סקר: אל-על - חברת התעופה המועדפת על הישראלים

למרות התקלות ולמרות המצב הכלכלי הרעוע - כמחצית מהישראלים עדיין מדרגים את אל-על כחברת התעופה המועדפת עליהם ■ סקר "גלובס" בודק מהו הפרמטר החשוב ביותר לישראלים (מחיר), והיכן נכנס המרכיב הביטחוני במערכת השיקולים

עם איזו חברת תעופה - זרה וישראלית - היית מעדיף לטוס, בהנחה שכל חברות התעופה הזרות היו טסות מישראל ואליה לכל היעדים וללא מגבלות? שאלה זו הוצגה בפני נסקרים שהתבקשו לבחור חברה אחת מבין 27 חברות תעופה שונות.

הסקר בוצע לבקשת "גלובס" על-ידי חברת Blueberries Panel - קהילת מחקר אינטרנטית, בקרב מדגם מייצג של 732 נסקרים.

הרוב המכריע, 48%, השיב כי הוא מעדיף לטוס אל-על. צבעי הדגל, תחושת הביטחון, טיסות ישירות ליעדים שונים והתדמית של אל-על כמוביל לאומי - מסבירים את ההעדפה הגורפת של התיירים הישראלים לאל-על, שעל-פי נתוני רשות שדות-התעופה הטיסה בשנת 2011 (מישראל ואליה) כ-4 מיליון נוסעים (לעומת כ-600 אלף שהטיסה ארקיע וכ-252 אלף שהטיסה ישראייר).

במקום השני, מתוך 27 החברות הזרות והישראליות, מדורגת לופטהנזה, הנתפסת כחברת התעופה הזרה האיכותית ביותר; במקום השלישי - סינגפור איירליינס; במקום הרביעי ובהפרש זניח ממוקמת בריטיש איירוויס, שאיתה טסו אשתקד כ-253 אלף נוסעים; ובמקום החמישי - סוויס אינטרנשיונל, חברת התעופה השוויצרית מקבוצת לופטהנזה, שהודיעה באחרונה כי תגדיל ב-6% את היצע המושבים שלה לישראל בחורף הקרוב. אשתקד הטיסה סוויס מישראל ואליה כ-269 אלף נוסעים. ארקיע דורגה במקום ה-6, וישראייר במקום ה-10, אותו היא חולקת עם אייר פראנס.

תדמית חיובית

מצעד ההכפשות המתוקשר בין הנהלת אל-על לטייסיה - סכסוך שהגיע באחרונה עד לפתחו של בית המשפט - לא מרתיע את הישראלים. כך גם לא מצבה הכלכלי הבעייתי (הפסידה כ-50 מיליון דולר בשנת 2011).

הישראלים רואים באל-על מוביל לאומי מועדף ובלתי מעורער, והיא מובילה על פני ישראייר וארקיע כמעט בכל הפרמטרים שנבדקו: היא מוערכת כחברת התעופה הישראלית האיכותית ביותר - 72% מהנשאלים סברו כך; עם לוח הטיסות המגוון ביותר - 65%; עם בידוק ביטחוני הטוב ביותר - 51%; עם שיעור איבוד מזוודות הנמוך ביותר - 28%; עם המטוסים החדישים ביותר - 56%; עם מערכת הבידור הטובה ביותר - 44%; ועם איכות המזון הטובה ביותר - 44% (באחרונה השיקה אל-על תפריט ארוחת בוקר משודרג במחלקה ראשונה ונערכת לשדרוג התפריטים ביתר המחלקות בניצוחו של השף משה שגב).

עם זאת, מבין החברות הישראליות, ישראייר נתפסת כחברת התעופה עם המחיר המשתלם ביותר (value for money): כ-22% מהנשאלים סברו כך, לעומת 18% שחושבים שאל-על היא המשתלמת ביותר ו-16% שארקיע.

לופטהנזה מככבת

מבין החברות הזרות, לופטהנזה היא כאמור הבחירה המועדפת על הנוסע הישראלי. היא נתפסת כאיכותית ביותר גם בהשוואה ל-7 חברות תעופה פופולריות אחרות: יונייטד איירליינס (לשעבר קונטיננטל), בריטיש איירוויס, אלאיטליה, אייר פרנס, סוויס אינטרנשיונל, דלתא איירליינס ואיבריה.

