צפו: מאבק ההתאגדות של עובדי כלל ביטוח עולה מדרגה

שיא חדש בכלל ביטוח: מאבטח וצלם וידאו ליוו את יו"ר ועד העובדים שניסה לאגד את חבריו ■ בסרטון, שהועלה גם לאתר יו-טיוב, ניתן לראות את אחד המנהלים במקום מבקש מיו"ר הוועד לעזוב את המקום

נדמה שהיד הקשה שמנהלת קבוצת "כלל ביטוח" מול הליך ההתאגדות של עובדיה, מביאה לשיאים חדשים. ההסתדרות הכללית הפיצה לפני זמן קצר סרטון בו נראה יו"ר ועד הפעולה של עובדי כלל מלווה בצלם וידאו ובמאבטח שנשכרו במיוחד על ידי ההנהלה. יו"ר הוועד, עובד ותיק מזה 19 שנה העונה לשם רוני רז, הגיע לאחד ממשרדי החברה כדי לאגד את חבריו העובדים ולהחתים אותם על טפסי הצטרפות להסתדרות. בסרטון, שהועלה גם לאתר יו-טיוב, ניתן לראות את אחד המנהלים במקום מבקש מיו"ר הוועד לעזוב את המקום, תוך כדי ליווי צמוד של צלם הווידאו והמאבטח.

בהסתדרות טוענים כי בתחילת השבוע אירעו מספר מקרים דומים שבהם הצמידו צלמים ומאבטחים לאנשי ועד, וזאת בניסיון לכאורה להפחיד את העובדים שמא יתועדו כשהם חותמים על הצטרפות לארגון.

בהנהלה טוענים מנגד, כי מדובר במקרה בודד ככל הידוע שאירע ביום ראשון, כאשר הצלמים והמאבטחים נשכרו מתוך חשש שההסתדרות תשלח נציגים מטעמה אל משרדי החברה - זאת ללא תיאום כפי שמחייב החוק. על השאלה מדוע הוצמד מאבטח וצלם לאיש ועד אף שברור כי הוא עובד ותיק ולא "גורם חיצוני", נאמר כי הדבר נעשה לבקשת המנהל בשל "הפרעה לעבודה". על השאלה האם ההנהלה מתעדת בווידאו כל עובד שמפריע לעבודה - למשל עובד שמספר בדיחה ארוכה - לא ניתנה תשובה של ממש.

כל זה קורה, צריך לומר, אחרי שבסוף השבוע האחרון התקיימה פגישה בין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, לבין המשנה למנכ"ל כלל, רמי דיין - במסגרתה ההסתדרות דרשה להפסיק את הלחץ לכאורה על העובדים. ההסתדרות אף דחתה את ההפגנה שתוכננה להתקיים בסוף השבוע שעבר מול הנהלת כלל. ניסנקורן, הגיב היום בזעם על הדבר: "ההנהלה חצתה קו אדום והכריזה מלחמה על חופש ההתארגנות תוך רמיסה גסה של זכותם של העובדים להתאגד".

בהסתדרות הבהירו כי התנהלות ההנהלה היא לא פחות מ"הכרזת מלחמה", ועל כן בימים הקרובים מתוכננים צעדי סולידריות מצד ועדי עובדים אחרים, לרבות הפגנות.

מכלל נמסר בתגובה: "מדובר בניסיון מלאכותי לתקוף את הנהלת כלל. איש לא מונע מחברי ועד הפעולה לעסוק בפעילות ארגונית על חשבון זמן העבודה בכל מתקני החברה וזאת למרות שפעילות זו נעשית ללא תיאום וללא רשות כנדרש. אין כל מעקבים אחריהם ודווקא חברי הועד הם אלה שמפעילים מצלמות בכל הזדמנות. בכמה ממתקני החברה הוצבו ביום א' בלבד מאבטחים וצלמים, מחשש לפעילות לא חוקית של פעילי ההסתדרות. באירוע שתועד ניתן לראות מנהל משכנע באדיבות את איש הוועד לא להפריע לעבודה הסדירה".