פישר במתקפה חסרת תקדים על נתניהו ושטייניץ: "במסלול הנוכחי ניכנס לעשור אבוד; לא נוכל להשלים עם זינוק בגירעון; מה ששמענו מהממשלה לא מספיק"

(עדכון) - הנגיד מזהיר שהפעם ארה"ב לא תוכל לסייע לישראל: "פעם רצנו לדוד העשיר כדי לקבל תמיכה; אבל הדוד העשיר פחות עשיר הפעם"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הזהיר היום (ה') בפורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה מפני התפרקות גוש האירו, ורמז שאין לשלול תרחיש זה, ולפיכך אמר שאסור להגדיל את יעד הגירעון בשנה הבאה. פישר דיבר בפעם הראשונה מאז החליטו רה"מ נתניהו ושר האוצר שטייניץ להכפיל את יעד הגירעון בשנה הבאה ל-3%. כפי שפורסם ב"גלובס", פישר מתנגד להגדלת יעד הגירעון ותומך בהעלאות מסים, ונשא היום נאום לוחמני במיוחד תוך שהוא תוקף בחריפות את הממשלה.

"יש האטה רצינית בארה''ב, יש גם האטה בסין, גם בהודו יש ירידה בצמיחה. מדינות גוש האירו שנקטו ברפורמות מבניות, בעיקר בתחום העבודה, וששמרו על המשמעת הפיסקאלי - במצב טוב יותר באופן יחסי. אנו יודעים היטב את זה כי זה המצב גם שלנו", אמר פישר.

הנגיד המשיך באזהרה שלא משתמעת לשתי פנים: "הדבר הכי גרוע שיכול לקרות באירופה זה התפרקות הגוש, משבר פיננסי ומיתון עמוק וארוך. ההסתברות שזה יקרה היא פחות מ-50% לדעתי; כמו שאמר פורסט גאמפ: 'דברים קורים'".

פישר התייחס לקטע הבא בסרט המפורסם "פורסט גאמפ":

בהמשך אמר הנגיד כי ייתכן שגרמניה והמדינות החזקות באירופה יצטרכו לחלץ את מדינות הפריפריה החלשות: "האיחוד לוחץ ולוחץ על המדינות הבעייתיות כדי שיתקנו את העיוותים שלהן לפני שהן מקבלות סיוע. ייתכן כי בסוף המדינות החזקות ייאלצו לשים את הכסף, אבל הגרמנים מסרבים ומנסים ללחוץ. יש אפשרות לבנק המרכזי האירופי לקנות אג"ח של המדינות הבעייתיות, אבל בלי אישור של הגרמנים, שמתנגדים - זה לא יקרה. לכן, יש סיכוי של משבר עולמי גרוע מזה של 2008".

פישר התייחס גם להחלטה להגדיל את יעד הגירעון בשנה הבאה והזהיר מכך: "מצבנו בסדר, אך לא מצוין. למה? המצב הפיסקאלי שלנוי ידרדר. זה לא רק קשור לעובדה שההכנסות יירדו בגלל האטה אלא שהיו תת-אומדנים של כל מיני התחייבויות שהממשלה קיבלה והסכמים שהממשלה חתמה בשנתיים האחרונות. אפשר להגיד כי האוצר צריך לנקוט קיצוצים דרמטיים בהוצאות. אבל יש דרך אחרת לתאר את זה: להוריד את שיעור עלייה בהוצאות.

"בכל זאת, האוצר נדרש בפעולה אמיצה כדי לעמוד במסגרת התקציב. אנו אומרים בבנק ישראל, למרות שאני שומע קולות אחרים בחוץ, שחייבים לעמוד במגבלת ההוצאה שנקבע. אנו מניחים שהם יעמדו בזה ויש צורך בעבודה קשה. הגירעון יגיע ב-2012 ל-3.5%-4%. יש לנו גירעון מבני ואנו חייבים לטפל בו ועכשיו. יש אנשים ציניים שאומרים שאי אפשר לטפל בזה עכשיו כי יש בחירות. זה לא מקובל עלינו ולא על כלכלנים. זה לא מקובל על השווקים".

במילים אחרות, פישר קורא לטפל עכשיו בגירעון, בנאום אגרסיבי במיוחד שלא נשמע ממנו מאז כניסתו לתפקיד. הוא הזהיר את הממשלה במילים ברורות ואמר: "מה ששמענו מהמשלה לא מספיק. לא נוכל להתמודד עם זינוק בגירעון כמו ב-2008, אז הוא גדל מ-0% לכ-5%. פעם האחרונה שקרה לנו את זה רצנו לדוד העשיר (ארה"ב - א.פ.) כדי לקבל תמיכה. אבל הדוד העשיר פחות עשיר הפעם. שמעתי אתמול שאין הבדל בין גרעון של 2.5% לבין 3%. אז אם כך אין הבדל בין 3% ל-3.5% וכן הלאה. פעם השתמשו באותו טיעון לגבי אינפלציה, אמרו 'מה הבעיה עם אינפלציה של 4%?' וכך העלו את יעד האינפלציה כל הזמן.

"התוכנית להוריד את הגירעון ל-3% גם בשנים הבאות - זה לא מספיק. לא בטוח שנספיק להגיע לשם. זה יכול לגרום לנו בעיה. אנו בנקודת מפנה. במסלול הנוכחי - נהיה בעשור אבוד. יש לנו גירעון מבני, טייס אוטומטי לא מספיק כבר ונצטרך להוריד הוצאות, אפילו מתחת למגבלת ההוצאה. קשה לחשוב שנוכל אפילו לעמוד במסגרת ההוצאה בלי קיצוץ בביטחון".

פישר הזהיר גם שאם הממשלה לא תרסן את הצד הפיסקאלי, בנק ישראל לא יוכל להתיר את הרסן המוניטארי לאורך זמן: "אפשר להשתמש במדיניות מוניטארית ובהפחתת הריבית. אבל מדיניות מוניטארית לא יכולה לקבוע ריבית נמוכה כאשר המדיניות הפיסקאלית מרחיבה למדי, בעיקר בטווח הארוך. אם אתה מנסה לעשות את זה אתה מביא אינפלציה וחוסר יציבות כלכלית. הועדה המוניטארית לא תוכל לשמור על ריבית נמוכה כזו אם המדיניות הפיסקאלית לא תגיע לאיזון בן קיימא".

הנגיד לא חסך שבטו גם מהבנקים ואמר כי "להגיד שאנו צריכים מערכת בנקאית חזקה ורווחית זה לא אומר שהכל מותר לבנקים. על הבנקים לספק ללקוחות שירותים בנקאיים במחירים סבירים, אחרת, הסביבה הרגולטורית תשתנה וזה רציני. אנו לא יכולים להמשיך עם המצב הזה שאנו תומכים בבנקים ודמי הניהול ממשיכים כפי שהם; ואני רציני".

אתמול אמר שטייניץ בפורום קיסריה כי למרות הגדלת יעד הגירעון, המסים יעלו גם בשנה הבאה. (לסיפור המלא)

אך שטייניץ לא לבד. בכירים נוספים במשק אמרו היום שיש להעלות מסים בתקציב 2013, ולא רק בשנה הבאה אלא לשנים הבאות, כלומר באופן קבוע. קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל, קראה להעלות מסים, וכך גם פרופ' מנואל טרכטנברג שאמר כי "אין ברירה" אלא להעלות מסים.

***הרחבה תובא מיד***