נשיא צרפת מתכנן "מס עשירים" של 75%; העשירים יברחו?

עו"ד וינסנט גרנדיל ל-CNBC: "אנחנו מקבלים הרבה פניות מבעלי הכנסה גבוהה שרוצים לעזוב את צרפת"

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, התחייב להטיל מס הכנסה של 75% על כל בעל הכנסה של מיליון אירו בשנה, ולפי דיווח היום (ד') ברשת CNBC, עשירי צרפת כבר תוהים האם עליהם לעזוב את המדינה.

"האם עליי להתכונן לעזוב?", שאל מנכ"ל חברה את יועצו המשפטי עו"ד וינסנט גרנדיל. גרנדיל אמר לו להמתין לפי שעה, והוסיף ל-CNCB: "אנחנו מקבלים הרבה פניות מבעלי הכנסה גבוהה שרוצים לעזוב את צרפת. אפילו אנשים צעירים שמרוויחים 200 אלף אירו תוהים האם להמשיך להישאר במדינה שבה עשיית כסף לא נחשב מעשה טוב".

הולנד היא ראש הממשלה הסוציאליסטי הראשון בצרפת מאז מיטראן בשנות ה-80. הוא לוחץ על העלאת תשלולמי המס של האמידים בצרפת "כדי שהמדינה תעמוד שוב על רגליה". הצעת החוק לחייב את העשירים במס של 75% תגיע לפרלמנט בתחילת ספטמבר.

אך הבעיה היא שרק מעטים בצרפת נהנים מהכנסה כה גבוהה - אולי כ-30 אלף צרפתים מתוך 65 מיליון איש. לפיכך, הגדלת המס תתרום מעט מאוד לקופת המדינה, שזקוקה ל-33 מיליארד אירו בשנה הבאה כדי לאזן את הגירעון.

משרד האוצר של צרפת טרם פרסם אומדן רשמי באשר להכנסות הצפויות ממס העשירים, אך אנליסטים מעריכים שלמרות שהסכום יהיה נמוך, חוק זה יאפשר לממשלה להעביר קיצוצים כואבים בתקציב, כיוון שהמסר יהיה ברור: כולם ישאו בנטל.

"בצרפת, מי שבונה עצמו במו ידיו, יוצר מקומות עבודה ונהיה מיליונר נחשב לחשוד. התרבות בצרפת שונה מזו שבארה"ב", אומר גרנדיל.

חצי ממשקי הבית בצרפת נהנים מהכנסה שנתית של 19 אלף אירו ופחות. רק 10% ממשקי הבית מכניסים מעל 60 אלף אירו בשנה.