החינוך חינם, הספרים לא: סל ספרי לימוד מטפס ל-1,500 שקל

למרות הזעם הציבורי על המחירים הגבוהים של ספרי הלימוד, גם השנה ישלמו ההורים מאות ואלפי שקלים ■ איך זה קורה, מה עושה משרד החינוך, ואיך בכל זאת אפשר להוזיל את ההוצאה? ■ וגם: לאן נעלם פרויקט השאלת ספרי הלימוד?

זכותה של המחאה נגד יוקר המחיה אפשר אמנם לרשום הישג לא מבוטל - חינוך חינם בגני הילדים מגיל 3 - אבל עם הגיעם לבית-הספר, החינוך עולה הרבה כסף, כשחלק ניכר מההוצאה השנתית נובע מקניית ספרי לימוד. הניסיון החפוז של משרד החינוך לרתום את ההורים ואת בתי-הספר לפרויקט השאלת ספרי לימוד לא צלח, ושוב נאלצים ההורים להוציא מאות ואלפי שקלים.

לפי דוח ועדת טרכטנברג, שוק ספרי הלימוד מגלגל 800 מיליון שקל בשנה. כ-40 הוצאות ספרים פועלות בענף, מתוכן 4 גדולות (מט"ח, אריק כהן (ספרי אנגלית), רכס (ספרי לשון) ורמות (מדע וטכנולוגיה).

מי המושך בחוטים? למעשה, מדובר בשוק מפוקח מבחינת תכנים, אפיונים ומחיר. תחרות אין בו, אבל חילופי האשמות - יש ויש. הוצאות הספרים מפנות אצבע מאשימה למשרד החינוך שמפקח על המחירים, חנויות הספרים מאשימות את הוצאות הספרים, וההורים משלמים.

לפני כשנה פרסמנו ב"גלובס" נתונים מקוממים על עלות הדפסת ספרי לימוד (כ-10 שקלים), בהשוואה למחיר הסופי לצרכן המגיע ל-100 שקל ויותר. במקרים מסוימים עמד הפער על לא פחות מ-800%.

לפי הערכות של גורמים בענף, חנויות הספרים מרוויחות מספרי לימוד כ-10% ומפיצי הספרים גוזרים לכיסם כ-5%. את היתר, כ-75% ממחיר הספר, גורפות לפי הטענות הוצאות הספרים. היות והממשלה גובה מע"מ על ספרי לימוד, גם המדינה מרוויחה על חשבון ההורים.

בתגובה לטענות שפורסמו אז, טענו חלק מההוצאות כי עלויות הייצור מורכבות מכמה פרמטרים, הכוללים זכויות יוצרים, הדרכה למורים, עריכה ועלויות פיתוח.

הנתונים הללו, שעלו מבדיקה שיזם שר הפנים אלי ישי, הובילו לתוכנית של משרד החינוך, שאמורה הייתה להוזיל את ספרי הלימוד ב-80%, אלא שהכלבים נובחים, והשיירה עוברת. המו"לים מנעו מהלך כזה ואף הגישו עתירה לבג"ץ.

בינתיים, לצד עידוד פרויקט השאלת ספרים, פועל משרד החינוך לגיבוש מודל לפיקוח על מחירי ספרי הלימוד ולקביעת מחירי מקסימום. המודל ממתין לאישור ועדת המחירים.

בתוך כך, מדגישים שם כי החל מהשנה שעברה, במסגרת אישור ספרי לימוד נבחן מחיר הספר המוצע על-ידי המוציא לאור.

"משרד החינוך פועל בעניין זה בשיתוף-פעולה עם משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה, וימשיך בתהליך להסדרת הפיקוח על קביעת מחירם המקסימלי של ספרי הלימוד על-פי חוק הפיקוח על מחירי מוצרים ושירותים".

