ראש בראש עם אדרעי: ההסתדרות פיזרה את ועד הרכבת

(עדכון) - אדרעי כינסה ישיבה עם "כוח לעובדים" אם 51% מעובדי הרכבת יצטרפו לארגון המתחרה, ההסתדרות תאבד את אחד התותחים הכבדים שלה ■ מנגד, ספק אם "כוח לעובדים" יצליחו לעצור את הפרטת החברה

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, בגיבוי יו"ר הארגון עופר עיני, הודיע אמש (ד') על החלטתו להדיח את גילה אדרעי מתפקידה כיו"ר הוועד, בצד 3 חברי ועד נוספים. בבוקר שלאחר ההודעה נקטה ההסתדרות בצעד דרמטי לא פחות והורתה על פיזור של כל מועצת העובדים הארצית, ועל כינון בחירות חדשות שיתקיימו על-פי המועד שייקבע הארגון.

ההחלטה לפזר את המועצה התקבלה זמן קצר לאחר הפרסום באתר "גלובס", לפיו אדרעי כינסה את המועצה וערכה ישיבה מיוחדת יחד עם שניים מראשי הארגון המתחרה "כוח לעובדים - שי כהן ועמי וטורי. נציג ההסתדרות במרחב חיפה שהגיע למקום הזהיר את אנשי מועצת העובדים כי אדרעי הושעתה לאלתר מתפקידה ולכן כינוס המועצה על-ידה נעשה בניגוד לחוקת הארגון, אולם הוא גורש מהמקום בצעקות רמות.

פיזור כל חברי המועצה, אף שמדובר באנשים שנבחרו על-ידי עובדי החברה ולא הושמעו טענות נגדם עד היום מצד ההסתדרות בשונה מהמקרה של אדרעי, עשוי להתפס כצעד של פאניקה לאור החשש כי המועצה תפעל לצירוף עובדי החברה אל הארגון המתחרה.

על-פי החוק, במקום עבודה שבו פועלים שני ארגוני עובדים, הארגון שיזכה לייצג את כלל העובדים הוא זה שחברים בו לפחות 51% מהעובדים. אם אכן עובדי הרכבת יבחרו בכוח לעובדים, תהיה זו רעידת אדמה בהסתדרות, שכן ועד עובדי הרכבת נחשב לאחד מ"התותחים הכבדים" של הארגון, באמצעותו ההסתדרות משבשת את הפעילות במשק בעת שביתות כלליות.

נזכיר כי לפני כשנה עזבו עובדי "חיפה כימיקלים צפון" את ההסתדרות והצטרפו לארגון כוח לעובדים, שחתם לאחר שביתה בת חצי שנה על הסכם קיבוצי חדש. גם עבור עובדי הרכבת מדובר במהלך מאוד שנוי במחלוקת: מכיוון שההסכם הקיבוצי שגובש לאחרונה עדיין לא נחתם סופית, הרי שמעבר לכוח לעובדים עלול לסלול את הדרך לאימוץ מחדש של תוכניות הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה, להוציא את כל מערך התחזוקה למיקור חוץ ואף לפרק את החברה למספר חברות בנות. במקרה כזה, ספק אם כוח לעובדים יוכל להפעיל לחץ יעיל על הממשלה.

על-פי חלק מהערכות, שיתוף-הפעולה בין הוועד לארגון המתחרה החל עוד לפני ההודעה על ההדחה, וזה מה שהביא את ראשי ההסתדרות לנקוט בצעד החריג. גורמים המזוהים עם עובדי הרכבת סבורים מנגד כי החיבור עם כוח לעובדים החל לכל היותר כפרובוקציה מול ההסתדרות ולא בהכרח ביוזמתה של אדרעי, אולם לאחר ההודעה על ההדחה המעבר לארגון המתחרה הפך ממשי יותר. עוד הם טוענים כי ההסתדרות ביקשה מזמן להדיח את אדרעי, אולם בכירי הארגון המתינו עד לאחר הבחירות להסתדרות.

ניסנקורן הסביר אמש את ההחלטה להדיח את אדרעי וכתב בהודעה לתקשורת: "במהלך השנה האחרונה חצתה יו"ר הועד כל גבול אפשרי המקובל ביחסי עבודה קיבוצים. למרות ההתנהלות הזאת, בעקבות המאבק שניהלה ההסתדרות יחד עם עובדי הרכבת נגד מיקור החוץ, נמנעה ההסתדרות מנקיטה בצעדים, על מנת לא לפגוע במאבק.

למרות התנהלותה הושג הסכם, אולם המשך ההתנהלות הבעייתית, הסירוב להופיע בדיונים בבית הדין, סירובה להופיע בישיבות המו"מ לגיבוש ההסכם הקיבוצי שהושגו והפרות נוספות, תוך הודעה כי לא תקבל עליה שום מרות של ההסתדרות, לא הותירה לי שום ברירה".