העליון צריך לומר את דברו על אולמרט

אנחנו לא רוצים עוד סיפור שלא נגמר, יש לנו די כאלה. חייבים לערער כדי שזה ייגמר

משה לדור, אתה לא יכול גם להישאר בתפקידך וגם לא להגיש ערעור. אם אתה לא פונה אל בית המשפט העליון, זה אומר שאתה מקבל את הזיכויים שהוענקו לאהוד אולמרט על ידי המחוזי כמוצדקים. במקרה כזה, הסדר הטוב מחייב את פרישתך. אם אתה כן מגיש ערעור, זה אומר שאתה מאמין בכתב האישום שהגשת וכי הפסיקה מוטעית. במקרה כזה, נמתין כולנו להחלטת העליון בערעור כדי לקבוע את עמדתנו לגבי עתידך.

ברור שלא זו הסיבה היחידה לנחיצות הערעור. בשיח הציבורי נשמעים, כמקובל, קולות סותרים. חבורת אוהדי ותומכי אולמרט מכים עד כלות הנשימה, מונעים ברוח הגבית ששני הזיכויים נותנים לראש הממשלה לשעבר. אבל כמו תמיד במקרים כאלה, כבר אתמול והיום מסתמנת תפנית, מתחילים להישמע גם קולות אחרים. אנשי משפט בכירים, ובהם שופטי העליון לשעבר, קובעים שלערעור יש סיכוי להתקבל.

בלא ערעור, פרשת אולמרט היא סיפור שלא נגמר, וטיבם של סיפורים כאלה הוא שהם מעכירים את החיים הציבוריים והפוליטיים לאורך שנים רבות. יש לנו מספיק פרשות כאלה, שבכל פעם מרימות ראשן רק בגלל שלא נפתרו עד הסוף. ממש אין לנו צורך בעוד פרשה כזאת.

רק לדור יכול

חבל שיצא כך שרק אתה, לדור, יכול להחליט אם להגיש ערעור, שכן אתה נגוע ונחשב בצדק בעל אינטרס אישי לנקות את עצמך מהכתם. אבל זה מה יש: היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, שבמצבים רגילים ההחלטה הייתה עוברת אליו, מנוע מלהתערב בגלל שהיה בעבר פרקליטו של אולמרט. מינוי של פרקליט מדינה חדש זה סיפור ארוך מאוד, וגם אם ימונה כזה, יעברו חודשים עד שילמד את התיק. אפשרות קצרה יותר היא מינוי אדם מהפרקליטות לצורך זה. אבל בכל מקרה זה יהיה אדם שאינו מהדרג הבכיר ביותר. לא נכון להעמיס על אדם כזה החלטה כה בעייתית.

נשארת אתה, משה לדור. רק אתה יכול להחליט על הגשת ערעור. תקבל הרבה ביקורות שלא ינעמו לך. שוב תשמע שאתה רודף את אולמרט. אתה צריך להתעלות לגבהים שבהם לא תשמע את הקולות. החובה שלך אינה למבקרים, אלא לציבור, למדינה. והציבור דורש צדק משפטי - וצדק כזה ייעשה רק אם העליון יאמר את דברו.

האחריות של מזוז

"אני חושב שגם במבחן התוצאה וגם במבחן ההתנהלות, הפרשה הזאת הייתה הישג גדול והצלחה גדולה שלי ושל מערכת אכיפת החוק" - דברי מני מזוז. לא, לא בהקשר של אולמרט.

הוא אמר זאת לאחר פסק הדין שהרשיע את משה קצב, בראיון ל"גלובס" (16 ביוני 2012). היינו רוצים, מגיע לנו, לשמוע מה הוא חושב על כתב האישום. הוא, מזוז, חתם על כתב אישום זה. לא נאה ולא ראוי להשאיר עכשיו את לדור מול הציבור כאחראי בלעדי.

יפה דרשת, אדוני היועץ וינשטיין

מגיע ליהודה וינשטיין יישר כוח. ביום רביעי הוא שיגר הודעת תמיכה מטעמו בלדור ובפרקליטות. הוא יצא בחריפות נגד המסע נגדם. ציניקנים ינסו אולי להפנות את תשומת הלב לכך שלקח ליועץ יומיים לעשות זאת.

אני מבקש לטעון שזה רק מחזק עוד יותר את הודעת התמיכה. אם וינשטיין היה עושה זאת מיד לאחר פסק הדין, זה היה נתפש כמצוות אנשים מלומדה, כתגובה אינסטינקטיבית על פיקודים. השיהוי מלמד כי מדובר בעניין לא קל עבור וינשטיין. מצד אחד הוא מנוע מלהתערב בעניין אולמרט, ומצד אחר הוא חייב לומר את דברו נוכח ההתקפות על הפרקליטות. וינשטיין, צריך להיאמר, מצא את הנתיב המכובד והנכון בין שני הקצוות הללו.

matigolan@globes.co.il