דור-אלון עשויה להישאר מחוץ לדליה אנרגיות

חברת שיווק הדלק של דודי ויסמן ושרגא בירן לא העבירה עד כה 75 מיליון שקל ■ מסרה בתגובה: "איננו מוסרים פרטים על נושאים הנמצאים במשא-ומתן"

חברת הדלק דור אלון, המשתייכת לקבוצת אלון של דודי ויסמן ועו"ד שרגא בירן, עשויה להישאר מחוץ לפרויקט תחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות, לאחר שעסקה שחתמה עם חירם לנדאו עלתה על שרטון. ל"גלובס" נודע כי הסיבה לכך היא שדור אלון לא העבירה עד כה 75 מיליון שקל, סכום שאותו הייתה אמורה להזרים לרכישת חלקה בפרויקט באמצעות חברה בת. דור אלון התכוונה לגייס בתחילת החודש כ-110 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת האג"ח, מהלך שלא יצא לפועל עד כה. גורמים בדור אלון אמרו ל"גלובס" כי יש קשיים של הרגע האחרון במו"מ לחתימת ההסכם, אך אין שום החלטה בשלב זה. מדור אלון נמסר בתגובה: "איננו מוסרים פרטים על נושאים הנמצאים במשא ומתן."

הקשיים בעסקה מגיעים בעיתוי לא נוח מבחינת דליה אנרגיות, הנמצאת ערב השלמת הסגירה הפיננסית להקמת התחנה, בהשקעה כוללת של 4 מיליארד שקל. אולם גורמים בדליה אנרגיות אמרו ל"גלובס", כי פיצוץ אפשרי של העסקה לא יפגע בסגירה, משום שהשותפים האחרים במיזם הסכימו להגדיל את חלקם באופן יחסי, ולמלא את ההון החסר (ראו תרשים).

על הסגירה הפיננסית של דליה אנרגיות מעיב עדיין קושי אחר, שלא הוסר בינתיים, והוא התנגדות של גורמים במשרד האנרגיה וברשות החשמל למתווה, שבאמצעותו מקווה דליה לגייס את ההון הדרוש להקמת הפרויקט.

ההסכם שעלה בימים האחרונים על שרטון נחתם ב-3 במאי השנה, בין חברת חירם אפסילון, המחזיקה 43.3% בדליה אנרגיות, לבין חברת אלון מרכזי אנרגיה, הנמצאת בבעלות משותפת של דור אלון (55%) ויזמים פרטיים (45%). במסגרת העסקה התחייבה אלון מרכזי אנרגיה להזרים 75 מיליון שקל תמורת 36.2% ממניות חירם אפסילון.

העדיפו את דור אלון

קודם לעסקה ניהלה חירם אפסילון, שבשליטת משפחת לנדאו, מו"מ עם אלייד קפיטל שמנוהלת בידי רו"ח יצחק סוארי, אך העדיפה בסופו של דבר את דור אלון, שצירפה אליה שלושה ממייסדי דליה. השלושה, ד"ר עלי ברנע, משה לסרי ויגאל פורת, מחזיקים בעצמם מניות מיעוט בחירם אפסילון.

במסגרת הסגירה הפיננסית אמורים השותפים בדליה להזרים הון עצמי של כ-670 מיליון שקל. לפי מתווה חדשני שיזמה דליה יגויסו כ-60% מההון העצמי הדרוש באמצעות הנפקת מניות בכורה לגופים מוסדיים. גופים אלה שותפים בקונסורציום בהובלת בנק לאומי, שאמור להעניק לפרויקט את החוב הבכיר, בסך כ-3.3 מיליארד שקל.

במשרד האנרגיה וברשות החשמל יש התנגדות לאישור המתווה, בנימוק שהוראות החוק אינן מכירות בהנפקת מניות בכורה כדרך לגיטימית להעמדת הון עצמי. כפי שנחשף ב"גלובס", הגישה דליה לשר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, חוות דעת של משרד רו"ח סומך חייקין, הקובע כי מדובר בהון עצמי לכל דבר. לנדאו ממתין עדיין לחוות דעתה של היועצת המשפטית של המשרד, דרורה ליפשיץ.

ההכרעה בנושא אמורה ליפול בקרוב, משום שב-2 באוגוסט פג הרישיון המותנה של דליה. מלבד לנדאו אמורה גם מליאת רשות החשמל לספק הבהרה כי האחזקה במניות הבכורה אינה מהווה אמצעי שליטה. ההבהרה צפויה בישיבת המועצה הקרובה ביום שני, והגיוס עצמו יתבצע לא יאוחר מיום חמישי הבא.

התפלגות ההחזקות
 התפלגות ההחזקות