המפתח אצל משרד החינוך

האם משרד החינוך עושה די כדי להקל על ההורים? לא בטוח, משום שמדי כמה שנים יוצאת מהדורה חדשה של ספר לימוד, שלא מאפשרת להורים להשתמש בספר משומש. מי מקבל את ההחלטה להוציא ספר לימוד במהדורה חדשה? משרד החינוך.

בתגובה לפניית "גלובס" מסבירים שם כי כל "ספר לימוד נמצא בשימוש 5 שנים לפחות, אלא אם תוכנית הלימודים משתנה ומחייבת עדכון של ספר הלימוד".

בנוסף, רבים מספרי הלימוד, במיוחד בכיתות הנמוכות, הם למעשה חוברות עבודה שהתלמידים כותבים בהן, וכך לא ניתן למכור אותן או להעביר אותן בין אחים.

מסתבר כי משרד החינוך לא אוסר על בתי-הספר כתיבה בחוברות העבודה, אלא רק ממליץ לא לעשות זאת: "יש להמעיט בכתיבה בחוברות עבודה, גם בבתי-ספר שאינם בתוכנית להשאלת ספרי לימוד, במטרה לעודד כתיבת תשובות מלאות במחברות (חשיבות פדגוגית), עידוד ערכים של כבוד לספר ושמירה על רכוש ומסיבות הקשורות לחיסכון כלכלי ומיחזור השימוש בחוברת העבודה", נכתב בתגובת משרד החינוך ל"גלובס".

ניסיון של יוזמי מחאת הקוטג' לחרם על ספרי לימוד באמצעות הגבלת המחיר ל-25 שקל לחוברות ול-50 שקל לספר, לא הוביל לאפקט הרצוי. "משרד החינוך נכנס בעובי הקורה וקידם ומקדם את הנושא", אומר איציק אלרוב, מיוזמי המחאה. "עוד לא הגענו לנחלה, ואנחנו רחוקים משם, אבל נעשים דברים. בדומה לענפי צריכה אחרים, זה ענף שנעשו בו כשלים על גבי כשלים משך שנים, ואף אחד לא ניסה לתקן. היום, לשמחתי, ישנה התעוררות", הוא אומר ומדגיש: "הציבור לא צריך לחכות שיעשו בשבילו דברים".

לדבריו, "גם עלינו מוטלת החובה ליזום. בתחום ספרי הלימוד, הורים בבתי-ספר שלא הצטרפו להשאלת ספרים יכלו ליזום התארגנות בית-ספרית של קנייה מרוכזת ישירות מההוצאה, ולחסוך עשרות אחוזים".

נזכיר כי להוצאה על ספרי הלימוד מתווספות הוצאות הרשות והחובה של בתי-הספר, הנעים מ-541 שקל לתלמיד כיתה א' ועד 1,373 שקל לתלמידי י"ב (ללא שינוי משנה שעברה).

בתחום הזה יש בשורות: אתמול (ב') הודיע שר החינוך גדעון סער כי המדינה תממן טיולים שנתיים ב-270 מיליון שקל בשנה.

איפה לקנות?

לאור ההוצאה הכבדה, חיסכון של כמה שקלים על כל ספר יביא לחיסכון גדול בסכום הכולל, במיוחד כאשר יש להורים כמה ילדים. הדגש גם כאן, בדומה לפרויקט השאלת הספרים, הוא על העדפת ספרי לימוד משומשים - אלה נמכרו בירידים מקומיים (מתנ"סים ובתי-ספר) בהנחות של 50% ויותר, קיימים בחלק מחנויות הספרים, בחנויות המקוונות ובלוחות המשומשים.

לשם היעילות, ללא אלמנט של חיסכון במחיר, כמעט כל החנויות הפרטיות וגם רשת צומת ספרים מציעות שירות של שיגור רשימת הספרים הנדרשת בפקס והגעה לחנות לשם איסופה בלבד.

הנחות על ספרי לימוד חדשים ניתן לקבל בכמה אופנים:

* רכישה מרוכזת:

רכישה כיתתית מרוכזת תוזיל את התשלום של כל הורה ב-5%-15%.