למעשה, לופטהנזה - המפעילה כיום 21 טיסות סדירות בשבוע בקו ישראל ברלין (2 טיסות), מינכן (5) ופרנקפורט (14) - קטפה את מירב המקומות הראשונים ביתר הפרמטרים שנבדקו בהשוואה לחברות האמורות: היא נתפסת כבעלת לוח הטיסות המגוון ביותר - 17%; עם הבידוק הביטחוני הטוב ביותר - 11%; עם שיעור איבוד מזוודות הנמוך ביותר - 8%; עם המטוסים החדישים ביותר - 13%; ועם איכות המזון הטובה ביותר - 11%.

בריטיש אירווייס מרחיבה את ההיצע

בריטיש איירוויס - שהודיעה כי תגדיל את היצע המושבים שלה בכ-12% ובסך-הכול תפעיל מאוקטובר הקרוב 3 טיסות יומיות בקו לונדון-תל אביב - נתפסת כחברת התעופה בעלת נתיב הטיסה הבטוח ביותר - 8% סברו כך, בהפרש קטן מלופטהנזה; ועם מערכות הבידור הטובות ביותר - 7% סברו כך.

בהקשר זה הודיעה בריטיש כי המטוסים החדשים שיטוסו ארצה בחורף הקרוב יכללו לא רק מיטות בזווית של 180 מעלות ובאורך 2 מטר, אלא גם מערכות בידור מתקדמות עם מסך נגיעה אישי גם במחלקת תיירים.

איבריה הספרדית - שהתמזגה בינואר 2010 עם בריטיש ונמצאת תחת חברת ההחזקות המשותפת IAG - מוערכת כחברת התעופה בעלת המחירים הנמוכים ביותר - 8% מהנסקרים חושבים כך, לעומת 6% שחושבים שלופטהנזה זולה יותר.

אייר פרנס - שהתמזגה עם חברת התעופה K.L.M - נתפסת כחברה עם המחיר הפחות משתלם. בהפרש זניח מאייר פרנס, נמצאת בהקשר זה יונייטד.

דלתא במקום 11

בהמשך הרשימה, מבין 27 חברות התעופה, מופיעה דלתא האמריקאית, שב-4 טיסות שונות שלה מאמסטרדם ליעדים שונים בארה"ב התגלו באחרונה מחטי תפירה בכריכי הודו שהוגשו לנוסעים במחלקת עסקים. ה-FBI פתח בחקירה, ונבדקת גם האפשרות שמדובר בניסיון פיגוע. עם דלתא טסו בשנה החולפת כ-312 אלף נוסעים.

ואילו, איבריה, הנתפסת בעיני הישראלים כחברה עם המחיר המשתלם ביותר, ואיתה טסו אשתקד כ-196 אלף נוסעים, מדורגת כאן במקום ה-16, אותו היא חולקת עם חברות התעופה טורקיש איירליינס, בריסל איירליינס ו-ANA היפנית.

המחיר חשוב יותר מהבידוק

למחיר כרטיס הטיסה יש השפעה מכרעת על בחירת חברת תעופה, ישראלית או זרה - כך ציינו 79% מהנשאלים. טיסה ישירה ליעד ללא חניית ביניים היא הגורם השני בחשיבותו אחרי המחיר (52%), והגורם השלישי בחשיבותו הוא לוח זמני טיסות(38%).

לאחר מכן מדורגים לפי סדר יורד הגורמים הבאים: רמת בידוק ביטחוני - עם 18% מהמשיבים; מצב המטוסים (מיושן או חדיש) - 17%; מרווח לרגליים בין המושבים - 13%; שמירה על כשרות, שבתות וחגי ישראל - 12%; נתיב טיסה (שלא יעבור מעל ארצות עוינות) - 9%; שיעור איבוד מזוודות - 4%; תמיכה ועזרה בעת הזמנת הכרטיסים - 4%; איכות המזון - 4%; ניקיון מטוסים - 3%; ומערכת בידור במטוס - 2%.

צ'רטר או סדירה?

למרות חשיבותו הגדולה של מחיר כרטיס הטיסה, עדיין רוב הנסקרים, 58%, השיבו כי הם מעדיפים לטוס בטיסות סדירות, למרות שהן יקרות יותר מטיסות צ'רטר (שכר), איתן טסים 32% מהנסקרים. נתון לא מפתיע לאור לוחות הזמנים הבעייתיים המאפיינים טיסות שכר.

מאחר שישנם יעדים שאין אליהם טיסות סדירות מישראל - דוגמת בורגס שבבולגריה, שם אירע הפיגוע הרצחני באוטובוס התיירים הישראלים - ולטסים אין ברירה אלא לטוס צ'רטר, ייתכן כי אחוז המעדיפים לטוס סדיר היה גבוה אף יותר.

