"חזרנו לתקופה של עימותים בין בנק ישראל לממשלה"

כך סבור אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, לאחר פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש אוגוסט ■ יונתן כץ מלידר שוקי הון: "קיים חשש שהורדה מהירה בריבית שוב תביא ליצירת בועה בשוק הדיור"

בוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטו הערב (ג') שלא לשנות את תוואי הריבית, שהם מותירים את הריבית המרכזית לחודש אוגוסט ללא שינוי - ברמה של 2.25%, בעוד בהמתנה להתבהרות התמונה הפיסקאלית של הממשלה.

להלן תגובות אנליסטים וגורמים בשוק, להחלטת בנק ישראל:

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "בנק ישראל מעדיף לחכות לפחות חודש נוסף, ולנסות לראות כיצד תטפל הממשלה בבעיה התקציבית שנוצרה לשנת 2013, ובמידת הצורך, ימשיך להפחית ריבית לאחר מכן. בנק ישראל מעדיף לשמור לעצמו כמה שיותר תחמושת מוניטארית על מנת שיוכל להשתמש בה במידת הצורך".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "בנק ישראל מודאג (ובצדק) מהעדר מדיניות פיסקאלית אמינה. נדרש קיצוץ עמוק במסגרת תקציב 2013 ולא בטוח שהמערכת הפוליטית מתקרבת לכך. גם עלייה מחודשת במחירי הדירות בבעלות (רכישות) מדאיגה (עלייה של 2% בחודשיים האחרונים). קיים חשש שהורדה מהירה בריבית שוב תביא ליצירת בועה בשוק זה".

■ אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות: "זו הייתה אחת מהודעות הריבית הפסימיות ביותר בתקופה האחרונה. הסיבה להחלטה נמצאת באותו נאום של הנגיד לפני חודש בקיסריה, בו הוא אמר שהמדיניות התקציבית של הממשלה מסכנת את היציבות במשק ובנק ישראל לא יוכל לשמור על ריבית נמוכה אם הממשלה לא תחזור לנהל את תקציבה בצורה אחראית. בכך אנחנו חוזרים לתקופה של עימותים בין בנק ישראל לממשלה, לאחר שכבר הספקנו לשכוח מהם בעשור האחרון".

■ גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות: "בבנק ישראל מתלבטים בין עומק ההאטה שנחווה כתוצאה מהשבר באירופה והחולשה בארה"ב מול התחזקותו של הדולר ואיתו מחירים הנקובים בדולר ובראשם הנפט. החלטתו של הבנק הגיונית לאור העובדה שכלי הריבית הוא כלי מתכלה ואפשרויות ההפחתה הולכות ומתמעטות, על כן, יש להשתמש בו בזהירות ובקמצנות".

■ רונן מנחם, מחלקת המחקר והאסטרטגיה במזרחי טפחות: "בנק ישראל חושש מהאטה נוספת בפעילות הכלכלית מחד, אך מאותת כי לא יוכל להתעלם מסימני השחיקה במשמעת התקציבית ומהפיחות האחרון בשער השקל מנגד. לגבי שוק הדיור - בנק ישראל טוען כי מוקדם לדעת אם התחדשה בו הגיאות".

■ יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "בנק ישראל מעדיף לשמור תחמושת לעת עתה מתוך הנחה ששיא המשבר באירופה עוד לפנינו. יום הדין של אירופה מתקרב, ולכן פישר מעדיף למצות את השפעת הריבית האחרונה בטרם ייזום מהלך נוסף בתחום המוניטארי".

■ יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "אני מאוכזב מהחלטת בנק ישראל. מגזר העסקים הקטנים והבינוניים ציפה להורדת הריבית כדי להיחלץ ממחנק האשראי. ההתאוששות האיטית והממושכת בכלכלה העולמית מחייבת תמיכה בביקושים במשק על ידי הפחתת הריבית".

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב, לשכת העצמאים והעסקים בישראל: "על נגיד בנק ישראל להוריד את הריבית בשל המיתון וההאטה במשק. הנתונים האחרונים מצביעים על המשך מגמת ההאטה. החודש בלטו לרעה נתוני הייצוא במקביל לעליה נוספת בגרעון המסחרי. ירידה חדה חלה גם בנתוני האינפלציה. ככל הנראה מגמת ההאטה צפויה להחריף במהלך התקופה הקרובה במקביל להיחלשות הכלכלה העולמית".