משה אשר: "נגביר את האכיפה והגבייה נגד העלמות מס"

בדבריו בכנס לשכת רו"ח, המשנה למנהל רשות המסים התייחס גם להארכת נוהל "גילוי מרצון" על נכסים והכנסות מחו"ל: "כדאי לנישומים לנצל את ההזדמנות"

"בכוונת רשות המסים לקדם הליכי חקיקה שיגבירו את יכולות האכיפה והגבייה של הרשות נגד מעלימי מס" - כך הודיע אתמול (ב') רו"ח עו"ד משה אשר, המשנה למנהל רשות המסים, בפאנל בנושא מערכת המס ככלי לקידום עסקים בחו"ל שהתקיים בכנס אילת ה-30 של לשכת רואי החשבון.

בין היתר ציין אשר את הכוונה לכלול את עבירות העלמת המס ב"עבירות מקור" בחוק לאיסור הלבנת הון. "דבר שיאפשר קבלת מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון, ויאפשר לחלט רכוש שמקורו באותן עבירות העלמה".

סתימת פרצות מיסוי

אשר ציין בנוסף גם את כוונת הרשות לקדם תיקוני חקיקה לסתימת פרצות מיסוי, לצד שחרור חסמים ועיוותי מס. "מדובר במהלכים שיכניסו הרבה כסף למדינה ויעזרו לתקציב. כך למשל, בכוונת רשות המסים לסגור פרצות מיסוי בתחום 'החברה המשפחתית' ולטפל ב'חברות ארנק' שצוברות רווחים רבים ברמה אחת, רמת מס החברות, במקום בשתי רמות מס, כמו יחיד ועצמאי".

אשר התייחס גם להארכת נוהל "גילוי מרצון" על נכסים והכנסות בחו"ל ב-3 חודשים נוספים ולשינוי בנוהל המאפשר לנישומים להגיש את הבקשה לגילוי נכסיהם וכספיהם באופן אנונימי.

"כדאי לנישומים לנצל את ההזדמנות", אמר אשר, והתריע כי מי שלא יצהיר על נכסים וכספים שהיה צריך לדווח עליהם, ימצא את עצמו חשוף להליך פלילי מוקדם מכפי שחשב. זאת, עקב הסכמי הגילוי ההדדי של מידע בנוגע לנישומים שחותמת רשות המסים עם מדינות שונות בעולם, שנחשבו עד היום כמקלטי מס. "יש לנו מגעים גם עם הרשויות בקפריסין לכתיבת אמנה, כך שגם כל הנושא של קפריסין כמקלט מס ישתנה בקרוב", אמר.

"לפעמים תכנוני המס מוגזמים"

אשר התייחס גם למאבק של הרשות בתכנוני מס לא לגיטימיים. לדבריו, "תכנון מס זה דבר לגיטימי. אתם צריכים לעשות תכנוני מס, אלא שלפעמים תכנוני המס מוגזמים, לא לגיטימיים, מלאכותיים, והם מוסתרים מעינינו בדרכים שונות.

"הכוונה של הרשות היא להגביר את השקיפות בנושאים האלה. נשנה את הכללים כך שאדם שיש לו תכנון מס, חוות-דעת מסוימת מהמייצג שלו, הוא יצטרך לדווח עליה, כך שנוכל לדון בדברים בגלוי, והדברים לא יהיו נסתרים. נדאג שלא יחביאו לנו את תכנוני המס בין השורות של הדוחות, בקטן".

לדברי אשר, "הרבה מאוד כסף נוזל בתכנוני המס המשמעותיים האלה. מדובר בסכומים מאוד גדולים, שאין ספק שאם רשות המסים הייתה יודעת עליהם, קופת המדינה לא הייתה נפגעת בצורה כל-כך קשה".

אשר התייחס גם לרצון למשוך משקיעים זרים וחברות בינלאומיות לארץ. "אנחנו עושים ניסיונות למשוך חברה כזאת או אחרת, אך לפעמים ההקרבות שצריך לעשות כדי למשוך את החברות גדולות מדי, וברמה האוצרית מתחבטים בשאלה אם לתת הטבות גדולות לחברה בינלאומית שתעסיק המון עובדים במשק או לחלק את ההטבה בין חברות רבות. זו החלטה לא קלה".

לסיכום אמר אשר כי "רוב המדינות, בדגש על אירופה, רבות על מקומות תעסוקה ופחות על מס חברות ומיסוי רווחי הון, ואנחנו לא נוכל להתחמק מהתחרות הזאת. אנחנו כבר שם בהרבה מובנים, בין היתר בזה שביטלנו את המיסוי על תושבים חוזרים, ואנחנו נמשיך ונעשה בדק-בית בהקשר הזה".

המינגלינג בעיצומו

כ-3,000 רואי חשבון ובני משפחותיהם ירדו שלשום (א') לאילת לכנס לשכת רואי החשבון השנתי, ה-30 במספר. הארגון והסדר היו מופתיים, וכבר משעות הצהריים המוקדמות השתכשכו רואי חשבון רבים בבריכת מלון רויאל ביץ' שבו נערכות ההרצאות.

הכנס השבוע הוא חלקו השני של כנס רואי החשבון השנתי, הנערך בשני מועדים - בראשית חודש יוני ובראשית חודש יולי.

בין המשתתפים בפאנלים שבשני המועדים היו נשיא לשכת רואי החשבון, דורון קופמן; השרים אביגדור ליברמן, גדעון סער ושלום שמחון; חברות הכנסת פאינה קירשנבאום ורונית תירוש; מנהל רשות המסים, דורון ארבלי; ובכירים מהשירות הציבורי והמגזר העסקי, בהם עו"ד אלון בכר, עו"ד פול לנדס, פרופ' ירון זליכה, פרופ' איתן ששינסקי, ד"ר שלמה נס, יבואני הרכב יקי אנוך ואסי שמלצר, מנכ"ל בנק איגוד חיים פרייליכמן, מנכ"ל אזורים אופיר גרינברג ועוד.

פאנל הפתיחה שנערך אתמול בבוקר השני של הכנס נפתח בנאום של שר התמ"ת, שלום שמחון. בהמשך דיברה גם חברת הכנסת פאינה קירשנבוים.

בצהריים נערך קוקטייל חגיגי בהשתתפותו של שמחון, מנהל רשות המסים ארבלי ואחרים, והמינגלינג היה בעיצומו.

הערב הסתיים במסיבה גדולה, שבה חגגו רואי החשבון 30 שנה לעריכת כנסי הלשכה, בריקודים אל תוך הלילה עם שיריו של צביקה פיק. סיום הכנס ייחגג מחר (ד') בהופעה של דני סנדרסון.