בתוכנית הצנע והישארות יוון בגוש האירו בבחירות. ברקע, עולה מחיר הנפט בכ-1.1% ונסחר סביב 84.95 דולר לחבית, בעוד שהמסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים.

"אנחת רווחה בשווקים", אמר טוד לוונשטיין, מנהל השקעות ב-Highmark Capital Management, בהתייחס לתוצאות הבחירות ביוון. "תוצאות הבחירות ביוון הסירו את התרחיש השלילי מהשולחן. אולם בסופו של יום, יש עדיין בעיות מבניות בכלכלת אירופה שצריך להתמודד איתן".

באירופה, כאמור, יכולים לנשום לרווחה: בבחירות הגורליות לפרלמנט היווני, אשר התקיימו בפעם השנייה מזה מספר חודשים, זכו מפלגות "הדמוקרטיה החדשה" ומפלגת "פאסוק" התומכות בתוכנית הצנע היוונית ובהישארותה של המדינה בגוש האירו, לרוב משולב של מושבים בפרלמנט (162 מתוך 300 ניצבים בסך-הכל), ובכך הבטיחו שתי המפלגות את יכולתן להקים קואליציה יציבה. (לסיפור המלא)

עוד צפויים היום להתכנס מנהיגי פורום מדינות ה-G20 כדי לדון במצבה העגום של הכלכלה העולמית, ולתת דגש מיוחד על בעיית משבר החובות הריבוניים באירופה. זאת, במסגרת כינוס בן יומיים בלוס קאבוס, מכסיקו. נזכיר כי בכיר בפורום רמז ל"רויטרס" בשבוע שעבר כי "בנקים מרכזיים מתכננים פעולה משותפת לאספקת נזילות", בהתבטאות שהקפיצה את המדדים בוול סטריט לקראת הנעילה ביום ו' האחרון.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]