הפסגה בבריסל הזניקה את אירופה לשיא של 7 שבועות

ההודעה מפסגת גוש האירו אודות הקמת גוף מפקח חדש הביאה לראלי בבורסות - מילאנו קפצה 6.6%, מדריד 5.6% ■ האירו מזנק לרמה של 1.267 דולרים ומחיר הנפט מזנק בכ-5.9% ל-82.28 דולר לחבית

עליות חדות נרשמו ביום המסחר בבורסות אירופה בעקבות ההודעה שיצאה מפסגת ראשי גוש האירו הבוקר (ו'). המדדים המובילים באירופה זינקו בהובלת בורסות מדריד ומילאנו, וגם המסחר בוול סטריט מושפע מהסנטימנט החיובי. האירו מזנק לרמה של 1.267 דולרים ומחיר הנפט מזנק בכ-5.9% ל-82.28 דולר לחבית.

בשעת לילה מאוחרת אמש הסכימו מנהיגי גוש האירו להקים "מכניזם משותף לפיקוח פיננסי" (financial supervisory mechanism), כלומר מעין משרד אוצר משותף שיפקח על הפעילות הפיננסית בגוש ובכל מדינה החברה בו. זאת, במטרה להביא ליציבות בשווקים ולאפשר למדינות הנמצאות בקשיים, כמו איטליה וספרד, להמשיך לגייס הון.

על פי ההודעה שיצאה בתום פגישת ראשי האיחוד המכניזם יכלול נציגים של הבנק המרכזי בגוש האירו (ECB) וגם, ככל הנראה, יבצע הזרמות הון ישירות לבנקים הנמצאים במצוקה. עד שיוקם המכניזם תבוצע הזרמת הון במידת הצורך על ידי מנגנון מיוחד - European Financial Stability Facility.

עוד הוחלט כי ההגבלות השונות והדרישות מהבנקים בספרד שזקוקים להלוואות ירוככו. הדרישה שהממשלות יהיו במעמד של נושים מועדפים לצורך מתן הלוואות לבנקים ספרד ירדה מסדר היום. מדובר למעשה בכניעה ללחץ של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אנחנו משתדלים לעשות את מה שצריך על מנת לשבור את הסייקל השלילי", אמר הרמן וון רומפוי, נשיא המועצה האירופית, במפגש עם עיתונאים בסיום הפגישות הלילה.

עם זאת, ועל אף הזינוק במדדים המרכזיים בעולם עקב ההודעה, לא כולם מרוצים, והשאלה שעולה כעת היא האם מדובר בעוד "פלסטר" שיוביל לראלי קצר טווח, או בתוכנית בת-קיימא ומבוססת. ישנם אנליסטים הטוענים כי לא ברור כמה מרחיקי לכת הם הצעדים ועד כמה התוכנית הזו אפשרית. "ברור שצריך לנקוט בצעדים הללו על מנת לשחזר את הבטחון בשווקים לטווח הקצר", אמר גארי ג'נקינס, אנליסט מלונדון. "לבדם הם אינם פותרים את הבעיות הבסיסיות אבל הם יכולים לקנות קצת זמן, שזה בערך הדבר הכי טוב שאפשר לעשות כרגע".

במסחר באגרות החוב של ספרד נרשמות היום עליות חדות והתשואה צונחת ב-0.48% לרמה של כ-6.4%.

בזירת המאקרו פורסם היום כי המכירות הקמעונאיות בגרמניה רשמו בחודש מאי ירידה של 0.3% לאחר ירידה של 0.2% באפריל. כלכלנים ציפו לעלייה של כ-0.2% כך שהנתון היה מאכזב.

מניית קרדיט סוויס רושמת עלייה חדה לאחר שהנהלת הבנק הודיעה כי היא צופה רווחיות בכל אחת מהחטיבות ברבעון השני של 2012.

בבורסות אסיה הסתיים המסחר בעליות חדות, לאחר ההודעה שיצאה מפסגת ראשי גוש האירו.

"נראה שיש הרבה הפעלות של הוראות לעצירת הפסדים. יש כאן שורט סקוויז אבל המחזורים לא גדולים. עדיין יש הרבה מאוד כסף על הגדר שמחכה לראות כיצד יתפתחו הדברים", אמר אנדרו סוליבן, מנהל השקעות בהונג קונג, לאתר מארקטווטץ'.

ביפן דווח היום על ירידה חדה של 3.1% בתפוקה התעשייתית בחודש מאי, בהשוואה לאפריל. מדד המחירים לצרכן ללא מזון טרי רשם ירידה של 0.1% במאי.