גפני: "מצוקת הדיור מתחילה באוצר; הם עובדים עלינו"

יו"ר ועדת הכספים מאיים לטרפד מתן פטור ממס למוסדיים שישקיעו בבניית דירות להשכרה - אלא אם האוצר ינקוט צעדים להקלה על מצוקת הדיור

‎‎סיעת יהדות התורה מאיימת לטרפד מתן פטור ממס למוסדיים שישקיעו בבניית דירות להשכרה: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מתנה את החוק בנקיטת צעדים להקלת מצוקת הדיור.

כזכור, אישרה הממשלה בחודש שעבר הצעת חוק שתעניק פטור ממס לגופים מוסדיים שישקיעו בפרויקטים לבניית דירות להשכרה לטווח ארוך. ההצעה טרם עלתה להצבעה בכנסת.

בדיון שנערך הבוקר (ד') בוועדת הכספים, תקף גפני את אגף התקציבים באוצר, ואמר כי אנשיו "מציעים רגולציה לא מועילה ובכך מונעים את המעשה הנדרש - מימון פתרונות דיור מתקציב המדינה".

‎‎‏"חוקים הזויים"

‎‎לדברי גפני, אנשי האוצר "באים עם חוקים הזויים שאין להם ולא כלום עם פתרון מצוקת הדיור, ועל הדרך מרוויחים החמרות כאלו ואחרות. עובדים עלינו באגף התקציבים".

אין למוסדיים עניין בפרויקטים של דיור להשכרה, טען גפני: "לא קיבלתי אף פנייה מגוף מוסדי שיש לו עניין בנושא וזה מתמיה. אם למוסדיים היה עניין בכך, בוודאי היו פונים אלי. זה מה שקורה בנושאים אחרים שבהם יש להם עניין".

‎‎‏"האשראי - בעיה מרכזית"

‎‎סגן הממונה על התקציבים באוצר, ראובן קוגן, אמר בדיון כי "ניסינו לקדם פתרונות כגון פריסת התשלומים למינהל מקרקעי ישראל, לקחת את סיכון המע"מ בעסקאות הנוגעות לחוק המכר, וכן לקדם חוק שיביא כסף נוסף לשוק הנדל"ן - בין השאר, את הכסף המוסדי, ע"י קידום החוק למתן פטור ממס על דמי שכירות בעקבות בניית מגורים להשכרה. הבעיה של האשראי היא מרכזית בשוק, אחרי שנושא התכנון והקרקעות נפתרו, יחסית".

בנושא האשראי, הוסיף קוגן כי פריסת התשלומים למינהל מעניקה "הקלה מיידית על היזם שיכול להתחיל בבנייה ולהגיע להסדר עם הבנק". לדבריו, "המדינה תיקח חלק מהסיכונים עליה" אך "הגופים המוסדיים שיש להם 150 מיליארד שקל לא נכנסים היום לנדל"ן בגלל התשואה הנמוכה".

‎‎להמשיך סבסוד משכנתאות

‎‎בדיון, דרש גפני להאריך את הוראת השעה על המשכנתאות המסובסדות או להפכה לקבועה - ולא, לא יתמוך בחוק הפטור ממס למוסדיים. כזכור, בינואר הוריד משרד השיכון את הריבית הקבועה על המשכנתאות לזכאים מ-4% ל-3% במסגרת תיקון לחוק הלוואות לדיור. ההטבה פועלת מכוח הוראת שעה, שתפוג ב-30 ביוני.

בתגובה לדרישת גפני, אמר קוגן, כי "ככל שעובר הזמן, היכולת לממש את ההסדר הזה הולכת ופוחתת עקב הבעיות שצפויות להיות בתקציב 2013".

ח"כ מגלי והבה (קדימה) אמר בדיון כי "משבר הדיור לא רק שלא נפתר אלא מתגבר. אי העברת התקציבים בזמן ע"י האוצר מעכבת התחלות הבנייה. משבר הדיור נמשך והממשלה לא רק שלא עושה מעשה אלא מונעת את הפתרון".

ח"כ דניאל בן סימון (העבודה) אמר כי "אני תוהה אם האוצר לנו או לצרינו. התחושה היא שאנשיו ניצבים כחומה בצורה נוכח הדרישה להקל מהמצוקה".