מתחמם הקרב בין יו"ר מפעל הפיס לבין המועמד למנכ"ל

המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל בפיס, ג'אקי ואכים, מאשים את יו"ר הפיס, עוזי דיין, בניסיון לקעקע את תדמיתו תוך "הפצת דברי שקר, הוצאת דיבה והשמצות"

שיא חדש במאבק שמסעיר את צמרת מפעל הפיס: המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל מפעל ההגרלות, ג'אקי ואכים, מאשים את יו"ר מפעל הפיס, האלוף (במיל') עוזי דיין, בניסיון לקעקע את תדמיתו, תוך "הפצת דברי שקר, הוצאת דיבה והשמצות".

לטענת ואכים, דיין מוביל "מסע הכפשות" נגדו, תוך פגיעה באינטרסים של מפעל הפיס ובתדמית הארגון במסגרת מאבקו לסכל את מינויו לתפקיד המנכ"ל, וזאת בבחינת "תמות נפשי עם פלישתים".

ואכים, באמצעות פרקליטו עו"ד טומי נדשי, מייחס לדיין ולמקורביו מעורבות בהפצת מכתב שמאשים אותו ברצף של כשלים וחריגה מכללי המינהל התקין. המכתב עוסק במכרז בהיקף עשרות מיליוני שקלים שפרסמה החברה העירונית של עיריית חיפה, יפה נוף, שבראש הדירקטוריון שלה יושב ואכים.

המכתב, שאליו מתייחס ואכים, חתום בידי עורכי הדין יהודה שועלי ויאיר אבני, שמעניקים ייעוץ משפטי ליפה נוף, מתריע מפני התאמה והטיה לכאורה של מכרז לרכש ולהתקנה של ריהוט רחוב ובמעורבות בלתי תקינה של ואכים בהליך הבחירה של הזוכה.

מכרז שנוי במחלוקת

המכתב, המתפרס על פני 15 עמודים, שוגר לפני כ-10 ימים לכלל חברי דירקטוריון החברה העירונית, ובו מעלים היועמ"שים חשש כי ואכים פעל כדי להיטיב לכאורה עם חברת ההנדסה סמעאן נופי בע"מ, שהיא אחת מבין 4 החברות שהתמודדו במכרז. את מכתבם חותמים השניים בהמלצה לערב את המשטרה בפרטים.

חברת יפה נוף אמונה על עבודות התשתית בחיפה. ממכתב היועצים המשפטיים עולה כי בסוף 2010 יזם ואכים נסיעה של בכירים מטעמה לסין כדי להתרשם מריהוט רחוב. חברי המשלחת מצאו רהיטים שענו לטעמם באחד המפעלים הסיניים, שבו לארץ ופרסמו מכרז בהיקף של כ-40 מיליון שקל. ההצעות הוגשו בידי החברות פלג-ניא בע"מ; צ. רוט; סמעאן נופי ובניו ואי.אם שגב תעשיות.

בתום תמחור העבודה התברר כי פלג-ניא הגישה את ההצעה הזולה ביותר. במכתב היועמ"שים שליוו את המכרז נטען כי סמעאן נופי היא החברה היחידה שהציעה לייבא את הרהיטים, על פני ההצעות של החברות האחרות שדיברו על ייצור מקומי.

עם פתיחת מעטפות המכרז נמצא כי ההצעה של ס. נופי היא ההצעה הזולה השנייה אחרי פלג-ניא בע"מ, אלא שבשלב זה, כפי שעולה ממכתב היועמ"שים, הורה ואכים לפתוח בהליך נוסף, שמכונה Best & final, ובו החברות נדרשו להגיש מחדש הצעות מחיר, כשהן כבר חשופות להיקף ההצעות שהגישו המתחרות. לדעת היועמ"שים, במקרה זה לא התקיימו נסיבות שהצריכו B&F.

