הרשות השנייה פסלה לשידור 4 תוכניות בערוצים 2 ו-10

בנוסף הוטלו על קשת, רשת וערוץ 10 עיצומים כספיים בסך כולל של כ-1.4 מיליון שקל ■ צוות מיוחד של הרשות סיים באחרונה בדיקה מקיפה בנושא תוכן שיווקי

התוכניות "יופי של יום" של זכיינית ערוץ 2 קשת, "בריאות 10" ו"משפחה 10" של ערוץ 10 וכן "לחיות טוב" של רשת, נפסלו לשידור, כולל שידורים חוזרים.

בנוסף, הרשות השנייה החליטה להטיל עיצומים כספיים גבוהים על הזכיינים בגין רמיית הציבור: על רשת הוטל עיצום בסך 540 אלף שקל, על קשת הוטל עיצום בסך 480 אלף שקל, ואילו על ערוץ 10 הוטל עיצום בסך 440 אלף שקל.

המפתח לחישוב העיצום נובע מכתב הזיכיון של כל זכיין. על-פי כתבי הזיכיון שלהן, קשת ורשת מחויבות לשלם 60 אלף שקל על כל הפרה. על-פי כתב הזיכיון של ערוץ 10, הוא מחויב לשלם 40 אלף שקל על כל הפרה.

הוויכוח על פרסומות סמויות או "תוכן שיווקי" הינו ער ביותר. על-פי חוק הרשות השנייה, הסוואה של פרסומות בתוך תוכנית היא אסורה. הדבר חמור כאשר הצופה נחשף דרך אגב למוצר מסוים במהלך צפייה בקומדיה או בדרמה, כאשר חוש הביקורת שלו רדום יותר, אך הדבר חמור פי כמה כאשר הצופה אינו מודע לכך שהמומחה שמדבר בפסקנות על נושא או מוצר כלשהו עושה זאת לא משום שעורכי התוכנית פנו לאיש הכי אמין או מתאים לדבר על הנושא - אלא בגלל שהוא האיש שהסכים לשלם אלפי שקלים כדי להתארח בה.

שימועים לכל הזכיינים

באחרונה סיים צוות מיוחד של הרשות השנייה בראשות המנכ"לית בפועל, אילת מצגר, עבודת איתור מאומצת אחר אייטמים תוכניים ששולבו בתוכניות ללא ידיעת הצופה ובניגוד לכללי הרשות השנייה.

הצוות - שכלל את היועצת המשפטית של הרשות השנייה, עו"ד הילה שמיר; סמנכ"ל הכספים, ניר שוויקי; ומ"מ סמנכ"ל הטלוויזיה, יהודית לויט - ביצע בחודשים האחרונים עבודה שכללה בדיקת הסכמי ההתקשרות של המפיקים ובחינת החוזים בין הזכייניים לחברות ההפקה, כל זאת תוך הצלבת נתונים של חשבוניות שהגיעו לידי הרשות וכן בדיקת ההכנסות שעלו מתוך הדוחות של הערוצים המסחריים.

במהלך הבדיקה קיים הצוות שימועים להנהלות שלושת הזכיינים. הצוות הצליח לאתר מספר לא מבוטל של מסמכים וחוזים שהעידו על רכישת אייטמים בתוכניות. בנוסף, הצוות דרש מהזכייניים להעביר לידיו נתונים ומסמכים, הכוללים בין היתר חוזי התקשרות להפקת התוכניות, חוזים שבין הזכיין לבין חברת ההפקה לגבי שידור/פרסום באתרי האינטרנט, תקציבי ההפקה של כל תוכנית, דוח עלויות הפקת התוכניות ששודרו, כולל הנהלת חשבונות ועוד.

הצוות מצא כי בתוכניות "יופי של יום" ו"תהיו בריאים עם דנה רון" נמצאו פינות קבועות שקידמו מכון פרטי של מרואיין.

כמו כן, מתוך עיון בהסכמים שנחתמו בין התוכנית "לחיות טוב" למרואיינים עלה כי ההפקה הציעה למרואיינים לשלם עבור הופעה בתוכנית וחשיפה פרסומית מסחרית.

עוד מצא הצוות כי בתוכנית "איזה יופי" הועברו תשלומים על-ידי מרואיינים שקידמו את עיסוקיהם בתחומי רפואה, קוסמטיקה וכדומה.

לבסוף, בשתי תוכניות של ערוץ 10 - "בריאות 10" ו"משפחה 10" - נמצאו קרדיטים ומסמכים שהעידו על התקשרות עם חברות מיתוג ושיווק שסיפקו אייטמים לתוכניות.

גורם בכיר בשוק אמר היום (ב') ל"גלובס" כי בעוד שהרשות השנייה צודקת בכך שהיא מכניסה את הזכייניות למשמעת, נראה כי "יש כאן חוסר פרופורציה חמור בין המעשים לבין הקנסות - מיליון שקל לערוץ 2 וחצי מיליון לערוץ 10".

"כל אחת מהזכייניות היום תגיד שמאז שמנשה סמירה עזב את התפקיד (מנכ"ל הרשות השנייה, ר"ב), יש פעילות-יתר אכיפתית", אומר הבכיר, ומסביר כי לדעתו הדבר נובע מ"רצונם של עובדי הרשות להצדיק את משרתם, במיוחד נוכח התוכניות למיזוג רגולטורי".

"תופעה פסולה"

במהלך השנה האחרונה נחשפו ב"גלובס" חוזים בין חברות הפקה שונות וסוכנים לבין חברות ואנשים פרטיים, עבור תוכן שיווקי במסגרת תוכניות בערוצים המסחריים. כך לדוגמה, בנובמבר 2011 נחשפו ב"גלובס" מסמכים מטעם חברת ההפקה של תוכנית הבוקר של קשת, שבהם נכתב בין היתר כי עלות חשיפה של 5 דקות בתוכנית תעלה כ-8,000 שקל.

"תופעת מכירת האייטמים בתוכניות טלוויזיה הינה פסולה ומנוגדת לחוק בכל העולם, לרבות במדינות אשר יש בהן הסדרה של התוכן השיווקי במתכונת מסוימת", אומרת מצגר. "הרשות השנייה מתכוונת לטפל בתופעה שהתגלתה בכל האמצעים העומדים לרשותה ובמלוא החומרה".

מקשת נמסר בתגובה: "קשת תמשיך לפעול על-פי כללי הרשות השנייה".

מרשת נמסר: "רשת פועלת ותמשיך לפעול על-פי כללי הרשות השנייה".

מערוץ 10 נמסר: "על אף שהקנס שהושת על ערוץ 10 נמוך בחצי מזה שהוטל על ערוץ 2, אנו סבורים כי הוא אינו מידתי. איננו מקבלים את הקביעות בדוח, ואנו שומרים לעצמנו את הזכות לערער. יחד עם זאת, נדגיש כי נקיים את הנחיות הרשות השנייה".

שיאן ההפרות
 שיאן ההפרות