ה'פד' לא רמז על QE3 על אף הורדת התחזית הכלכלית

אין רמז ל-QE3: "ועידת השוק הפתוח תספק הרחבה נוספת לפי הצורך", לשון הודעת הריבית ■ גם מדיניות הריבית נשארת על כנה - שיעור אפסי עד שלהי שנת 2014 ■ המדדים בוול סטריט עברו לירידות ■ הדולר מזנק

הבנק המרכזי האמריקני (פדרל ריזרב) הוריד היום (ד') את תחזיתו לגבי מצב הכלכלה האמריקנית, אולם לא ביצע שינויים כלשהם בנוגע למדיניות הריבית או בנוגע לתוכנית המצופה לרכישת אג"ח.

ועידת השוק הפתוח ציינה בהודעת הריבית החודשית כי "הפעילות הכלכלית הדרדרה במידת מה במחצית הראשונה של השנה", וזאת לעומת התיאור הקודם של מצב הכלכלה: "הכלכלה התרחבה בקצב מתון".

עם זאת, בניגוד להערכת כלכלנים לפני הודעת הריבית, ועידת השוק הפתוח, בראשות יו"ר הפד בן ברננקי, לא הודיעה על דחיית המועד שבו היא עשויה להתחיל להעלות את הריבית, שעומדת על שיעור אפסי של עד 0.25%, מסוף 2014 לשנת 2015 - אלא השאירה את המועד על כנו. אם היא הייתה מודיעה על דחיית המועד זה היה מאותת על עומק החששות של הפד ביחס לחולשה הכלכלית ורומז על אמצעים נוספים בדרך.

לפי הפד, השארת מדיניות הריבית על כנה "תספק הרחבה נוספת לפי הצורך על מנת לקדם התאוששות כלכלית חזקה יותר ושיפור בתנאי שוק העבודה בהקשר של יציבות המחירים".

"הועידה תעקוב מקרוב אחר הנתונים שיגיעו בנוגע לכלכלה ולהתפתחויות הפיננסיות, ותספק הרחבה נוספת לפי הצורך", לשון הודעת הריבית.

בוול סטריט ציפו מעט סוחרים לפני ההודעה לסבב נוסף של קניית אג"ח אוצר על ידי הפד, וחלק מהם אף העריך שהרכישות יתחילו היום אחר הצהריים לפי שעון ניו יורק. "איננו צופים יוזמות חדשות של הפד", אמר לפני ההודעה אריק גרין, כלכלן בחברת TD סקיוריטיז. "הצהרה 'יונית' שתאותת על נכונות לפעול בהמשך תספיק לריסון הציפיות לעוד הקלה מוניטרית".

"לנצל את עלויות המימון הנמוכות"

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר קרא אתמול למנהיגי אירופה ולחברי הקונגרס האמריקני בוושינגטון לפעול לעידוד הצמיחה הכלכלית, אף שהם מחפשים אמצעים לצמצום הגירעונות התקציביים בטווח הארוך.

"יש הרבה דברים שהקונגרס יכול לעשות בטווח הקצר כדי לחזק את הצמיחה", אמר גייתנר בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג בלוס אנג'לס. הוא הוסיף ש"גם מנהיגי אירופה צריכים לעשות עוד כמה דברים כדי לסייע לתמוך בצמיחה בטווח הקצר".

לדברי גייתנר, הקונגרס צריך לנצל את עלויות המימון הנמוכות כדי לנקוט אמצעים לתמיכה בכלכלה האמריקנית, כגון סיוע לבעלי בתים לממן מחדש את המשכנתאות שלהם ואישור תמריצי מס לעסקים.

האתגר של אירופה

על רקע החלטת הריבית של נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, הצפויה מחר, אמר גייתנר שמנהיגי אירופה חייבים לנקוט צעדים הכוללים "הורדה של הריביות במדינות שעוברות רפורמות, ועליהם לוודא שהמערכות הבנקאיות בהן יכולות לספק את האשראי הנחוץ לכלכלות הללו. האתגר הגדול שניצב כעת בפני האירופאים הוא למצוא דרך לבנות גשר חזק יותר לרפורמות ארוכות הטווח הללו, מפני שללא צמיחה, הם יגלו שהבסיס הפוליטי לרפורמות נשחק תחת רגליהם", אמר גייתנר.

בתשובה לשאלה על המניפולציות שביצעו בנקים בריבית הליבור בלונדון, אמר גייתנר ש"חשוב מאוד למדינה שלנו להיות בעלת יכולת אכיפה שהיא בו זמנית רבת עוצמה ואמינה". הוא הוסיף שגופי הפיקוח יצטרכו "לבדוק בדקדקנות רבה איך נוכל לטפל בהשלכות האפשריות של הפרשה הזו על המערכת הפיננסית המורחבת".