לטענתם, בנוסף על "ההחלטה התמוהה" של ואכים לקפח את פלג-ניא בע"מ, שהגישה את ההצעה הזולה ביותר, בהמשך ההליך גם הוענקו הקלות לחברת ס.נופי חרף ליקויים שנחשפו במסמכים שהגישה במסגרת המכרז. במכתב אף נטען כי גם שביקשו להתריע על ליקויים ולחוות את דעתם המשפטית, ואכים מנע מהם את הדבר.

לבסוף זכתה במכרז צ. רוט, שתמחרה את העבודות ב-24,399 מיליון שקל - הצעה זולה במקצת מזאת של ס. נופי, שעמדה על 24,466 מיליון שקל. לדעת ואכים, הליך זה הוזיל משמעותית את המכרז וחסך ליפה נוף כ-16 מיליון שקל שהם כספי ציבור.

החלטת בית המשפט: "ההליך לא תקין"

הפרק הבא בפרשה כבר מתקיים בבית המשפט המחוזי בחיפה, שאליו עתרה פלג-ניא, שראשיה חשו מקופחים מההחלטה לפתוח בהליך ה-B & F, לא השתתפו בו וקבלו על חוקיותו.

בשבועות האחרונים ביטל השופט אברהם אליקים את ההליך השנוי במחלוקת, לא לפני שביקר את התנהלות החברה העירונית: "לו ידעו משתתפי המכרז כי לאחר הגשת הצעותיהם וחשיפת גובהן יערך הליך נוסף, אף אחד לא יציע את ההצעה הטובה ביותר מבחינתו בשלב הראשון, אלא יחכה לראות מהי ההצעה הזולה ביותר בשלב זה ויראה בה כתקרה להצעתו האחרונה (...). מיותר לציין כי כל רשות ציבורית חייבת לנהוג בהגינות ובתום-לב, וגם הרצון לחסוך בכספי ציבור וקבלת הצעה זולה ככל שניתן לא מצדיקים חריגה מחובות כאלה".

בהמשך קבע השופט כי "ההליך התחרותי הנוסף שבוצע בידי יפה נוף חורג ממתחם הסבירות, מנוגד לתנאי המכרז ולדיני המכרזים, ולכן יש לראותו כמבוטל".

מאבק פוליטי

לטענת פרקליטו של ואכים, עו"ד נדשי, העובדה שחברת ס. נופי לא זכתה במכרז, שומטת את הקרקע מתחת לטענה כי הוא פעל כדי להיטיב עם נופי. נדשי גם תוהה לגבי עיתוי הפצת המכתב, לפני כ-10 ימים, ויממה בלבד בטרם התכנס בית הדין לעבודה בתל-אביב כדי לדון בעתירה שעניינה מינויו של ואכים לתפקיד מנכ"ל מפעל הפיס.

יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, מתנגד למינויו למנכ"ל בטענה כי לא דיווח על חקירה משטרתית שבה היה מעורב בעבר. דיין מתנגד למינוי למרות שוועדת איתור של הדירקטוריון בחרה בואכים פעמיים לתפקיד.

המחלוקת בין הדירקטוריון, שתומך במינוי ואכים - לבין דיין, שמתנגד לו, היא מקור התסיסה והמתח של החודשים האחרונים במפעל ההגרלות, שמקיים מחזור שנתי של מיליארדי שקלים. בחודשים האחרונים, ועל רקע התנגדותו למנות את ואכים למנכ"ל, התמודד דיין עם דירקטוריון לעומתי, שאף נישל אותו מחלק מזכויות החתימה שלו כתשובה להתנגדותו למינוי.

בהמשך, סמכויותיו של דיין הוחזרו אליו, והסוגיה השנויה במחלוקת הועברה לבירור והכרעה של בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

הדירקטוריון והעירייה מול דיין והיועצים המשפטיים

ואכים: מהלך דיבתי

יו"ר יפה נוף, ג'קי ואכים, מסר בתגובה לטענות כי "מדובר במהלך דיבתי ונואש ובטענות חסרות כל ביסוס עובדתי. ממילא אותה חברה שלגביה נטען כי נעשה ניסיון להטות את המכרז לטובתה כלל לא זכתה במכרז, ודי בכך להעיד על האינטרס האמיתי שעומד מאחורי המהלך. כל תכליתו של מהלך זה, שאיננו מקרי, היא לטרפד את מהלכי ההתייעלות בחברה, שהיו צפויים להביא לסיום תפקידו של משרד עורכי הדין כיועץ משפטי לחברה ולהחלפתו ביועץ משפטי פנימי - מהלך שצפוי לחסוך לקופת החברה סכום העולה על 2 מיליון שקל בשנה".

