מובטלים - מתי כדאי לכם להיענות להצעת עבודה זמנית?

מובטלים רבים חוששים להיענות להצעות עבודה זמניות, מחשש לפיחות במעמדם המקצועי ■ מתי כדאי להם בכל זאת להמר על המשרה הזמנית, וכיצד הם יכולים לתעל אותה לביסוס מסלול הקריירה שהלם ולקידומו?

לפני מספר שבועות פגשתי חברה מיואשת. היא בת 45, ועד לפני כחצי שנה היא עבדה, במשך שנים רבות, כמנהלת משאבי אנוש. היה לה מעמד רם בחברה: היא קיבלה החלטות גורליות, היא השתתפה בישיבות הנהלה, והיא השתכרה יותר מ-30 אלף שקל בחודש. אבל אז התחלפו הבעלים של הארגון, והיא, כמו גם סמנכ"לים אחרים, איבדה את משרתה.

ה"נפילה" השנייה חיכתה לה כאשר פנתה לחברות השמה לקבלת סיוע במציאת משרתה הבאה. המשרות היחידות שהוצעו לה בתחומה היו משרות זמניות, בעיקר על תקן מחליפה של מנהלות משאבי אנוש שיצאו לחופשת לידה. כמובן שהיא נעלבה עד עמקי נשמתה, ופסלה את ההצעות הללו על הסף.

"התופעה הזו שכיחה מאוד היום", אומרת יועצת הקריירה נורית מזרחי. "בתקופה נפיצה כל-כך מבחינה כלכלית, מעסיקים רבים מנסים להפוך את ההוצאות הקבועות למשתנות ולקחת על עצמם פחות ופחות התחייבויות ארוכות טווח, זו בדיוק הסיבה שהם מבקשים לתחום את חוזי ההעסקה לפרקי זמן קצרים".

קרן בן-נח, יועצת קריירה באולג'ובס, מחזקת את הדברים כשהיא מספרת כי במאגר המשרות שלהם הופיעו בחודשים האחרונים מאות משרות זמניות חדשות.

"המחסום הפסיכולוגי העומד בפני לקיחת משרה זמנית גבוה מאוד", מוסיפה מזרחי. "עבודות זמניות נתפסות הרבה פעמים כמפחיתות מערכו של המועמד, מכיוון שהאסוציאציה הראשונית שהן מעלות היא של 'משרת חלטורה', שאולי מתאימה לחיילים, לסטודנטים או לעובדים צעירים, אבל בהחלט לא מתאימה לאדם מנוסה מאוד, שכבר כיהן במשרות בכירות והשתכר שכר נאה. זוהי פרדיגמה שגויה בתכלית, שאף עלולה לחבל בפיתוח הקריירה".

מדוע כדאי להיענות להצעות עבודה זמניות וכיצד ניתן לתעל אותן לביסוס מסלול הקריירה ולקידומו? "גלובס" מסביר.

היתרונות המובהקים

1. תמיד עדיף על כלום

בן-נח: "לעבודה זמנית יתרונות עצומים, גם כשמדובר בעובדים מנוסים שנהנו ממעמד בכיר בעבר. ראשית, היא תמיד עדיפה על כלום. אם לדורש העבודה אין הזדמנות עבודה אחרת באופק, לא כדאי לו למהר ולפסול את האופציה הזו על הסף, ולו מכיוון שעבודה זמנית עשויה להוביל אותו בסופו של יום למקומות שהוא בכלל לא חלם עליהם".

2. הכי קבוע שיש

"הקלישאה ש'זמני הוא הדבר הכי קבוע שיש' נכונה גם בהקשר הזה. מי לא מכיר את הסיפור על העובד הוותיק ביותר בחברה, שהגיע רק כדי להחליף לשלושה חודשים עובדת שיצאה לחופשת לידה? הוא עצמו לא תכנן להישאר מעבר לפרק הזמן הזה, אבל במהלך אותה תקופה התפנה תפקיד אחר בארגון ומשם כבר נסללה דרכו".

מזרחי: "אני תמיד ממליצה לעובדים הזמניים להתעלם לחלוטין מטייטלים חיצוניים שהוצמדו להם - כמו 'זמני', 'מחליף', 'עבודה קצרת מועד', 'ממלא מקום לשלושה חודשים' - ולהתייחס אל מקום העבודה הזמני כמקום עבודה קבוע. המשמעות היא שעליהם לעשות בהקשר הזה מאמץ: ללמוד לעומק את מטרת הארגון, את החזון שלו, ליזום השתתפות בישיבות החברה, לנקוט יוזמות יצירתיות, להעלות אותן בפני מקבלי ההחלטות, ולהצטיין ביחסי אנוש 360 מעלות - מול קולגות, מול ממונים, ומול לקוחות וספקים. מקבלי החלטות שרואים לפניהם עובד איכותי, שאמנם הגיע באקראי לארגון אבל מביא להם ערך כל-כך גדול, לא ימהרו לוותר עליו בתום התקופה הקצובה".

3. בניית נטוורקינג

בן-נח: "עבודה זמנית בחברה ממותגת או בתחום נחשק, פותחת אפשרויות רבות לטווית קשרים ולהתוודעות אל קולגות ואל מנהלים מהתחום המקצועי, שעשויים להיות המפתח לעבודה הקבועה הבאה של מחפש העבודה. ממונים בכירים שלמדים להכיר את העובד הזמני ומעריכים אותו, עשויים להשתמש בקשרים שלהם כדי לסדר לו עבודה במחלקה אחרת, לחבר אותו לפירמה אחרת בתחום, או להעניק לו מכתב המלצה שיסייע לו בהמשך הדרך".

