מבחן דרכים: סיטרואן DS5 - עיצוב דרמטי חוצה קטגוריות

העיצוב של סיטרואן DS5 מספק לה מראה חריג בנוף ישראלי. באגף ההנעה, לעומת זאת, אין יותר מדי דרמות ■ כך או כך, זוהי מכונית ייחודית, שמהווה תוספת מבורכת לנוף הכבישים המשמים שלנו - עכשיו היא צריכה רק כמה לקוחות אמיצים

שתי קבוצות רכב בין-לאומיות הציגו השבוע את תוצאותיהן הפיננסיות למחצית הראשונה של השנה: קבוצת פולקסווגן הציגה תוצאות שיא, עם רווחיות מהגבוהות בתולדותיה; קבוצת פיז'ו-סיטרואן, לעומתה, רשמה הפסד נקי של 819 מיליון אירו, ולעומת רווח של 806 מיליון אירו במחצית המקבילה אשתקד. בעוד שפולקסווגן הודיעה על תוכניות להרחבת הייצור, פיז'ו מסרה על כוונות לסגור לפחות מפעל אחד ולפטר כ-14 אלף עובדים; מה שגרם לחיכוך קשה עם ממשלת צרפת, שאמורה להציע לה תוכנית חילוץ.

הקיטוב בתוצאות הפיננסיות של שתי היצרנית בעלות הגבול המשותף נובע משורה של החלטות אסטרטגיות שקיבלו הנהלות שתי הקבוצות בעשור האחרון. פולקסווגן הימרה בענק על השווקים המתעוררים באסיה ועל השוק הסיני, שבו יש לה כיום עשרות מפעלים. לפיז'ו-סיטרואן יש אמנם פעילות בסין, אך מרכז הכוח המסורתי שלה היה ונותר שוקי דרום אירופה.

אך הסיבה המרכזית להבדל בתוצאות הפיננסיות היא, כנראה, ההחלטה של פולקסווגן להשקיע הון עתק בפיתוח רכבי פרימיום. הקבוצה הזרימה בעשור החולף כ-20 מיליארד אירו לפיתוח קו המוצרים של אאודי, מותג הפרימיום שלה, שכיום אחראי לחלק גדול מאוד מהרווחיות שלה.

פיז'ו-סיטרואן קיבלה באיחור רב את ההחלטה להיכנס לתחום רכבי הפרימיום, כך שהתרומה של החטיבה לרווחיות החברה עדיין זניחה. אבל אין ספק שקבוצת פיז'ו-סיטרואן עושה מאמצים ניכרים להדביק את הפיגור. פחות משנתיים לאחר שהשיקה את דגם הפרימיום הראשון שלה, DS3, כולל ליין הפרימיום של החברה שלושה דגמים. האחרון שבהם הוא DS5, שנחת החודש בארץ.

קלישאות מודרניות

חיצונית DS5 היא ללא ספק מראה חריג בנוף הכבישים של ישראל, עם עיצוב דרמטי חוצה קטגוריות. מלפנים היא מזכירה האצ'בק אירופית יוקרתית, אבל עם רוחב של רכב פנאי-שטח. מהצד אי-אפשר להתעלם ממשטחי הכרום הנוצצים שמשולבים בצדדים ובחלק הקדמי, ומשקפים את המשטחים שנמצאים בסמוך אליהם. מאחור מזכירה המכונית מעט ספורט-קופה עם גג עתיר משטחי זכוכית ושמשה אחורית ברוחב של חרך ירי.

אם מוסיפים לכך את הצבע השחור-דרמטי של רכב המבחן שלנו (אפשר להזמין אותו עם שני צבעי מרכב נוגדים), ואת חישוקי 18 האינץ' הכהים - מקבלים רכב שנראה כאילו נלקח מסט של סרט עתידני של לוק-בסון. בכל פינה אנשים יצאו מרכבם וביקשו להציץ פנימה. זוהי תופעה יוצאת דופן אם לוקחים בחשבון את תנאי הרקע של המבחן, שכללו חום של 34 מעלות ו-112% לחות.

עיצוב הפנים דרמטי אפילו יותר. נדמה שמעצבי הפנים של סיטרואן נתנו דרור לדמיונם ומיזגו בתוך התא אלמנטים קלאסיים לצד קלישאות מודרניות, טרנדים אופנתיים לצד אלמנטים ביזאריים, ובעיקר כל סממן יוקרה וגאדג'ט מעולם רכבי היוקרה. למשל, המושבים עטויים בריפוד עור משובץ שמזכיר ריהוט וינטאז', אך הם מחביאים בתוכם גם מערכת קירור ומנוע לעיסוי שיאצו. השעון האנלוגי האנכי הוא פריט נוסטלגי, אבל הוא צמוד למסך מולטימדיה צבעוני רחב. אפילו ההגה לא עגול אלא פחוס בתחתיתו.

