דלק נדל"ן על סף הסדר חוב; תונפק סדרת אג"ח שלישית

המחזיקים יקבלו סדרת אג"ח חדשה נוספת במקום 46% ממניות החברה - אבל יספגו "תספורת" של 30% לפחות ■ לדלק נדל"ן, שבעקבות הפסדיה צברה גירעון של 2.4 מיליארד שקל בהון העצמי, יש חוב של כ-2.15 מיליארד שקל

לאחר חודשים ארוכים של דיונים הגיעו מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן למתווה מוסכם להסדר חוב עם החברה שבשליטת יצחק תשובה. אחד השינויים העיקריים במתווה המוסכם: במקום 46% ממניות החברה, שהיו אמורים לקבל מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן במסגרת ההסדר, הם יקבלו סדרת אג"ח נוספת (שלישית) בהיקף של 205 מיליון שקל. סדרת האג"ח הנוספת תהיה סחירה ומובטחת בשעבודים על-ידי בתי מלון בישראל שבבעלות תשובה. כך נודע ל"גלובס".

חברת הנדל"ן המניב, שקרסה בשל השקעות ענק ממונפות שביצעה בעיקר בבריטניה, ואשר נסחרת בשווי זניח של 56 מיליון שקל, צפויה לפרסם הערב את המתווה המוסכם להסדר חוב, ועד סוף החודש צפויים מחזיקי האג"ח שלה להתכנס כדי לדון ולהצביע עליו. בתחילת החודש הבא יפנו הצדדים לביהמ"ש המחוזי בת"א (ככל הנראה לשופטת דניה קרת) לצורך אישור ההסדר. את המו"מ עם מחזיקי האג"ח מסדרה ה' (סדרות ד' וכ"ה לא השתתפו) ניהלו מטעם דלק נדל"ן מנכ"ל החברה, ערן מיטל, ונציגו של תשובה עידן וולס.

לדלק נדל"ן, שבעקבות הפסדיה צברה גירעון של 2.4 מיליארד שקל בהון העצמי, יש חוב של כ-2.15 מיליארד שקל למחזיקים בשלוש סדרות אג"ח הנסחרות ב"תשואת זבל" של אלפי אחוזים. במסגרת הסדר החוב יימחקו כל סדרות האג"ח הקיימות מהמסחר, ובמקומן יונפקו שלוש סדרות חדשות, שתשלומי הקרן בגינן יחלו בעוד חמש שנים.

"תספורת" של 30% לפחות

כאמור, בניגוד למתווה הקודם שהציעה החברה, מחזיקי האג"ח לא ימירו חלק מחוב החברה כלפיהם למניות (שאמורות היו להימכר בהמשך לבעל השליטה תשובה). תחת זאת יקבלו המחזיקים סדרת אג"ח חדשה, שתצטרף לשתי סדרות נוספות בהיקף כולל של כ-1.5 מיליארד שקל.

תשובה, המחזיק כיום ב-51% ממניות דלק נדל"ן, יחזיק לאחר ההסדר החדש קרוב ל-90% מהון המניות. מחזיקי האג"ח סופגים אמנם "תספורת" של 30% לפחות בהסדר המוצע, אך לא ניתן להתעלם מתרומתו המשמעותית של תשובה להסדר, המסתכמת בכמיליארד שקל וכוללת הזרמה של 250 מיליון שקל לחברה במשך 5 שנים, ביטחונות להחזר החוב בהיקף של 400 מיליון שקל, ערבויות של 205 מיליון שקל (לאג"ח החדשה), וויתור על חובות החברה כלפיו בהיקף של 115 מיליון שקל; זאת ועוד: במסגרת ההסדר המוצע יקבלו מחזיקי האג"ח 40 מיליון שקל במזומן מידי תשובה, ואלו יחולקו ביניהם (13 מיליון שקל מהם כבר התקבלו).

הדיונים להסדר חוב בדלק נדל"ן התחילו ביולי 2011, ונמשכו מאז אינטנסיבית. בתחילת השנה חתמו הצדדים על מתווה להסדר חוב, אך לאחר מכן העבירו הנושים הבלתי מובטחים שורה של דרישות חדשות, והמו"מ פוצץ. הגדילה לעשות סדרה כ"ה, שהגישה בקשה לפירוק החברה; לבקשה זו דלק נדל"ן לא התנגדה, אך כאמור בסופו של דבר נמצאים הצדדים כעת בדרך להסדר מוסכם. למרות האופטימיות היחסית, נבהיר כי ייתכנו עוד קשיים רבים ביישום ההסדר. מעבר לביורוקרטיה הצפויה, נושים רבים מעדיפים להמשיך לנקוט בקו לוחמני מול החברה.