איקאה כמשל: על "מגנטים עסקיים" שהפכו מתחמים ללהיט

אזור התעשייה פולג התעורר בזכות איקאה, רמת-החייל מקבלת תאוצה מביה"ח אסותא, ועיריית בני-ברק חייבת לדיזיין סנטר את הפיכת הסביבה לשכונת העיצוב ■ על מגנטים עסקיים שהופכים מתחמים נשכחים למרכזי מסחר מבוקשים

מעט בכל תחום יש חלוצים שמסמנים מגמה בשביל האחרים שבאים אחריו ונהנים מהחזון. הכלל הזה נכון בשכונות מגורים זנוחות שהופכות לפתע למבוקשות מאוד, וכך גם במתחמי מסחר.

אחת הדוגמאות לכך הוא מרכז "דיזיין סנטר" שברחוב הלח"י בבני ברק, מול קניון איילון. "האזור היה מאוכלס במוסכים, מחסנים וממגורות", מזכירה לנו מנכ"לית דיזיין סנטר מזה עשר שנים, ליליאנה אדאדי (מור), את עברו המפויח של האזור, "ומרגע שדיזיין סנטר צבר תאוצה, כל שטח שהתפנה הפך מיד לאולם לעיצוב הבית".

קבוצת יצחקי, בבעלות רוני יצחקי, הקימה את דיזיין סנטר שציין לאחרונה 15 שנה לקיומו, ביולי 1997. שטחו 45 אלף מ"ר בארבעה מפלסים והיום מושכרים בו שטחים ליותר מ-70 חנויות, וברשימת ההמתנה, לדברי אדאדי, יותר מ-40 עסקים נוספים.

אדאדי מספרת שעסקים שנדחו משיקולי תמהיל, למשל כשלא היה צורך בחנות חדרי שינה או מטבחים נוספת, ניסו להיצמד למרכז על ידי שכירת חנות ברחוב. "זה טבע הדברים. עסקים שואפים להיות דבוקים להצלחה, להסתכן כמה שפחות, ולהיות חלק מההבטחה שנרקמת לעיניהם", היא מסבירה.

לפי חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי-בן שחר, שטחי העיצוב והריהוט ברחוב הלח"י, בניכוי שטח דיזיין סנטר, מסתכמים ב-12 אלף מ"ר. זאת לצד שטחי מזון (5,500 מ"ר), סוכנות רכב (600 מ"ר) וחנויות ריקות (600 מ"ר).

סיבות לקריסה

קריסתן של רשתות ריהוט בישראל השנה (קיקה בנתניה, חמישה נגרים, מטבחי do it, רשת Ace), והחששות ממיתון כלכלי, לא מדאיגים את אדאדי: "הרשתות שקרסו לא סגרו שעריהן כתוצאה ממיתון. אני חושבת שהסיבה היא, כמו תמיד - ניהול. אני גם לא יודעת מה זה 'מסתמן מיתון' - אנחנו סיימנו את 2011 בהישגים משמעותיים".

אדאדי משוכנעת שדיזיין סנטר וסביבתו הם התחנה הראשונה שבה עובר אדם לאחר שרכש דירה. "עוד לפני שקונים את הבית, מתחילים לדמיין איך הוא ייראה", היא אומרת, ומזכירה כי "אנשים ששוכרים דירה לחמש-שש שנים, משקיעים בעיצוב לא פחות".

- איקאה בנתניה, על הכביש המהיר, עדיין יותר קורצת, לא?

"60% מהמבקרים שלנו הם מת"א רבתי ומאזור השרון רבתי ו-40% מחצור הגלילית ועד אילת. לקנייה מעורבת ומתוכננת מהסוג שעושים לעיצוב הבית מגיעים מכל נקודה בארץ, כי זו קנייה שלוקחת הרבה זמן, דורשת כמה ביקורים וכרוכה בהוצאה גדולה. המיקום שלנו מנצח, על יד צירי תנועה וצמוד לתחנת רכבת. מגיעים אלינו מכל קצות הארץ וזה ציר מאוד נגיש וידידותי, שבלעדיו אי אפשר היה להקים מתחם כזה".

מגנט ושמו איקאה

גם אזור התעשייה רמת פולג בנתניה, אליו הגיעה איקאה ב-2001, התפתח באופן דומה. שנה אחרי פתיחת הסניף הישראלי של רשת הריהוט השוודית, נפתח בו מרכז הקניות ביג פולג, ב-2007 נחנך שם מרכז הקניות אלכסנדרה סנטר ולאחרונה מרכז הקניות רוגובין-פדרמן. באזור נפתחו חנויות עיצוב וריהוט, שהגדולה בהן היא רשת קיקה האוסטרית, שקרסה השנה.

לדברי חברת צ'מנסקי-בן שחר, סביב איקאה יש 87 אלף מ"ר שטחי מסחר, בהם 28 אלף מ"ר המתמקדים בציוד לבית, 20 אלף מ"ר במזון, 18 אלף מ"ר בהלבשה והנעלה, 8,000 מ"ר להסעדה ו-1,250 מ"ר לבילוי ופנאי. ישנן היום כ-40 חנויות ריהוט ועיצוב הבית בשדרות גיבורי ישראל ובאזור התעשייה פולג בנתניה, כולל דיבאני סנטר, רהיטי קיבוץ השלושה, רגבה, פרפקט ליין, ניקולטי ונייט סליפ.

