דוראד דורשת החזר מקדמה של 3 מיליון דולר מ-EMG

יזמית החשמל הפרטית הודיעה על ביטול הסכם עם יבואנית הגז המצרי, שפעילותה הופסקה אשתקד

יזמית החשמל הפרטית דוראד הודיעה היום (ג') על ביטול הסכם ענק לרכישת גז מידי חברת EMG של יוסי מימן ואמפל , שהיקפו הוערך בכ-2.5 מיליארד דולר. בנוסף תדרוש דוראד החזר מקדמה בסך 3 מיליון דולר, ששילמה ל-EMG במסגרת ההסכם מ-2007, וכן תתבע פיצוי בשל נזקים נוספים שנגרמו לה עקב הפרת ההסכם.

"גלובס" דיווח במאי, כי דוראד חשופה בכ-10 מיליון שקל להסכם עם EMG, יבואנית הגז המצרי שפעילותה הופסקה אשתקד בעקבות ההפיכה במצרים ושרשרת פיגועים בצינור הגז בסיני. ביטול העסקה של דוראד היה צפוי, לאחר שבמאי האחרון הודיעו חברות הגז הממשלתיות של מצרים, כי הן מבטלות את הסכם מכירת הגז המצרי ל-EMG.

מדובר בהודעת ביטול פומבית ראשונה של הסכם לרכישת גז מ-EMG, שהחזיקה בזמנו הסכמים בהיקף של כ-14 מיליארד דולר עם לקוחות ישראליים. ככל הידוע, ההסכמים של EMG עם החברה לישראל וחברת החשמל, שהיקפם כ-10 מיליארד דולר, טרם בוטלו רשמית.

בדרך לחתימה עם שותפויות "תמר"

הודעת דוראד מכשירה את הקרקע לחתימה של היזמית על הסכם עם שותפויות "תמר", שהיקפו המשוער עשוי להגיע ל-4 מיליארד דולר.

דוראד נמצאת בבעלות קצא"א (37.5%), זורלו הטורקית (25%), משפחת אדלסבורג (18.75%), קבוצת דורי שבשליטת גזית גלוב (11.25%), ואלומיי קפיטל של שלמה נחמה (7.5%). החברה מקימה במתחם קצא"א באשקלון את תחנת הכוח הפרטית הגדולה במדינה, בהשקעה של 4 מיליארד שקל. התחנה, שבניהולו של אלי אסולין, צפויה להתחיל לפעול בסוף 2013 ולייצר כ-7% מיכולת ייצור החשמל של המשק.

נזכיר כי בדצמבר 2007 חתמה דוראד על הסכם לרכישת גז מ-EMG לתקופה של 17-20 שנה. במסגרת ההסכם התחייבה דוראד לרכוש 12.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, לפי מחיר של 4 דולר ליחידת חום. בהמשך הועלה מחיר הגז בהסכם בכ-25%, ל-5-5.5 דולר ליחידת חום.

ל"גלובס" נודע, כי דוראד פנתה ל-EMG בניסיון להגיע לביטול מוסכם של ההסכם, אך נענתה בשלילה. לטענת EMG, היא לא הפרה את ההסכם היות שמועד תחילת ההזרמה עדיין רחוק, וייתכן כי עד אז תתאפשר ההזרמה כמקודם. אולם דוראד סבורה, כי לאור הנסיבות שנוצרו, יש להחיל על ההסכם את הדוקטרינה המשפטית של הפרה צפויה, שלפיה רואים צד אחד כמפר סעיף עתידי בהסכם אם ברור ברמת ודאות גבוהה, כי אין ולא תהיה לו יכולת לקיימו.