דריכות בארה"ב: האם בן ברננקי יפתיע את השווקים השבוע?

יו"ר הבנק המרכזי, בן ברננקי, ינאם מול הקונגרס האמריקני בימים שלישי ורביעי השבוע ■ הכלכלנים והמשקיעים, הפעם, לא צופים גדולות ונצורות לקראת הנאום

לעוקבים בדריכות אחר השווקים בחו"ל, תינתן הצצה מהותית לתפיסות הכלכליות של הפדרל ריזרב בארה"ב במהלך השבוע הקרוב - כאשר יו"ר הבנק המרכזי, בן שלום ברננקי, ינאם מול הקונגרס האמריקני בימים שלישי ורביעי (17 ו-18 ביולי) השבוע.

ברננקי ינאם מול הפוליטיקאים בארה"ב על רקע דוח התעסוקה לחודש יוני, שפורסם לפני כשבועיים והצביע על יצירה של 80 אלף משרות חדשות בלבד במשק האמריקני - מעט מדי כדי להוביל ליצירה של מספיק משרות חדשות (נטו) בארה"ב ולהתאוששות הצריכה הפרטית ועימה גם הצמיחה המקומית.

למרות המצב הלא מזהיר בארה"ב, הפעם הכלכלנים וה"חזאים" לא מצפים מיו"ר ה'פד' לגדולות ונצורות, שכן נאומו צפוי להתקיים תחת שבועה - ולפיכך, התחייבויות של הנגיד לגבי מהלכים יוצאי דופן של הבנק, בפורום שכזה, הינן מחייבות.

זאת, למרות התקווה הגדולה בשוק כי ההרעה בנתוני המאקרו בארה"ב, בדגש על שוק התעסוקה, בשילוב עם ההרעה במשבר החוב באירופה וההאטה בסין - עשויים להוביל את ה'פד' להשיק בקרוב תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), במטרה לאושש את הצמיחה בכלכלה הגדולה בעולם.

בבנק אוף אמריקה, למשל, מצפים מברננקי להמשיך ולדבוק בקו הנוכחי שלו - ולהבטיח כי הבנק ינקוט "בפעולות הראויות" בכדי לתמוך בצמיחה בארה"ב, אלא לא צופים "התחייבות של ברננקי לפעולה כזו או אחרת, באופן ספציפי".

בנוסף, צופים כלכלנים כי ברננקי יתייחס גם לשתי סוגיות נוספות: המניפולציה שביצעו בנקים גדולים בעולם בשערי ריבית הליבור שדיווחו, וכן "הצוק הפיסקאלי" (סיוע הטבות מס בחקיקה בקונגרס בארה"ב) ממנו חוששים רבים בארה"ב.