"המגנט איקאה, בשילוב הפיתוח בדרום נתניה, סחף אחריו רשתות נוספות בתחום הריהוט", אומר מנכ"ל חברת צ'מנסקי-בן שחר, תמיר בן שחר, "זו המעשייה על כך שמספיק לפעמים ללכת אחרי עגלה עמוסת הזרעים ולהתקיים מאלה שנופלים ממנה לכביש. כך הפכה בעצם סביבת איקאה למרכז נושאי נוסף של עיצוב, אחרי הדיזיין סנטר. זו סביבה שנהנית מהטראפיק שמייצרת איקאה באזור".

הסניף השני של איקאה נפתח במעוין שורק ב-2010, אלא שהשטחים שסביבו נותרו לבסוף בייעוד לתעשייה - מה שימנע מהדבר לקרות. ועל כך אומר בן שחר: "רשתות הריהוט מפוזרות בראשל"צ מערב. היום, במקום שאחד ועוד אחד יהיו שווים שלושה בראשל"צ, היום אחד ועוד אחד שווים בראשל"צ אחד וחצי".

עוד לפני שנחתמה העסקה לפתיחת החנות השלישית של איקאה בצומת קרית אתא בסוף 2011, בזמן שהדיבורים על כך היו בשיאם, רכשה קבוצת יעקב יצחקי שבבעלות מישאלה שולמן-יצחקי, קרקע סמוכה ובה היא מקימה היום את מרכז המסחר והמשרדים I Way. המעמד האטרקטיבי של צומת קרית אתא, על ציר שדרות ההסתדרות בחיפה, התגבש עם פתיחת מרכז הקניות ביג קריות ב-1998.

דרך הסרטים

על אותו ציר, לאורך שדרות ההסתדרות, נמצא היום גם רצף מתחמי קולנוע ובילוי - קיימים ומתוכננים. יריית הפתיחה היה "גלובוס מקס" שנפתח ב-2007 בתוך הקריון שבקרית ביאליק, שבו 16 אולמות קולנוע, בעקבותיו ב-2008 הפך קניון לב המפרץ לשעבר, שהיום מכונה CINEMALL ושנמצא דרומית יותר על אותו ציר, מקניון רגיל למתחם המשלב מסחר ובידור ובו 23 אולמות קולנוע.

ב-2011 גם חברת ניאו לינאו, המחזיקה במתחמי סינמה סיטי, הודיעה שתקים קולנוע בן 25 אולמות ופארק שעשועים של דיסני ב-600 מיליון שקל, על אותו ציר ממש, בסביבות היציאה ממנהרות הכרמל בצ'ק פוסט, אף דכעת נבחנת קרקע חלופית. שבועיים לאחר מכן גם רשת גלובוס גרופ הודיעה שתקים קומפלקס לא רחוק משם - בגרנד קניון בחיפה.

מהנדס עיריית חיפה, אריאל וטרמן, סבור שקניון CINEMALL נתן את הדחיפה למתחמי הקולנוע על הציר. "זה עוגן של 1.2 מיליון צופים בשנה והמחולל הכי גדול שאני מכיר במרחב, בנוסף למחולל הגדול: מתחם הקניות חוצות המפרץ שקם ב-1994".

בן שחר מציין כי גם במסגרת האצטדיון החדש של חיפה, במבואות הדרומיים של העיר, מתוכנן לקום מרכז בידור ופנאי. "נוצר ציר קולנוע של ארבעה מתחמים שיתחרו ביניהם", הוא מוסיף, "כך שמי שיותר טוב ינצח".

ציר קולנוע דומה מתפתח באזור התעשייה ראשל"צ מערב: אחרי ה-G סינמה סיטי שנפתח במארס 2010 ובו 26 אולמות קולנוע, נפתח בחודש שעבר מתחם Yes Planet ובו מספר אולמות זהה.

שכונת הרופאים

אף רופא לא העלה על דעתו לפתוח קליניקה ברמת החייל בתל אביב, שבה התרכזו בעבר רק חברות היי-טק. ב-2006, כשהחל תכנון בית החולים אסותא ברחוב הברזל, החלו להיחתם עסקאות מכירה ובעיקר השכרת שטחים לקליניקות, שאף התרבו לאחר פתיחת בית החולים ב-2009. מול אסותא החל להיבנות בשנה שעברה, ביוזמת עודד מריאן ואבי שוורצברד, בניין בן 8 קומות המתוכנן למרפאות, חדרי טיפול, משרדים, מעבדות, מכוני דימות ואשפוז יום.

יורם בלומנטל מחברת ייעוץ הנדל"ן אינטר ישראל מעריך שבאזור הושכרו לפחות 10,000 מ"ר למרפאות, ולדבריו דמי השכירות באזור נעים סביב 70 שקל למ"ר. גם בקרית עתידים הסמוכה לרמת החי"ל הושכרו כתוצאה מכניסת אסותא 12 אלף מ"ר לחברות מתחום הרפואה ובהן שירותי בריאות כללית, חברת התרופות אבוט וחברת הבדיקות הגנטיות פרונטו. בלומנטל מגלה שגם בנוגע לשטח שמפנה חברת קומברס ברמת החייל, מתנהלים מגעים עם גורם מתחום הרפואה.

הוא מזכיר שלצד עסקי הרפואה, האזור התפתח כמרכז בילוי פופולארי, דבר שמשתלב היטב עם תרבות תיירות המרפא. בכלל, הוא סבור, צומחת מגמה לשלב בין ביקור אצל רופא ובילוי בבית קפה. להערכתו, לפחות שתי קופות חולים גדולות ייכנסו בעתיד לרמת החייל והשאלה היא רק "למי מהקופות ייפול קודם האסימון".