חופשת קיץ בחיפה: אל תפספסו את הספארי לילה

עמותת התיירות בחיפה מציעה הקיץ כמה סיורים להיכרות טובה יותר עם מרכז הכרמל וסביבתו ■ האטרקציה בקיץ היא ספארי לילה, שעוקב אחר פעילי הלילה שבחיות

השילוב היפהפה של ים, הר וחורש הוא צירוף קלאסי, שעובד בהרבה ערים בעולם (מסן פרנסיסקו ועד ריו), אבל חיפה משום מה לא על מפת הטיולים. הגיע הזמן לתקן את זה. עמותת התיירות בחיפה מציעה הקיץ כמה סיורים להיכרות טובה יותר עם מרכז הכרמל וסביבתו. יש סיורים מודרכים בנושאים מגוונים (דתות וכתות בכרמל, בתים, אנשים והתיישבות ועוד), שבמהלכם נחשפים בין היתר גם לפסלים מיוחדים ורבים הפזורים באזור (כשעתיים, 30 שקלים).

יש גם סיורים מומחזים: צמד שחקנים מוכשרים, המתארים את החיים בכרמל בתקופת הטמפלרים, בתקופת הבריטים ובתקופת העות'מאנים. בכל תחנה צצות דמויות קומיות, שנונות ומשעשעות, במיטב מחלצות התקופה, עם מבטאים תואמים ועם סיפורים מופלאים (שבת 12:15-11:00, 60-40 שקלים). יש גם סיור פנורמי ב-360 מעלות החולף בין נקודות התצפית היפות בעיר מהכרמל לעיר התחתית (ללא תשלום). הסיורים בהרשמה מראש, טל' 1-800-30-50-90.

גן האם המיתולוגי, שגילו 99, הוא מפלט למשפחות. מתקני משחקים, מדשאות, בתי קפה ומופעים הם חלק מהרפרטואר השוטף בצל עצי אורן הסלע שמשילים צנוברים בלי הכרה. הדובדבן שבקצפת הוא גן החיות המפתיע השוכן בו. מי שציפה לגן קטן ואינטימי מקבל גן גדול ואינטימי - ומרתק.

האטרקציה בקיץ היא ספארי לילה, שעוקב אחר פעילי הלילה שבחיות: תנין שאורב ממקומו, פייר ונטאשה, צמד טיגריסים בנגליים לבנים נדירים ויפהפיים שהגיעו מרוסיה לפני שנתיים, אריה כועס שפוער את לועו חושף שיני ענק, ובני הדוב שיודע לעמוד על שתיים, לנופף לשלום ולמחוא כפיים (ב' ו-ה', 50 שקלים, טל' 04-8372390).

במבנה הטופוגרפי של הכרמל יש חריצים שגולשים מההר בתלילות מערבה אל החוף. אלה הם נחלים שהתחתרו בהר לאורך השנים, והותירו בו חותם בדמות ואדיות שופעי צמחייה ומים. השכונות במרכז הכרמל נבנו סביבם כדי לא לפגוע בטבע, וכיום הוואדיות הם אי של שפיות שאפשר לברוח אליו. נחל לוטם, למשל, מתחיל סמוך לגן האם, מסומן בסימון שבילים כחול ואורכו כשלושה קילומטרים.

הרפתקנים יכולים לרדת עד הקצה, לשכונת שפרינצק. חובבים יכולים לפרוש אחרי מחצית הדרך ולחזור בשביל ירוק לכביש העולה לכרמל. מתחילים יצעדו כמה שיהיה להם כוח, ויחזרו. אלה ואלה ייהנו, בזכות המון צל וחורש סבוך, מפינות ישיבה מגדמי עצים, ומבית משאבות אחד מתקופה שבה עדיין האמינו שיהיה פה פארק. הכניסה לנחל דורשת ניקיון יותר מוקפד (עיריית חיפה - בבקשה!), אבל בעובי הנחל - עולם של אגדות.