נעילה חיובית באירופה בתקווה לאישור גרמני של ה-ESM

שרי האוצר הסכימו על מתווה לחילוץ הבנקים בספרד ■ הבנק יוכלו לקבל סיוע חירום של עד 30 מיליארד אירו כבר בסוף החודש ■ ספרד גם קיבלה ארכה של שנה לעמוד ביעד הגירעון

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים על רקע התקווה שגרמניה תאשר את הקמת קרן הייצוב האירופאית הקבועה, ועל רקע ההחלטות שהתקבלו אתמול בפגישת שרי האוצר של גוש האירו בבריסל. בפגישה הוחלט על היקף חבילת הסיוע שיקבלו הבנקים בספרד כמו כן הוענק למדינה ארכה על מנת להגיע ליעד הגריעון שהוצב לה על ידי האיחוד האירופי. באנגליה, פרשת ריבית הליבור עדיין מטלטלת את המדינה, כשהקורבן הבא יהיה כנראה סגן נשיא הבנק המרכזי האנגלי.

כאמור שרי האוצר של גוש האירו קיימו אתמול את פגישתם השבועית בבריסל בירת בלגיה, אולם הפגישה של אתמול הייתה חשובה במיוחד לאור הנושאים שדנו בהם. שרי האוצר דנו בדרכים ליישם את ההחלטות שהתקבלו בפסגת מנהיגי גוש האירו שהתקיימה לפני שבוע וחצי כמו גם לנסות ללבן את המחלוקות שהתגלו במהלך ואחרי הפסגה.

הבשורה העיקרית שיצאה מהפגישה של אתמול נוגעת לספרד ולמערכת הבנקאות שלה. שרי האוצר של גוש האירו עדיין לא אישרו סופית את היקף חבילת הסיוע שתוענק לבנקים במדינה ועומדת על 100 מיליארד אירו, אולם אמרו שבמידה וספרד צריכה סיוע חירום היא תוכל לקבל 30 מיליארד אירו כבר בסוף החודש הנוכחי.

אחת ההחלטות שהמשקיעים ציפו לה ושהתקבלו אתמול הייתה ההחלטה שברגע שיוקם מנגנון הפיקוח על הבנקים באירופה, קרנות החילוץ יוכלו להזרים כספים ישירות לבנקים הספרדיים מבלי הצורך לקבל ערבויות מצד המדינה.

בנוסף להודעה על חבילת החילוץ לבנקים, החליטו שרי האוצר להעניק למדינה ארכה של שנה על מנת להגיע ליעד הגירעון הרצוי. על פי ההחלטה שהתקבלה, לספרד תהיה עד לשנת 2014 להגיע ליעד הגירעון. על פי המתווה שהוסכם עליו היעד עד סוף השנה הנוכחית יעמוד על 6.3%, ב-2013 יעמוד על 4.5% ובשנת 2014 הגירעון יעמוד על 2.8%.

פרשת ריבית הליבור של בנק ברקליס ממשיכה עדיין לטלטל את המערכת הפיננסית הבריטית, ואתמול הופיע סגן נשיא הבנק המרכזי הבריטי פול טאקר בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית שהוקמה לחקירת הפרשה. במהלך עדותו דחה טאקר את ההאשמות לפיהם הופעל עליו לחצים מצד שרים בממשלת בריטניה לאפשר לבנקים במדינה לבצע מניפולציות בריבית הליבור (הריבית הבין-בנקאית) בשיא המשבר הכלכלי בשנת 2008.

גרמניה תאשר את ה-ESM?

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שאובל, אמר היום לבית המשפט העליון בגרמניה שכל עיכוב מהותי באישור קרן החילוץ הקבועה (ESM) של האיחוד האירופי עשוי להביא לסערה בשווקים הפיננסיים. זאת, במסגרת שימוע בבית המשפט הגרמני האמור לבדוק אם תוכנית החילוץ האירופאית וחוקי התקציב שעברו בפגישות הפסגה האחרונות של גוש האירו תואמים לחוק הגרמני. שאובל אמר בבית המשפט כי "דחייה מהותית של ה-ESM, שאמורה לקום ביולי השנה, עשויה להביא לחוסר ודאות נוסף בשווקים מעבר לגרמניה, ולאובדן אמון רציני ביכולת של גוש האירו לקבל החלטות נחוצות במסגרת זמן הולמת".

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, על רקע האכזבה הקלה מפסגת שרי האוצר של גוש האירו - שהגיעו להסכמות עקרוניות באשר לתוכנית החילוץ לבנקים בספרד, וכן לאור נתוני מאקרו שפורסמו בסין, המצביעים על המשך ההאטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

אמש, נזכיר, ננעלו המדדים המרכזיים בוול סטריט בירידות קלות על רקע דוח התעסוקה של חודש יוני (שפורסם בסופ"ש) אשר הצביע על יצירה של 80 אלף משרות בלבד במשק האמריקני. עם נעילת המסחר פרסמה ענקית האלומיניום אלקואה את דוחותיה, תוך שהיא מכה את תחזיות האנליסטים בשוק ומאשררת תחזיותה לביקוש לאלומיניום לסוף השנה.

"הנתונים הכלכליים בעולם לא היו שוריים במיוחד", מסביר נורמן צ'אן, מנהל השקעות ב-Calibre Asset Management בהונג קונג. "הסנטימנט בשווקים עדיין חלש, למרות שאנו חושבים שהמניות מציגות ערכים טובים בטווח הארוך. אולם התנותיות עדיין גבוהה מדי עבור משקיעים לא-אגריסיביים".

באירופה, דיווחים בסוכנויות הזרות כי ממשלת ספרד עשויה להכריז השבוע על תוכנית צנע שלישית במדינה. זאת, על רקע פסגת שרי האוצר של גוש האירו, אשר הסכימו אמש על מתווה לחילוץ המערכת הבנקאית במדינה - בהיקף כולל של 100 מיליארד אירו, אשר כ-30 מיליארד מתוכם צפויים להתקבל כבר בסוף החודש הקרוב. הבשורה: הכסף ככל הנראה יועבר ישירות לבנקים, ללא תיווך ממשלתי.

בזירת המאקרו, דווח כי הייבוא בסין עלה בחודש יוני פחות מכצפוי, בעוד גם בעלייה בייצוא חלה האטה - דיווח המוסיף ללחץ בשווקים כי הכלכלה השנייה בעולם חווה האטה משמעותית. הייבוא עלה בכ-6.3% ביחס לאשתקד (לעומת צפי בשוק לעלייה של 11%), בעוד הייצוא עלה ב-11.3% לעומת אשתקד. המאזן המסחרי עלה לשיא של 3 שנים - רמה של 31.7 מיליארד דולר.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]