אושר: הולכים לקולנוע? תוכלו להביא אוכל ושתיה מהבית

אם עד כה כשנכנסתם לקולנוע נדרשתם להיפרד מהחטיף שהבאתם לילד מהבית כדי לאלץ אתכם לשלום עשרות שקלים במזנון, הרי שמעתה תוכלו להיכנס עם המזון

שתי בשורות צרכניות יצאו אתמול (ד') מוועדת הכלכלה, האחת במאקרו, השנייה במיקרו. הראשונה נוגעת לחוק הגנת הצרכן, כאשר הוועדה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה שלמעשה נותנת שיניים לרשות לסחר הוגן שבמשרד התמ"ת. זאת, באמצעות מתן אפשרות לקנוס בסכום של עד 50 אלף שקל את מי שיפר את חוק הגנת הצרכן.

במקרה של הפרה נמשכת יתווסף לעיצום סכום של 25 מהעיצום על כל יום הפרה, והפרה חוזרת בטווח של שנתיים כרוכה בקנס של 150% מהעיצום הבסיסי. הפרה, יש לציין, יכולה להיות למשל הצגת מחיר בקופה שהוא שונה מן המחיר המסומן על המוצר או על המדף.

מטבע הדברים רשתות השיווק חוששות ממצב כזה, משום שלטענתן הסימון הוא ידני ולכן הסיכוי לטעויות גדול. במקרה כזה, כך הוחלט, תיחשב הפרה להפרה חוזרת כעבור 9 חודשים. החוק ייכנס לתוקף ב-15 בינואר 2013.

הבשורה השנייה לכאורה צנועה יותר, אך השפעתה תהיה מיידית יותר: הוועדה אישרה סעיף שנועד לאפשר לציבור להכניס אוכל ושתייה לעסקים סגורים בהם נמכר מזון, כמו בתי קולנוע ומופעים, כדי למנוע מצב שבו הצרכנים הופכים ללקוחות שבויים ומשלמים מחירים מופקעים.

במילים אחרות, אם עד כה כשנכנסתם לקולנוע נדרשתם להיפרד מהחטיף שהבאתם לילד מהבית כדי לאלץ אתכם לשלום עשרות שקלים במזנון, הרי שמעתה תוכלו להיכנס עם המזון.

נזכיר כי בתי הקולנוע התנגדו נחרצות להצעה זו בטענה שהם כמעט ואינם מרוויחים ממכירת הכרטיסים לסרט, כך שהכנסותיהם ייפגעו. סמנכ"ל השיווק של רשת הקולנוע גלובוס מקס, אפרים ליפשיץ, אמר כי בתי הקולנוע שהוא מייצג מתפרנסים ממכירת מזון ושתייה ולא מתביישים בזה, שכן זו ההצדקה היחידה לקיומם: "האיסור הזה יפגע פגיעה אנושה שלא תהיה לה תקומה ברמה העסקית".

בתגובה אמר ח"כ שאמה-הכהן כי אם בית הקולנוע משלם תמלוגים למפיצים ממחיר הכרטיס "יש לו אינטרס למכור כרטיס במחיר נמוך ואת המזון במחיר גבוה". ליפשיץ השיב כי "אפשר לייקר את הכרטיסים אבל אז יבואו פחות אנשים לקולנוע", אך כאמור, ההצעה לבסוף אושרה.