אסטרטגים: ל-QE3 תהיה השפעה מזערית על השווקים

לאור קבלת הפנים הפושרת של השווקים להארכת ה-Operation Twist חלק מהאסטרטגים מעריכים שה"תחמושת" של הפד כבר לא מספקת ■ האסטרטגים טוענים שאם תהיה QE3, ההשפעה שלה תהיה מינימלית ביותר

יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי הכריז ביום רביעי על הארכת תוקף ה-Operation Twist, שבמסגרתה מוכר הפד את אגרות החוב לטווח קצר שלו ורוכש אגרות חוב לטווח ארוך, עד סוף השנה, בתקווה שזה מה שיעודד את השווקים ויחזיר את ארצות הברית למסלול התאוששות תקין. המשקיעים כנראה לא ממש התלהבו מההכרזה שכן יום אחרי, השווקים כמעט ולא הגיבו למהלך של הפד.

המשקיעים כנראה קיוו לאותה "בזוקה" מפורסמת מצד הפד, לאחר שברננקי אמר במהלך אותה מסיבת עיתונאים ביום רביעי כי לפד יש "תחמושת" להתמודד עם התדרדרות נוספת במשק האמריקאני, אבל בסופו של דבר קיבלו אקדח 45 מלימטר. ה"אכזבה" מהודעת הפד, ותגובת השווקים לה גרמו לכלכלנים להעריך שהשפעת תוכניות לתמריצים כלכליים על השווקים דעכה בצורה ניכרת.

ההסיטוריה מלמדת, שאחרי כל הכרזה על תוכנית תמריצים כלכלית השווקים הגיבו בזינוק חד, אולם הפעם, מדד ה-S&P500 איבד ביום חמישי 2% מערכו, בעוד שמחיר חבית הנפט ירד מתחת ל-90 דולר בפעם הראשונה מזה 18 חודשים. האמביוולנטיות של השווקים להודעה, יחד עם פרסום נתוני המאקרו של השבוע, במיוחד נתוני התביעות לדמי אבטלה, מגבירים את הלחץ על הפד להכריז על תוכנית שלישית להקלה כמותית (QE3). בבנק אוף אמריקה מעריכים שהפד יכריז על תוכנית שכזו בחודש ספטמבר, יחד עם הודעה על התחייבות להשארת הריבית בארצות הברית ברמתה הנוכחית (0%-0.25%) אפילו הרבה מעבר לשנת 2014.

אולם אסטרטגים מעריכים שאפילו אם תוכרז תוכנית נוספת ל"הדפסת כספים", השווקים לא יתרגשו מזה. הם טוענים שאחת הסיבות לכך היא שרוב האזרחים עדיין מנסים להתאושש ממשבר האשראי שפקד את ארצות הברית לפני 4שנים. בשל כך, מעריכים האסטרטגים כי שילוב של ריבית נמוכה ו"כסף קל" לא בהכרח יגרום לאנשים לבזבז יותר כסף או יגרום להם להלוות יותר כספים.

סיבה שנייה שהאסטרטגים מונים הינו משבר החוב באירופה שממשיך להכתיב את הטון של השווקים בעולם, ולזה אין לפד שום שליטה עליו אלא אם תהיה פעולה מתאומת מצד הבנקים המרכזיים בעולם. סיבה שלישית הינה הקיפאון הפוליטי בארצות הברית שהגביר את החששות מ"צוק פיסקאלי" לקראת סוף השנה שכולל העלאת מסים והפחתה בהוצאות הממשל. הסיבה האחרונה שמונים האסטרטגים הינה ההודאה של בכירים בפדרל ריזרב כי לא צפו את הנתונים החלשים שהתפרסמו בארצות הברית בחודשים האחרונים.

ג'ון היגנס מחברת קפיטל אקונומיקס מעריך שסבב נוסף של רכישת אג"ח מצד הפדרל ריזרב עלולה להקפיץ זמנית את שוק המניות והסחורות אולם "קרוב לוודאי שתוכניות להקלה כמותית איבדו חלק גדול מהכוח שלהם להגדיל את תיאבון המשקיעים לסיכונים ולהפריח תקוות להמשך ההתאוששות הכלכלית".

כמעט שנתיים עברו מאז שברננקי נתן רמזים ראושנים לגבי תוכנית שנייה להקלה כמותית (QE2) באותו נאום מפורסם שנשא בג'קסון הול, וואיומנג. מאז אותו יום ועד היו מדד ה-S&P500 הוסיף לערכו קרוב ל-25%, אבל האסטרטגים מעריכים שהפעם, הסיפור יהיה שונה לחלוטין.

באותו נאום הזהיר ברננקי מהדעיכה הצפויה בכוחן של תוכניות התמריצים. "ההשפעה של תוכניות כאלה על השווקים תלויבמידה רבה במצב השווקים והכלכלה באותה תקופה; לדוגמא, תוכניות מסוג זה תהיה להם השפעה יותר גדולה בזמן שיש לחצים גדולים על השווקים והכלכלה, בזמן שבו יש פחות נזילות בשוק והפרמיות גבוהות בצורה חריגה", אמר ברננקי בנאום.

סטיבן ריצ'וטו, הכלכלן הראשי של חברת Mizuho Securities מעריך שהפעם הסיפור יהיה שונה לגמרי, ושתוכנית הקלה נוספת עלולה "לזעזע" את השווקים לתקופה קצרה מאוד. "לפד יש תחמושת", אמר ריצ'וטו. "האם התחמושת הפעם תהיה יעילה או לא זו שאלה אחרת לגמרי". ריצ'וטו מעריך שהפעם, תוכנית להקלה כמותית עלולה לפספס את המטרה.