כיצד תשפיע החלטת לופטהנזה לצמצם את היצע המושבים על הלקוחות הנאמנים?

תוצאות הסקר לא מפתיעות. לופטהנזה - שבשנת 2011 הטיסה מישראל ואליה כ-462 אלף נוסעים, יותר מכל חברת תעופה זרה אחרת שטסה לארץ - נחשבת מזה שנים לחברת התעופה הזרה הגדולה ביותר הפועלת בשמינו ועם קהל לקוחות מרוצה ונאמן, ובעיקר אנשי עסקים המאיישים בששון את מחלקות העסקים שלה.

לכן, מעניין לראות כיצד תשפיע על הנוסע הישראלי ההכרזה הדרמטית שלה לפני כשבועיים: לצמצם את היצע המושבים בטיסות שלה לישראל על רקע המשבר המתמשך בענף החל מעונת החורף הקרובה המתחילה ב-28 באוקטובר. כלומר, לטוס לישראל עם מטוסי איירבוס מדגם 321 A שהם צרי גוף (קטנים יותר) ומפנקים פחות - בלי מחלקה ראשונה, בלי מערכת שמע לכל מושב ומחלקת עסקים עם מושבים זהים למושבים במחלקת תיירים רק עם הבדל קטן: בכל 3 מושבים, המושב האמצעי ריק.

אנשי העסקים יעזבו?

שינוי זה - שמשמעותו וויתור על אנשי עסקים - נתפס בעיני גורמים בענף התעופה כדרמטי ותמוה בשל אובדן אפשרי של נתח שוק משמעותי.

לדברי יוסי פישר, נציג הבעלים בקבוצת אי.די.בי תיירות, הנחשבת, לדבריו, לאחד הלקוחות המרכזיים של לופטהנזה, "מדובר בירידה של למעלה מ-40% בהיצע המושבים במחלקות העסקים של לופטהנזה. ירידה זו וביטול מחלקות ראשונות יפגעו בלקוחותינו ובנו. לופטהנזה גרמה לעצמה נזק תדמיתי והלכה 10 שנים אחורה".

תגובת לופטהנזה: "לופטהנזה אינה נוהגת לנהל את קשריה המסחריים עם סוכני הנסיעות מעל דפי העיתונות, אלא בערוצים המקובלים".

קטר מככבת בדירוג העולמי

חברת ANA היפנית, שרק 0.18% מהמשיבים היו מעדיפים לטוס איתה, קטפה את המקום החמישי והמכובד בדירוג היוקרתי האחרון של SKYTRAX , חברת הסקרים של עולם התעופה.

אגב, את המקום הראשון בדירוג הזה (מתוך 100 חברות תעופה שדורגו) קוטפת קטר איירויס, זו השנה השנייה ברציפות.

ככלל, 9 מתוך 10 חברות התעופה בעשירייה הפותחת בדירוג האמור הן מאסיה (6) ומהמפרץ הפרסי (3). חברות התעופה האמריקאיות והאירופאיות מחוץ ל-Top 10.

נתון אחר בסקר משקף את המתיחות בין ישראל לטורקיה ואת מחיקתה של האחרונה מעל מפת התיירות הישראלית: טורקיש, המדורגת בדירוג SKYTRAX במקום השביעי והמכובד (לעומת מקום 14 בו דורגה לופטהנזה), היא חברת התעופה הזרה שהישראלים לא היו רוצים לטוס איתה בשום פנים ואופן.

בפועל, טורקיש עדיין שומרת על נפח פעילות מכובד בארץ, בעיקר בזכות הקונקשנים הטובים שלה מאיסטנבול ליעדים בצפון אמריקה, אירופה והמזרח הרחוק. אשתקד טסו איתה (מישראל ואליה) כ-334 אלף נוסעים.

באחרונה הודיעה טורקיש כי תגדיל את מספר הטיסות השבועיות שלה בקו תל-אביב-איסטנבול מ-25 ל-32, וייתכן כי בכך היא מנצלת את המעבר של לופטהנזה למטוסים צרי-גוף.

לטוס
 לטוס

לטוס
 לטוס

לטוס
 לטוס

לטוס
 לטוס

האם הבעיות הפנימיות באל על מרתיעות אותך מלטוס איתה?
 האם הבעיות הפנימיות באל על מרתיעות אותך מלטוס איתה?