פיץ' מאשררת דירוג "AAA" לארה"ב עם תחזית שלילית

על רקע החשש כי ארה"ב תיפול מ"צוק פיסקאלי" מזהירים בפיץ' מהורדת דירוג למדינה ■ "חוסר הוודאות בכל הנוגע למדיניות המס וההוצאות של הממשלה מאיימת על הכלכלה"

על רקע החשש כי כלכלת ארה"ב תיפול מ"צוק פיסקאלי" (על כך בהמשך) בסוף השנה הנוכחית, מאשררת הלילה (ד') סוכנות הדירוג פיץ' את דירוג האשראי של כלכלת ארה"ב ברמה של "AAA", תוך שהיא מותירה את תחזית הדירוג שלילית.

"חוסר הוודאות בכל הנוגע למדיניות המס וההוצאות של הממשלה מאיימת על התחזיות הכלכליות בארה"ב", כותבים כלכלני פיץ' בסקירתם בסמוך לאישרור הדירוג. בנוסף, כאמור, מותירים בסוכנות הדירוג תחזית שלילית לארה"ב, עם אפשרות להורדת הדירוג תוך 12 עד 18 חודשים.

(לדוח המלא של פיץ' - לחצו כאן)

בארה"ב, כידוע, מודאגים פוליטיקאים, כלכלנים, משקיעים ואזרחים רבים מ"צוק פיסקאלי" אליה מתקרבת הכלכלה הגדולה בעולם בסוף השנה. המונח מתייחס לרצף של העלאות מסים וקיצוצים תקציביים אשר מתעתדים להתרחש לקראת סוף שנת 2012 - אשר יתרחשו כאשר יפוג תוקפן של מספר הצעות חוק שהעביר לפני מספר שנים הקונגרס, ובאם המחוקקים האמריקנים לא יצליחו להגיע להסכמה על אישור הארכת תוקפן.

עוד ציינו בפיץ' כי אינם צופים הסרת התחזית השלילית לדירוג של ארה"ב, עד סוף שנת 2013. זאת, לאחר שבסוכנות כבר אישרו מספר פעמים השנה ובשנה שעברה את הדירוג המושלם לכלכלה הגדולה בעולם, לאחר שבאוגוסט 2011 הורידה המתחרה S&P את דירוג ארה"ב לרמה של "+AA", לאור הדאגה מהגירעון בתקציב האמריקני, שרק הולך וגדל.

ישנם סיכונים נוספים לכלכלת ארה"ב, מוסרים בפיץ', אשר נובעים מחוסר הוודאות באשר למדיניות הפיסקאלית של ארה"ב וכן על רקע החשש מהחרפת המיתון באירופה לאור משבר החובות. בנוסף, ציינו כלכלני פיץ' את "מיצוי" המדיניות המוניטארית בארה"ב, בעוד הריבית ברמה אפסית ושתי תוכניות לרכישות אג"ח כבר הושקו על ידי הפדרל ריזרב.

בסוכנות הדירוג חוזים לכלכלת ארה"ב צמיחה של 2.6% בשנת 2013, וצופים כי האבטלה במדינה תרד מתחת לרמה של 8% במהלך השנה הבאה. באשר לגירעון התקציבי, צופים בפיץ' כי זה יעשה על סביב 1.5% מהתמ"ג ב-2013, לעומת הערכות שליליות יותר בשוק לגירעון של 3-5% מהתמ"ג.