אחרי ה-4 ביולי, הכל בוול סטריט יהיה תלוי בנתונים האלה

אחרי חופשת ה-4 ביולי לרגל יום העצמאות האמריקני, ימתינו המשקיעים בוול סטריט החל ממחר לנתוני התעסוקה שיתפרסמו ביומיים הקרובים ■ מדוע הנתונים כה חשובים לכלכלת ארה"ב, ומה צופים האנליסטים?

אחרי חופשת ה-4 ביולי לרגל יום העצמאות האמריקני, ימתינו המשקיעים בוול סטריט החל ממחר (ה') לנתוני התעסוקה המשמעותיים שיתפרסמו ביומיים הקרובים, ויהוו אינדיקטור משמעותי להמשך התאוששות הכלכלה האמריקנית ממשבר הסאב-פריים.

מחר, כאמור, צפויים להתפרסם שני נתונים משמעותיים באשר לשוק התעסוקה. ראשית, יתפרסם סקר ה-ADP - המצביע על כמות המשרות החדשות שנוצרו בארה"ב בסקטור הפרטי בחודש יוני - אשר צפוי להציע תוספת של כ-108 אלף משרות חדשות. לאחר מכן, כמדי שבוע, יתפרסם נתון התביעות השבועיות לדמי אבטלה, שצפוי לעמוד על 385 אלף תביעות (בדומה לשבוע שעבר).

שני הנתונים הללו, בדגש על סקר ה-ADP, מהווים מעין "מתאבן" לדוח התעסוקה האמריקני החודשי, אשר יתפרסם ביום שישי וצפוי להציג "רק" 95 אלף משרות חדשות שנוצרו במשק בחודש יוני, לאחר דוח מאי המאכזב במיוחד - שהצביע דאז על יצירה של 69 אלף משרות בלבד, בעוד שיעור האבטלה עודכן באותה הנימה כלפי מעלה ל-8.2%.

"נתוני התעסוקה איכזבו. אם תהיה הפתעה שלילית מחר, השווקים יגיבו בירידות בצפייה לדוח תעסוקה חלש", מציין ג'וזץ לבורגנה, מנהל השקעות בדויטשה בנק בארה"ב. "אני חושב שהחדשות הטובות הן שאנו מתקרבים לנקודה בה השווקים יהיו מופתעים לטובה מהנתונים, בגלל הציפיות הנמוכות".

נתוני התעסוקה, כידוע, הם אינדיקטור חשוב מאד לכלכלה האמריקנית, שכן היקף גדול יותר של מועסקים במשק מגדיל את הצריכה הפרטית - האחראית לכ-70% מהצמיחה בכלכלה האמריקנית. מאז תחילת המיתון בארה"ב בדצמבר 2007 איבדה כלכלת המדינה כ-5 מיליון משרות. על מנת ששיעור האבטלה יירד לאורך זמן, מעריכים כלכלנים ואנליסטים כי יש צורך ביצירת 200-250 אלף משרות מדי חודש.

כמובן שכמו תמיד, לנתונים חלשים יש גם צד חיובי - עם פרסום נתוני תעסוקה חלשים נוספים בארה"ב, מקווים המשקיעים כי הפדרל ריזרב בארה"ב יפעל באגרסיביות במטרה לעודד את הצמיחה המקרטעת גם כך במדינה - ויכריז רשמית על השקתה של תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3), לאחר שכבר האריך את תוקפה של תוכנית "אופריישן טוויסט" עד סוף השנה.