אנליסטים על יוון: אין סיכון ליציאתה מגוש האירו, בינתיים

אנליסטים מעריכים: על רקע תוצאות הבחירות ביוון, סביר כי מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" תכונן ממשלה יחד עם מפלגת "פאסוק" ■ ברקליס: "קטנה הסבירות כי יוון תפרוש מגוש האירו"

ממשלת יוון צפויה להישאר בגוש האירו בתקופה הקרובה על רקע תוצאות הבחירות לפרלמנט במדינה - המציירות תמונה ברורה, של התחזקות מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" ביוון, התומכת במדיניות הצנע הממשלתית ובהישארותה של המדינה בגוש האירו. כך מעריכים היום (ב') אנליסטים בבוקר שלאחר הבחירות הגורליות.

אולם, לפני שממהרים להירגע לגמרי, צריך לזכור כי בפני יוון ניצבים אתגרים רבים נוספים: מהקמתה של קואליציה יציבה, דרך סבב דיונים צפוי נוסף של הממשלה היוונית על תנאי החילוץ שלה - בייחוד לאור הריביות הנמוכות להן "זכתה" ממשלת ספרד בחבילות הסיוע לבנקים שלה - ועד יישום צעדים משמעותיים להמשך הריסון התקציבי בד בבד עם עידוד הצמיחה במדינה, הסובלת ממיתון ממזה 5 שנים.

הסוגייה הבאה על הפרק ביוון, מעריכים בברקליס קפיטל, הינה הקמתה של ממשלה יציבה ביוון: "קואליציה אשר תכלול את מפלגת 'פאסוק' נראית כמעט כאפשרות היחידה עבור מפלגת 'הדמוקרטיה החדשה'. המשקיעים יתמקדו בנושא הזה בימים הקרובים".

"העובדה כי מפלגת 'הדמוקרטיה החדשה' זכתה למרבית הקולות בפרלמנט מרגיעה את השווקים", מציינים בברקליס. "הדבר מקטין את הסבירות כי יוון תפרוש מגוש האירו. כמו כן, סביר כי המפלגה תוכל לדון בהצלחה על תנאי החילוץ החדשים של יוון עם נציגי ה'טרויקה'", מסכמים בברקליס.

נזכיר כי ביוון ננעלו אתמול הקלפיות ב-19:00, כאשר עם ספירת יותר מ-99% מהקולות עולה כעת כי מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" התומכת במדיניות הצנע היוונית ובהישארותה של המדינה בגוש האירו, זכתה לכ-29.7% מהקולות. מפלגת השמאל "סריזה", הידועה בהתנגדותה לצנע וברצונה לדון מחדש על תנאי החילוץ של יוון, זכתה לכ-26.9% מהקולות.

עוד נציין את מפלגת "פאסוק", מפלגתו של ר"מ היווני לשעבר גיאורג פפנדריאו, אשר זכתה לכ-12.3% מהקולות. לפיכך, יכולות שתי המפלגות ("הדמוקרטיה החדשה" ו"פאסוק") להרכיב קואליציה יציבה בהיקף של 162 מהמושבים בפרלמנט (מתוך 300 בסך-הכל), להמשיך במדיניות הצנע, ולפעול לפירעון חובותיה של הממשלה היוונית מול נושיה.

מנגד, באם ממשלה יציבה לא תוקם בימים הקרובים, עשויה האחריות להקמת הממשלה לעבור למפלגת "סריזה" המתנגדת לצנע - ובכך לסלול את הדרך ליציאתה של יוון מגוש האירו.

"פרישה של יוון מהגוש תוביל ללחץ כבד על השווקים באירופה, כאשר השלכה נוספת של המהלך יכולה להיות פרישה של מדינה או מדינות נוספות מגוש האירו - ולמעשה פירוק הפרויקט כולו", מעריך פיליפ שו, מנהל השקעות ב-Investec Securities. "זה לא יהיה נעים", הוא מסכם.