לאומי עם הפנים לשנחאי: מינה מנהל לנציגות

אייל שמעוני, לשעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי ואסטרטגיה בלאומי קארד, יישלח לסין כדי לעקוב אחר קבלת האישורים, וינהל את הנציגות לכשתיפתח

בנק לאומי נערך לפתיחת הנציגות בשנחאי שבסין. ל"גלובס" נודע כי בבנק, שמנהלת רקפת רוסק עמינח, הוחלט למנות את אייל שמעוני לעמוד בראש הנציגות. שמעוני יישלח בתקופה הקרובה לסין כדי לעקוב מקרוב אחר התפתחות העניינים וקבלת האישורים. בהנחה שכל התהליכים מול הרגולציה יסתדרו כרצוי והנציגות תיפתח - שמעוני יעמוד בראשה.

מינויו של שמעוני אינו טריוויאלי, שכן אין לו ניסיון בניהול בנקאות מסחרית בחו"ל. שמעוני (44) שימש קודם למינויו הנוכחי סמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בלאומי קארד, מנכ"ל לאומי צ'ק (חברה-בת של לאומי קארד) ומנהל מכירות ארצי בלאומי קארד. לשמעוני תואר שני במינהל עסקים בקריה האקדמית בהתמחות שיווק, ותואר ראשון בכלכלה וניהול מהמכללה למינהל.

מלאומי נמסר בתגובה: "כפי שמסרנו בעבר, לאומי בוחן אפשרויות ופועל להרחיב את פעילותו במזרח אסיה בכלל, ובסין בפרט. פעילות שכזו דורשת קבלת אישורים מגורמי הרגולציה הרלוונטיים בסין. אם וכאשר יתקבלו אישורים שיאפשרו את הקמת הפעילות, נודיע על כך כנדרש".

העתיד של עולם הפיננסים

האסטרטגיה הבינלאומית של לאומי מבוססת על גישת Follow your customer, שיו"ר הבנק דוד ברודט מתאר אותה ככזאת ש"באשר יפנה הלקוח - הבנק איתו". ללאומי פעילות בינלאומית ענפה, שכוללת שלוחות בארצות הברית, בריטניה, שווייץ, לוקסמבורג ורומניה ונציגויות ברחבי העולם. ב-2011 הסתכמו רווחי לאומי מהפעילות בחו"ל ב-47.5 מיליון דולר.

עם זאת, נוכחות הבנק כיום במזרח קטנה למדי וכוללת רק נציגות בהונג קונג. "ככל שהפעילות במזרח תגדל, כך לאומי יגדיל את הכיסוי שלו בחלק זה של העולם, וזאת בכדי להמשיך ולשרת את לקוחות הבנק", אמר ברודט בנאומו ב"וועידת ישראל לעסקים" של "גלובס" לפני שנתיים.

מאז בוחנים בלאומי את העמקת הפעילות במזרח הרחוק, ולפני כמה חודשים הודיע ברודט על הכוונה לפתוח נציגות בשנחאי. זאת כחלק מהמגמה בעולם הבנקאות של הרחבת הפעילות במזרח, שם נמצא העתיד של עולם הפיננסים.

שנחאי, שבמזרח סין, נחשבת אחת הערים הגדולות במדינה ומתגוררים בה 18 מיליון תושבים בקירוב. העיר נחשבת מודרנית, חדשנית ומרכז העסקים של סין, שרוצה להפוך אותה למרכז פיננסי בינלאומי.

שינוי מבני בלאומי

פתיחת הנציגות בשנחאי נעשית על רקע שינוי מבני בלאומי, שעליו הודיעה רוסק עמינח לפני כחודש. במסגרת השינוי, בוטלה החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית. כמו כן, פעילות הבנקאות הפרטית ברחבי העולם הוכפפה לחטיבה הבנקאית ומטה הפעילות הבינלאומית המסחרית (שאינה בנקאות פרטית), עבר לניהולו של אבנר מנדלסון, כיום ראש מערך האסטרטגיה.

בנוסף לפעילות המטה, צוות לכל שלוחה של לאומי ראש חטיבה או ראש מערך, אשר יהיה אחראי באופן ישיר לתמיכה ופיתוח עסקי השלוחה. את הפעילות בסין ירכז מנדלסון עצמו, שבנוסף להיותו אחראי על תהליכי התכנון האסטרטגי בקבוצה יהיה אחראי גם על הקמת נציגות לאומי בשנחאי.

בה בעת שלאומי עוסק בהתרחבות במזרח, נזכיר כי בנק הפועלים הודיע בסוף החודש שעבר על רה-ארגון בפעילותו במזרח. הבנק מתכוון לסגור את סניף סינגפור, שנפתח לפני חמש שנים בלבד, ולנסות להעביר את הפעילות בהדרגה לנציגות בהונג קונג. לבנק פעילות נוספת בסין, והוא מחזיק באמצעות פועלים שוקי הון 20% מחברת הייעוץ אסיה דיירקט, המתמחה בייעוץ למשקיעים ישראלים שמעוניינים לפעול בסין.