פישר: "צעדי נתניהו ושטייניץ אמיצים וחיוניים לשיפור המצב"

בהצהרה שפרסם היום נגיד בנק ישראל הוא מעניק גיבוי מוחלט לראש הממשלה ושר האוצר וטוען כי חבילת הקיצוצים והעלאות המסים הכרחית למשק הישראלי ■ הגזירות: העלאות מסים, קיצוצים ועלייה במחיר הדלק

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ החליטו ליישר קו עם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ולהכריז על שורת קיצוצים והעלאות מסים שנועדו להתמודד עם הגרעון התופח, כעת, הם מקבלים את "ברכת הדרך" של פישר שטוען כי צעדים אלו הכרחיים להתמודדות "עם המצב הכלכלי המסובך".

בהצהרה שפרסם היום (ש') בנק ישראל פישר מעניק גיבוי מלא לראש הממשלה ושר האוצר וטוען כי ההאטה העולמית הגיעה לישראל. "מצד אחד המשק העולמי במצב קשה שכבר התחיל להשפיע על צמיחת המשק הישראלי, וישנה אף אפשרות שנצטרך בעתיד הקרוב להתמודד עם השלכות החרפת המשבר בגוש האירו", דברי פישר.

"מצד שני, ישנן הבעיות הנובעות מהגירעון הגדול בתקציב, שאם לא נטפל בהן, נמצא עצמנו ב-2013 עם גירעון גדול עוד יותר בתקציב המדינה. אפשרות זו כבר גורמת לספקות ואי ודאות לגבי היכולת של מדינת ישראל לנהל את המשק ברמה הנדרשת", הוא מציין.

פישר מוסיף ומשבח את הצעדים שעליהם החליטו ראש הממשלה ושר האוצר: "לאור מצב זה, צעדיהם של ראש הממשלה ושר האוצר הינם אמיצים וחיוניים לשיפור המצב התקציבי שלנו ב-2013. הם יאפשרו לנו לנהל את המשק באופן שיתמוך בהמשך הצמיחה, לטובת אזרחי המדינה".

פישר רמז גם על האפשרות כי בנק ישראל ינקוט במדיניות מוניטארית ואף אולי יפחית את הריבית בעתיד: "בנק ישראל מצידו, ימשיך לנהל מדיניות מוניטארית שתשמור על יציבות מחירים, תתמוך בצמיחת המשק ותשמור על יציבות המערכת הפיננסית".

אז מה כוללת חבילת הגזירות?

הממשלה צפויה לאשר ביום שני הקרוב את חבילת הגזירות שגיבשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, במרכזן העלאת המע"מ ב-1% או יותר - כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, מהלך אשר צפוי להניב 4 מיליארד שקל (כל 1% מע"מ) לקופת המדינה.

מס עקיף נוסף שצפוי לעלות כבר ביום רביעי הוא הדלק. לפי הערכות מחירו של ליטר בנזין יעלה בכ-50 אגורות, בין היתר כתוצאה ישירה מהעלאת המע"מ ביחד עם העלייה במחיר הנפט.

כמו כן, בהתאם לחשיפת "גלובס", נתניהו יביא לאישור הממשלה גם קיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים בסך 700 מיליון שקלים וכן העלאת מס ההכנסה למשתכרים מעל 8,870 שקל ושורה של העלאות מסים נוספות בקרב ציבור השכירים.