4. העשרת הניסיון

"בחלק מהמקרים תנאי הקבלה נמוכים יותר ומאפשרים גם לאנשים עם ניסיון חלקי או מועט להיכנס בקלות לנעלי העובד שאת מקומו ממלאים. יותר מכך, לרוב גם הציפיות מהעובד הזמני קטנות יותר, מה שמאפשר לו ללמוד את העבודה באווירה פחות תובענית ומלחיצה, ולאחר תקופת התנסות כזאת - קצרה ככל שתהיה - כבר קל לו יותר למצוא עבודה בתחום, שכן העבודה הזמנית מסייעת למלא את סעיף הניסיון התעסוקתי ומעשירה את קורות החיים שלו".

5. החזרת הביטחון

"למובטלים שמוצאים את עצמם יושבים בבית זמן ארוך, עבודה זמנית היא כלי נהדר שמאפשר להם 'להישאר בעניינים', לשמור על מה שמכונה 'כושר תעסוקתי' (להגיע בבוקר למקום עבודה, להתחכך עם אנשים, להפעיל מיומנויות בינאישיות ומקצועיות), לחזור ולטוות את הקשר עם עולם העבודה, והכי חשוב - מבחינה פסיכולוגית היא מסייעת למובטל לבנות את הביטחון העצמי שלו חזרה".

6. צמיחה אישית

מזרחי: "הרבה מעבר לאספקט הפסיכולוגי, עבודות זמניות עשויות להיות כר מחיה שסולל את הדרך להתפתחות ולצמיחה אישית: ככל שעובד נחשף ליותר מקומות עבודה, גדלה התנסותו בסגנונות תקשורת שונים, בנהלים אחרים ובאנשים אחרים, ותוך כדי ההתממשקות המגוונת הזו הוא צומח. במילים אחרות, יש לו יותר הזדמנויות לזהות חזקות, כישורים, מניעים, ערכים, מאוויים ושאיפות מקצועיות".

7. דריסת רגל בארגון

בן-נח: "עבודה זמנית עשויה להתגלות כדריסת רגל מצוינת בארגון שחולמים להגיע אליו, אך קשה להיכנס אליו כשמדובר במשרה קבועה. למרות שמדובר בתקופה קצרה, אפשר בהחלט לנצל אותה כדי להתחבר לאנשים שבאים איתכם במגע ולהרשים את מקבלי ההחלטות. מקומות עבודה מחפשים תמיד אנשים טובים. אם תוכיחו שאתם כאלה בזמן שאתם נמצאים שם, יש סיכוי גדול שלא ירצו לוותר עליכם בתום התקופה. בצעו את העבודה על הצד הטוב ביותר, והאינטרס שלכם - להישאר בחברה באופן קבוע - יהפוך להיות גם האינטרס של החברה".

מתי אומרים "לא, תודה"

1. כשאין תרומה לקריירה

בן-נח: "לאחר תקופה של חיפושים ושל לחץ כלכלי, כשמציעים למובטלים עבודה זמנית מיידית ועם תנאי קבלה קלים מהרגיל, הם מתפתים להסכים ולקבל אותה מבלי לחשוב פעמיים. הבעיה היא שבתום התקופה הקצרה הזו הם מוצאים את עצמם בדיוק באותו מקום - נדרשים לחזור ולחפש עבודה. איך מכריעים? אם העבודה הזמנית המוצעת לא תורמת למסלול הקריירה שטוויתם ומסיטה אתכם ממנו, כדאי לוותר ולהשקיע את הזמן בחיפוש עבודה אחרת שגם תעלה בקנה אחד עם המטרות המקצועיות שהוצבתם לעצמכם".

2. כשאין הבטחה כלכלית

"מעבר לשיקולי קריירה, חשוב לזכור שעבודה היא קודם כל פרנסה. לכן, אם העבודה הזמנית המוצעת לכם לא באמת מאפשרת לכם להגיע לשקט הכלכלי שאותו אתם מחפשים, אולי מוטב לכם לוותר עליה ולהמשיך לחפש עבודה מתגמלת יותר".

מה אחר-כך

1. בקורות החיים

"הרבה אנשים פוחדים לקחת על עצמם משרה זמנית כשיש מאחוריהם רזומה מרשים ומפואר. ההסתייגות נובעת מפאת החשש של 'ומה יקרה אחר-כך?'. כלומר, איך הם יתקשרו בקורות החיים ובריאיון העבודה את ה'ירידה' כביכול למשרת 'ממלא מקום'.

"צריך להבין שעבודה זמנית אינה שונה מכל עבודה אחרת. גם היא מגדילה את שנות הניסיון, עוזרת להתמקצע, ומעשירה את הידע ואת המיומנות בתחום המקצועי. אם ביצעתם תפקיד שקשור לתחום שבו אתם מחפשים עבודה, כדאי ורצוי לציין אותו בקורות החיים במילים ברורות (משרה זמנית או משרה זמנית לרגל החלפה בחופשת לידה) - ללא חששות, ללא הסברים וללא התנצלויות".

2. בריאיון העבודה

"ריאיון העבודה שיבוא בהמשך לקורות החיים הוא הזמן והמקום הראוי לפרט בו - כאמור, ללא חששות, ללא הסברים וללא התנצלויות - מדוע החלטתם לקחת על עצמכם את המשרה המקצועית בתחום שבו חיפשתם עבודה, למשל, 'מצאתי הזדמנות פז להעשרת ניסיוני המקצועי', 'הצמיחה האישית הפוטנציאלית שראיתי בתפקיד קסמה לי', 'בניתי נטוורקינג מצוין להמשך הקריירה'".