לאחר הפסגה האירופית: המסחר בוול סטריט ננעל בעליות

מנהיגי אירופה סיכמו על הקמת גוף שיפקח על המערכת הפיננסית ■ האירו מזנק ב-1.7% לרמה של 1.265 דולרים ■ מדד אמון הצרכנים בשפל של חצי שנה ■ RIM צנחה ■ בסיכום הרבעון צנח הנאסד"ק ב-5.7% ומחיר הנפט צלל 20%

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בעליות שערים חדות, על רקע נעילה חיובית בבורסות אירופה בעקבות ההודעה שיצאה מפסגת ראשי גוש האירו הבוקר. האירו מזנק ב-1.7% לרמה של 1.265 דולרים ומחיר הנפט זינק ב-9.4% ל-84.96 דולר לחבית.

חודש יוני הסתיים בנימה חיובית עבור המדדים המרכזיים בוול סטריט, אולם בסיכום של הרבעון השני כולו ישנה נסיגה חדה ברמתם. מדד S&P500 עלה בחודש יוני ב-3.4%, אולם בסיכום הרבעון הוא ירד ב-3.8%; מדד הדאו ג'ונס עלה ביוני 3.5% וברבעון כולו ירד 3%; נאסד"ק עלה ביוני 3.1% וברבעון כולו ירד 5.7%; מחירו של הזהב עלה ביוני ב-2.8% ובסיכום הרבעון הוא ירד 4%; והנפט ירד ביוני 3.4%, ובסיכום הרבעון צנח 20%.

הראלי של היום מושפע מפסגת גוש האירו בבריסל. בשעת לילה מאוחרת אמש הסכימו מנהיגי גוש האירו להקים "מכניזם משותף לפיקוח פיננסי" ( financial supervisory mechanism), כלומר מעין משרד אוצר משותף שיפקח על הפעילות הפיננסית בגוש ובכל מדינה החברה בו. זאת, במטרה להביא ליציבות בשווקים ולאפשר למדינות הנמצאות בקשיים, כמו איטליה וספרד, להמשיך לגייס הון. על פי ההודעה שיצאה בתום פגישת ראשי האיחוד המכניזם יכלול נציגים של הבנק המרכזי האירופאי (ECB) וגם, ככל הנראה, יבצע הזרמות הון ישירות לבנקים הנמצאים במצוקה. עד שיוקם המכניזם תבוצע הזרמת הון במידת הצורך על ידי מנגנון מיוחד - European Financial Stability Facility.

עוד הוחלט כי ההגבלות השונות והדרישות מהבנקים בספרד שזקוקים להלוואות ירוככו. הדרישה שהממשלות יהיו במעמד של נושים מועדפים לצורך מתן הלוואות לבנקים ספרד ירדה מסדר היום. מדובר למעשה בכניעה ללחץ של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אנחנו משתדלים לעשות את מה שצריך על מנת לשבור את הסייקל השלילי", אמר הרמן וון רומפוי, נשיא המועצה האירופית, במפגש עם עיתונאים בסיום הפגישות הלילה.

מאקרו: הכנסות והוצאות המרכנים, מדד מנהלי הרכש

ההוצאה הפרטית בחודש מאי ירדה בשיעור של מעט פחות מ-0.1%, והנתון לחודש אפריל עודכן כלפי מטה לעלייה של 0.1% לעומת הנתון המקורי שעמד על עלייה של 0.3%. ההכנסה הפרטית עלתה ב-0.2%, כאשר הכנסות חד פעמיות בהתאמה לאינפלציה עלו ב-0.3%, מה שמשקף את הירידה במחירי האנרגיה והנפט. מאחר וההכנסה עלתה מהר יותר מההוצאה בחודש מאי, מדד החסכון הפרטי עלה ל-3.9% לעומת 3.7%.

מדד מנהלי הרכש של שיקאגו עלה בחודש יוני ל-52.9% לעומת 52.7% במאי - קריאה דומה לצפי האנליסטים. ברקע לנתון עומדת התאוששות בייצור באזור שיקאגו והדרדרות קלה בהזמנות החדשות.

בנוסף התפרסמה הקריאה המעודכנת של מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן אשר נפל ל-73.2 נקודות, רמתו הנמוכה מאז דצמבר. זאת, לעומת קריאה של 79.3 בחודש מאי, אולם בהתאם לצפי האנליסטים.

מניות הבנקים והסחורות במוקד

מניות הפיננסים ריכזו עניין בעקבות הודעת ראשי גוש האירו. מניית קרדיט סוויס רשמה עלייה חדה במסחר באירופה לאחר שהנהלת הבנק הודיעה כי היא צופה רווחיות בכל אחת מהחטיבות ברבעון השני של 2012.

גם מניות האנרגיה והמתכות היקרות הגיבו לזינוקים במחירי הנפט, הזהב והכסף. נציין את אקסון מובייל , שברון וניומונט .

מניית ריסרץ' אין מושן צנחה לאחר שהחברה פספסה בגדול את התחזיות לרבעון האחרון.