ראש בראש: מניית אורמת מול CPN - מה לקנות?

אורמת ו-Calpine הן חברות המתמחות בהפקת חשמל בתחום הגאותרמי ■ במי עדיף להשקיע

תחום האנרגיה החלופית נמצא כיום בפלונטר: מצד אחד, ירידה במחירי הנפט מהווה תמריץ שללי להשקעה בתחום; ומאידך, הצורך של מדינות להוזיל את מחירי האנרגיה, וכן מגמות הורדת התלות במדינות ספקיות הנפט ושמירה על איכות סביבה, הביאו להתפתחות סקטור זה בצורה מהירה, עם סובסידיות ממשלתיות עד לא מזמן.

באחרונה, לאור המשבר הפיננסי העולמי ועלייה מהותית בחובות המדינות, לצד הצורך בצמצום הוצאות, סבל הסקטור מביטול תמיכה ממשלתית, ולאור זאת ירדו ההשקעות בו.

ביקשנו לבחון הפעם שתי חברות בתת סקטור זה, המתמחות בהפקת חשמל "נקי" בתחום הגאותרמי והפקת ומכירת חשמל, והן אורמת ו-Calpine (סימול: CPN).

נציין כי שתי החברות עברו תהליך מהותי לקיומן: CPN עברה תהליך של פשיטת רגל (צ'פטר 11), ובמהלך השנתיים האחרונות היא עוברת תהליך הבראה מהותי ומתאוששת; מולה, אורמת חוותה ניסיון של השתלטות עוינת. בעליה של חברת גזית גלוב רכשו חלק ממניות החברה, ואילצו את המייסדים, משפחת ברוניצקי, ליטול הלוואות ענק כדי לשמור על גרעין השליטה. תהליך זה הביא באחרונה לכניסתה של קרן פימי לחברה במטרה להשביחה.

תמונה מעורבת עם יתרון לאורמת

אורמת ישראל היא חברת החזקות, המחזיקה את פעילותה דרך אורמת טכנולוגיות (ORA, 60%). כל תחנת כוח מוכרת כחברה-בת של אורמת טכנולוגיות.

אורמת היא חברה מובילה בתחומה, המתמחה בהקמה תפעול והפקת חשמל גאותרמי. לחברה מספר פרויקטים ברחבי העולם, החל מקליפורניה ועד קניה, עם תפוקה של כ-556 מגוואט בכ-17 אתרים שונים. החברה פועלת בשני סגמנטים - האחד, הקמה, תפעול ומכירת חשמל לרשת; והשני, הקמה והעברת הפרויקטים לתפעול של חברות חשמל מקומיות.

CPN היא חברת אנרגיה ירוקה במהותה (למרות שחלק מתפוקותיה הוא הפקת חשמל מגז טבעי), והיא מהמובילות בתחום החשמל הגאותרמי בצפון אמריקה. החברה הוקמה ב-1984, ומפיקה כ-28,000 מגוואט של חשמל "נקי" ב-20 מדינות ברחבי ארה"ב וקנדה, ועוד כ-584 מגוואט בתהליכי הקמה. לחברה 91 אתרי הפקת חשמל.

בבחינת הפרמטרים הכלכליים, להערכתנו עולה תמונה מעורבת עם יתרון לאורמת - עם רווח למניה של 0.23 שקל מול הפסד ב-CPN.

נכון לרבעון האחרון של 2011 עמדה תשואת הדיבידנד באורמת על כ-31%, בעקבות חלוקה חד פעמית של כ-336 מיליון שקל (כ-283 אגורות למניה ב-27 בדצמבר אשתקד). חלוקה זו נובעת מהצורך של הבעלים במימון הלוואת ענק שהם לקחו על עצמם, כאמור, על מנת לשמר את השליטה בחברה בידם. שיעור הדיבידנד הממוצע בשנים האחרונות באורמת עמד על כ-2.2%-2.5%, ולכן אין לראות בתשואה זו מאפיין. מאידך, לאור ההשקעה בפרויקטים, קיים תזרים שלילי באורמת מול תזרים חיובי ב-CPN.

בבחינת מינוף, קיים יתרון לאורמת, עם שיעור חוב לנכסים של כ-37.5% מול 60% ב-CPN; זאת אף אחרי חלוקת דיבידנד גבוהה מאוד, שפגעה בהון החברה בסוף שנת 2011.

בשורת הרווחיות קיים יתרון משמעותי לאורמת, עם שיעור רווח תפעולי של כ-16.2% לעומת כ-11.4% ב-CPN. ב-2011 הציגה אורמת ירידה של נתון זה לכ-6.65%, אך לא מדובר בשיעור רווח מייצג.

בשורה התחתונה: למרות שבפן העסקי קיים יתרון לחברת CPN, לאור גיוון מקורות האנרגיה שאיתם היא מפיקה חשמל, כמות התחנות ועצם העובדה כי כבר עברה שינוי ארגוני מהותי, להערכתנו קיים יתרון גדול יותר לחברת אורמת. נכון כי החולשה המרכזית של החברה נובעת בעיקרה מקרב הירושה והשליטה, אך נראה כי כניסתה של קרן פימי לשדרת הניהול תציף ערך, תייצר סביבה עסקית שקטה יותר ותחזיר את אורמת להתרכז בפן התפעולי רווחי. לאור זאת, אנו ממליצים לתעדף את ההשקעה באורמת ביחס של 60% לה לעומת 40% ל-CPN.

* הכותבים הם מנכ"ל קרנות נאמנות אקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

ראש בראש
 ראש בראש