שטייניץ: "אני רוצה להבהיר - יוטלו מסים למרות הגדלת יעד הגירעון בשנה הבאה; אין מנוס"

שר האוצר מנפץ את התקוות להימנעות מהעלאות מסים בשנה הבאה ■ "אני חייב לומר את זה כי האמינות היא כלי מרכזי שלנו. אנו חייבים להגיד את הדברים לעצמנו וגם לאזרחים"

שר האוצר יובל שטייניץ הבהיר היום (ד') בפורום קיסריה כי הגדלת יעד הגירעון ל-3% בתקציב 2013 לא תמנע העלאות מסים.

"קראתי היום את הפרשנים לגבי עדכון יעד הגרעון החדש; אני רוצה להבהיר: יוטלו מסים", אמר שטייניץ. "לצערי הרב, לא יהיה מנוס מהטלת מסים. גם יעד הגירעון החדש של 3% הוא אתגר ואנו מתכוונים לעמוד באתגר הזה. התחזית, יחד עם המתמטיקה, יחייבו למהלכים בתחום המיסוי. אני חייב לומר את זה כי האמינות היא כלי מרכזי שלנו. אנו חייבים להגיד את הדברים לעצמנו וגם לאזרחים".

שטייניץ הוסיף כי "קבענו שלא ניכנס לתחום של גירעון בלתי סביר שעלול לשדר אובדן שליטה. אחרי דיונים ביני לבין ראש הממשלה, החלטנו על יעד ריאלי יותר של גירעון, אבל עדיין מהווה אתגר שמאזן בין שני הצרכים: למתן - ולא לוותר - את הכבדת המס, וזה עדיין משאיר אותנו באיזור הבטוח של 3% לפי אמנת מאסטריך (האמנה האירופית שקובעת כי הגירעון בטווח הארוך חייב להיות סביב ה-3% מהתוצר - א.פ). האמינות הפיסקאלית היא חיונית והיעד החדש מסייע לשמור על זה".

שר האוצר אמר שהמשבר באירופה וההאטה בארה"ב כבר פגעו הכנסות המדינה ממסים. הוא ציין גם שהיעד הוא כי עד שנת 2016 הגירעון יירד ל-1.5% מהתוצר וב-2019 יהיה עודף תקציבי של 1.5% מהתוצר.

"אלו יעדים ריאליים שנוכל לעמוד בהם אם ננקוט הצעדים הנדרשים", הוסיף שטייניץ. "מה שכן, לא קבענו כל שנה ושנה מה יקרה, אבל קבענו כי כל שנה יהיה גירעון נמוך מהשנה הקודמת. היעדים הם גם מתאימים יותר לעולם המפותח".

סתיו שפיר: "ההחלטות האלו רק מוכיחות את החשיבות של החזרה לרחובות"

"ההחלטות האלו רק מוכיחות את החשיבות של החזרה לרחובות ואת כוחה של המחאה החברתית", אמרה סתיו שפיר בתגובה לדבריו של שטייניץ. "אין ספק שהן תוצאה ישירה של הלחץ המחודש שהציבור מפעיל על הממשלה בדרך לישראל צודקת יותר. יחד עם זאת, לא חל כל שינוי מהותי בהשקפתו הכלכלית של שר האוצר: הוא ממשיך לנופף בגרפים, בלי לראות לרגע את האנשים שמאחוריהם.

"הוא דיבר על מסים, צמיחה, חוב וגירעון - אבל לא אמר אפילו מילה אחת על בריאות, רווחה, חברה ואפילו דיור. לא שמענו שום התחייבות בנושאים שמעסיקים, אותנו, האזרחים. שטייניץ דיבר על ריסון במשרדי הממשלה, אבל לא אמר כלום על ריסון בעלי ההון והבנקים. שמענו על הכבדת נטל המסים, אבל לא שמענו מי ייאלץ לשאת בו - האם שוב יהיה זה מעמד הביניים שיחזיק על גבו את המדינה או שסוף-סוף תעלה הממשלה את המסים על העשירים שיכולים וצריכים לשלם יותר. אין ספק שהקרב הגדול של הקיץ יתנהל סביב תקציב המדינה, ואנחנו מתכוונים לשטוף את רחובות הערים ואת מסדרונות הכנסת עד שנראה שינוי משמעותי במדיניות הממשלה האנטי-חברתית הזאת".