חברי ה'פד' אינם תומכים בתוכנית חדשה לרכישות אג"ח

רק 4 מחברי ועדת השוק הפתוח סוברים כי תוכנית הקלה כמותית חדשה תסייע לאושש את כלכלת ארה"ב ■ חברי ועדה אחרים מעוניינים לפתח "כלים חדשים" כדי להקל על המערכת הפיננסית ■ בישיבת הריבית ה'פד' חתך תחזית הצמיחה

לאחר שבישיבת הריבית האחרונה שערך ה'פד' (בחודש יוני) הוא מיאן להיענות לרצונם של המשקיעים ולהכריז על תוכנית נוספת לרכישות אג"ח (QE3), היום (ד') פורסמו הפרוטוקולים של אותה ישיבה, והמשקיעים, שניסו לחפש רמזים לגבי האפשרות של השקת תוכנית שכזו, התאכזבו ושלחו את השווקים לירידות.

מהפרוטוקולים עולה כי רק 4 מחברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב סבורים כי תוכנית חדשה להקלה כמותית אכן תסייע לאושש את הכלכלה, כאשר 2 מתוכם תומכים באופן מוחלט וה-2 הנוספים טענו כי ישקלו לתמוך בתוכנית חדשה.

עם זאת, המשקיעים יכולים להתספק בעובדה כי מספר של חברי ועדת ה'פד' מעוניינים לפתח "כלים חדשים" כדי להקל על המערכת הפיננסית, לאחר שבישיבת הריבית האחרונה יו"ר הבנק בן בררנקי הודיע כי הוא מוריד את תחזית הצמיחה הכלכלית.

מאז ישיבת הריבית, פורסמו מספר נתונים כלכליים מהותיים שהוכיחו כי הכלכלה הגדולה בעולם עדיין מדשדשת. דוח התעסוקה לחודש יוני הצביע על יצירה של 80 אלף משרות בלבד, הרבה מתחת לרמת ה-250 אלף משרות, שלפי כלכלנים רבים מסמלת צמיחה בשוק התעסוקה הנחשב לעקב אכילס של הכלכלה האמריקנית. נתוני הייצור הוסיפו שמן למדורה והצביעו על האטה בפעילות המפעלים, עניין שלדעת אנליסטים רבים, עשוי לדחוף את חברי ה'פד' לנקוט בפעולות נוספות שימריצו את הכלכלה.

כאמור, באותה ישיבת ריבית, ה'פד' אומנם לא הכריז על תוכנית חדשה להקלה כמותית, אך במקום זאת הוא הכריז על הרחבת תוכנית "אופריישן טוויסט" בכ-267 מיליארד דולר. במסגרת תוכנית זו ה'פד' מוכר אגרות חוב לטווח קצר בהן הוא מחזיק, ורוכש אגרות חוב לטווח ארוך, בתקווה להמריץ את השווקים ולהחזיר את ארצות הברית למסלול התאוששות תקין. אולם, המשקיעים לא התרשמו מהכרזה זו ושלחו את השווקים לירידות.

כלכלנים רבים מעריכים כי גם במקרה שברננקי יכריז בעתיד על תוכנית רכישות אג"ח נוספת, לא תהיה לכך כל השפעה על השווקים, בניגוד לעבר, אז מדדי המניות רשמו עליות חדות. אחת הסיבות לכך היא שרוב האזרחים עדיין מנסים להתאושש ממשבר האשראי שפקד את ארצות הברית לפני 4 שנים. בשל כך, מעריכים האסטרטגים כי שילוב של ריבית נמוכה ו"כסף קל" לא בהכרח יגרום לאנשים לבזבז יותר כסף או יגרום להם להלוות יותר כספים.

כלכלנים אחרים מעריכים כי התוכניות "להדפסת כספים" כלל לא מועילות לכלכלה הריאלית אלא רק לבנקים ולאנשי וול סטריט שממשיכים לבצע בכספים אלו "להטוטים פיננסים". לכן, רבים מעוניינים שה'פד' יזרים כספים באופן ישיר למפעלים ולתעשיות ולא ירכוש אג"ח.