כל גודש הפרטים הזה מתרחש רק בקו העיניים. מעל הראש ממוקם קונסול מרכזי נוסח מטוסי נוסעים, שבו משובצים עוד שלל מתגים שאחראים על פתיחה וסגירה נפרדת של לא פחות משלושה גגות שמש חשמליים שונים - שניים נפרדים מעל ראש הנהג והנוסע שלצדו ואחד מאחור. באורח פלא, כל העסק הגדוש הזה מצליח לעבוד היטב ברמת הנדסת האנוש הבסיסית. גם ההשקעה באיכות ייצור וגימור ראויה לצל"ש, בזכות משטחים מאסיביים של חומרי דיפון רכים ואיכותיים למגע, ריפוד עור שלא היה מבייש יגואר, ומתגים עם תחושה מוצקה ופעולה חרישית. אין לנו תלונות גם לגבי מרווח הפנים. בסיס גלגלים נדיב, סף כניסה בגובה ידידותי, גג גבוה יחסית ותא מטען צר-אך-עמוק, מאפשרים לקלוט בתא חמישה נוסעים מבוגרים על מטענם.

תחושת מרץ מכובדת

באגף ההנעה אין דרמות. בחו"ל ניתן להזמין את המכונית עם הנעה בתצורה אקזוטית שמשלבת מנוע דיזל, מנוע חשמלי והנעה לכל הגלגלים, אך הדגם האוטומטי שנמכר בארץ מצויד במנוע 1.6 טורבו-בנזין הרגיל, שכבר פגשנו בפיז'ו 508, סיטרואן C5 ושות'. זהו מנוע עתיר מומנט, שמספק תחושת מרץ מכובדת ולא מתקשה להאיץ את 1.5 הטון של המכונית במהירויות מכובדות בעלייה. גם תיבת ההילוכים האוטומטית מתפקדת היטב ללא המוזרויות של CVT, DSG וכו'. פשוט תיבה אוטומטית קלאסית. צריכת הדלק מכובדת בהחלט עבור מכונית כה גדולה, ואין קושי להשיג 11 ק"מ לליטר בתנאים ריאליים.

באופן מפתיע הסעיף בו מפסידה המכונית נקודות בדירוג הוא נוחות הנסיעה. ספיגת זעזועים אבסולוטית ותחושת ריחוף הם דברים כמעט מתבקשים בסיטרואן יוקרתית, אבל DS5 מרגישה נוקשה ומטלטלת את המרכב כהוגן על כבישים עירוניים משובשים. מכיוון שכבר נסענו בפיז'ו 3008, שחולקת פלטפורמה עם DS5, אנחנו יודעים שהמתלים האלה יודעים לספק נוחות מכובדת. לפיכך, נראה שחלק מהבעיה נובע מבחירה לא נכונה של צמיגים: קוטר של 18' וחתך של 45' נראים טוב מאוד על הכביש ומתאימים למכונית ספורטיבית, אבל כאן הם בבחינת OVER-KILL. מנגד, זו בעיה, שקל יחסית לפתור.

פרט לכך DS5 היא מכונית נעימה לנהיגה. ההגה שומר על היזון חוזר מכובד בכל המהירויות, העברות המשקל נעימות, ולמרות המאסה הנכבדה המכונית צולחת מרחקים ארוכים על האוטוסטרדה במהירויות מכובדות ובשלווה.

קשה מאוד לסווג את DS5 במונחים מקובלים של תמורה למחיר. מצד אחד, במחיר משוער של 215 אלף שקל, אפשר לקנות בארץ לא מעט רכבי פנאי ושטח מרווחים. מצד שני, במחיר זה מקבלים נוכחות כביש רצינית מאוד ורשימת אבזור מותרות תקני שכמותה קשה למצוא גם במכוניות של 400 אלף שקל. כך או כך, זוהי מכונית ייחודית, שמהווה תוספת מבורכת לנוף הכבישים המשמים של ישראל. עכשיו צריך רק כמה לקוחות אמיצים.

סיטרואן
 סיטרואן

חלק מהמתחרות

מרצדס B קלאס

גם B שוברת קטגוריות. עם ממדים קומפקטיים היא מציעה מרחב שופע הודות לבסיס גלגלים כמו של DS5 והיא יכולה לתפקד כמיניוואן משפחתי. במחיר משוער של 220 אלף שקל לדגם B200 מקבלים מנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק 156 כ"ס וביצועים נמרצים.

יונדאי סנטה-פה

מי שמחפש בחירה רב-תכליתית שמרנית יותר בפלח מחיר זה יוכל להצטייד בסנטה-פה, שמכוון לכיוון יוקרתי יותר מקודמו. במחיר זה יוצע דגם 5 דלתות מרווח, עם אבזור תקני שופע, ובחירה בין מנועי בנזין לדיזל שופע מומנט. עדיין אין מחיר סופי.

פורד EDGE

219 אלף שקל עולה EDGE בגרסה המפוארת. גם כאן מקבלים עיצוב פנאי בולט ובעל נוכחות, ותא נוסעים שבגרסה המאובזרת כולל כמעט כל צעצוע ואביזר פאר. כל זה בשילוב עם מנוע V6 חזק, נמרץ וצמא ועם תיבה אוטומטית ידידותית.

פורד EDGE 2011
 פורד EDGE 2011