עו"ד שועלי מסר בתגובה כי "לפני כחצי שנה ואכים בעצמו העביר בדירקטוריון יפה נוף את ההצעה לאשר את כהונתנו בעוד שנתיים. לא שמענו על שום החלטה אחרת שלו, ולא ידוע לנו על שום דבר אחר. מאז שהחברה הוקמה, לפני כ-15 שנה, אנחנו מעניקים לה שירותי ייעוץ משפטי".

ביחס לטענות אודות מעורבות חריגה מצדו בהליכי המכרז, מסר ואכים: "התערבותי המקצועית, מתוקף תפקידי כגזבר עיריית חיפה וכמזמין העבודה, הביאה בסופו של דבר לחיסכון של כ-16 מיליון שקל לחברה, ביחס לאומדן שנערך על-ידי החברה בטרם פרסום המכרז".

לדברי ואכים, כבר לפני כחודש פנה למבקר הפנימי של יפה נוף בבקשה לבחון מחירים מופרזים שניתנו לקבלנים במסגרת מכרז דומה שהתפרסם בעבר. כך, הוא ביקש ממבקר הפנים להשלים בתוך כשבועיים ביקורת מקיפה ומידית בעניין הטענות שעולות ממכתבם של עורכי הדין אבני ושועלי: "כשתסתיים, הביקורת תפורסם ותהיה נחלת הכלל", מסר ואכים.

יפה נוף: מגבים את ואכים

דירקטוריון חברת יפה נוף מתייצב מאחורי היו"ר ואכים, ובתגובה ששוגרה במענה למכתבם של עורכי הדין נאמר כי "הדירקטוריון הביע ביקורת נוקבת ומתמיהה על התנהלות היועמ"ש והדרך שבה בחר לפעול. לדירקטוריון יש אמון מלא ביו"ר ובמהלכי ההתייעלות והארגון שמתבצעים בתוך החברה, ושמח על כך שהיו"ר העביר את תלונת היועמ"ש לבדיקת מבקר החברה".

גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הביע אמון בואכים, ומסר כי "אני מביע את פליאתי ותמיהתי מהסגנון שבו בחר היועמ"ש, ללא כל התראה מוקדמת. אני סמוך ובטוח שבסופו של יום האמת תצא לאור ומהר".

עו"ד שועלי אמר בהתייחס לדברים כי "אני לא מנהל מלחמות באיש. במסגרת תפקידינו סברנו כי יהיה נכון להודיע לדירקטוריון החברה על המתרחש, וכך פעלנו, זאת הואיל ואנו לא יכולים לפנות בנושא לגורם אחר".

דיין: מחובתי להעביר את המכתב לדירקטורים

יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, דחה את הטענות של ואכים, שלפיהן פעל להפיץ את מכתבם של עורכי הדין אבני ושועלי, ומסר כי "מדובר בטענות שאין להן אחיזה במציאות".

לדברי דיין, "מדובר במכתב שכתבו היועצים המשפטים של החברה העירונית יפה נוף, שג'קי ואכים עומד בראשה, והיועצים המשפטיים שלהם הם שהפיצו אותו לכל הדירקטורים של החברה, לראש עיריית חיפה וליועץ המשפטי שלה.

"מכתב זה נשלח אל יו"ר דירקטוריון הפיס ולאחר שווידא עם היועצים המשפטיים של יפה נוף כי אכן מדובר במסמך מטעמם, הייתה זו מחובתו להעביר את המכתב לידיעת יו"ר ועדת האיתור וחברי הדירקטוריון. יודגש כי הדבר נעשה ללא שום תוספת או הנחיה".