רוצים לשאול בנושא אג"ח קונצרניות? יש לנו כתובת עבורכם

תוכנית "שיחת השוק" הקרובה בגלובס TV תעסוק במצב שוק אגרות החוב הקונצרניות, שמחציתן בשוק נסחרות בתשואה דו-ספרתית

בצל הירידות המתמשכות בשוק האג"ח הקונצרני בימים האחרונים, תעסוק התוכנית "שיחת השוק" הקרוב בגלובס TV בנושא האג"ח הקונצרני.

הגולשים מוזמנים להעביר שאלות במייל לגבי השקעות בשוק בכתובת online@globes.co.il, ומומחה יענה להם.

אתמול פורסם ב"גלובס" ניתוח מפורט בנושא, וזאת בעקבות העבודה כי מחצית מאגרות החוב הקונצרניות בשוק נסחרות בתשואה דו-ספרתית. השאלה המרכזית היא מדוע זה קורה כאשר התשובה קצת מורכבת. אם לנסות לתמצת אותה, אזי נראה כי המצב הנוכחי הוא שילוב קטלני של האטה כלכלית, שפוגשת מינוף גבוה ושוק לא נזיל.

חברות רבות סובלות מהאטה, והאקסלים ששורטטו כתוכנית לפירעון החוב מתבררים כמנותקים מהמציאות. וכשהמינוף גבוה (בעיקר בחברות ההחזקה והנדל"ן), הלחץ לפירעון החוב רק גדל.

אך זו אינה הבעיה היחידה. שוק האג"ח הקונצרניות מעולם לא נהנה מנזילות גבוהה, אך נראה כי מצוקת הנזילות הולכת ומחריפה. כך, כשקרנות הנאמנות המשקיעות באג"ח קונצרניות סובלות מפדיונות, המוסדיים מקטינים חשיפה לתעודות סל על התל-בונד, בשל מגבלת דמי הניהול שתיכנס לתוקף בשבוע הבא, וטרנד הסטת הכספים לחו"ל צובר תאוצה - התוצאה ברורה. אג"ח קונצרניות רבות נזרקות לשוק, ואין בצד השני מי שיקלוט אותן, כי המוסדיים מעדיפים לחפש הזדמנויות השקעה בחו"ל.

כך נוצר לו כדור שלג, שכן ככל שהירידות בשוק מחריפות, נבהלים המשקיעים ומעדיפים לזרוק עוד ועוד סחורה. ואם נזכיר ברקע את התגברות הרגולציה בענף התקשורת, שמערערת את יציבות החברות בענף, את המתיחות המדינית-ביטחונית והעמקת המשבר באירופה - הרי לפנינו המתכון המושלם למשבר בשוק הקונצרני.