* רכישה באינטרנט:

עם השנים ההזמנה המקוונת ידידותית ונוחה יותר, ובאתרים רבים כוללת רשימת ספרים מלאה בהתאם לכיתה ולבית-הספר. את חלק מהאתרים מפעילות חנויות ספרי לימוד ותיקות בערים השונות.

חלק מאתרי האינטרנט מציעים הנחה של כ-5%-13%. מבדיקת "גלובס" עולה כי האתר המציע את ההנחה הגבוהה ביותר הוא books4u.

כדאי לזכור כי לרכישה באינטרנט מתווספות עלויות משלוח של כ-20-40 שקל (באתר בוקמי המשלוח בדואר חינם בקנייה מ-130 שקל). דמי המשלוח יבוטלו בבחירה של איסוף עצמי.

* רכישה באילת:

הנופשים באילת יכולים להעמיס ספרי לימוד במהלך השהות בעיר הדרומית ולחסוך את המע"מ (ואת הזמן בהזמנת הספרים מראש).

החל מהשנה: סבסוד לטיולים השנתיים

שר החינוך גדעון סער הודיע אתמול בוועדת החינוך כי החל משנת הלימודים הקרובה (תשע"ג) משרד החינוך יסבסד באופן דיפרנציאלי את תשלומי ההורים על טיולים שנתיים בהיקף של 270 מיליון שקל.

למעשה, כל התלמידים בבתי-הספר היסודיים ועד לבתי-הספר התיכוניים יזכו לסבסוד, שינוע בין 40% ל-80% מגובה התשלום, בהתאם למצב הסוציואקונומי אליו משתייך בית-הספר.

ההנחה הממוצעת לתלמידי יסודי תנוע בין 81 ל-162 שקל, ההנחה לתלמידי חטיבות הביניים תנוע בין 155 ל-310 שקל, וההנחה לתלמידי התיכון - בין 202 ל-404 שקל.

שר החינוך התייחס לחשיבות הטיולים השנתיים כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים בבתי-הספר ודיבר על מצב, שלא ניתן להשלים איתו, שישנם תלמידים שלא יוצאים לטיולים שנתיים מטעמים כלכליים.

בדיון אתמול אמר סער כי "הבטחת השתתפות כלל התלמידים במערכת החינוך בטיולים היא דבר חשוב במכלול ההיבטים - הלימודי, הערכי והחברתי. המהלך לסבסוד תשלומי הורים הוא מהלך של הורדת הנטל הכלכלי המושת על כלל ההורים במערכת החינוך".

מהלך נוסף שעליו הכריז אתמול סער הוא מענק מלגות נוספות בהיקף של 55 מיליון שקל לתלמידים מהשכבות החלשות.

לאן נעלם פרויקט השאלת הספרים?

כחודשיים לפני תום שנת הלימודים ניסה משרד החינוך להעביר מהלך-בזק עם החלת חוק של פרויקט השאלת ספרי לימוד בהשקעה של 100 מיליון שקל, שמטרתו חיסכון של מאות ואלפי שקלים להורים בשנה. כ-1,400 בתי-ספר, המהווים כשליש מכלל בתי-הספר בארץ, הצטרפו לפרויקט.

האם מדובר במספרים המעידים על הצלחה? בהתחשב בטווח הקצר שמשרד החינוך ניסה להרים את הפרויקט, מדובר על נתון לא רע, אולם אילו לא יימצא במגמת גידול חדה לשנת הלימודים הבאה, בין היתר בשל חוסר שיתוף-פעולה מצד בתי-הספר - יהיה על המשרד לצאת בהסברה מקיפה.

הפרויקט הזה אינו חדש ומיושם כבר בחלק מבתי-הספר בארץ, כשבחלקם הפסיקו ליישמו עקב דרישת ההורים. השנה הוריד משרד החינוך את סף ההסכמה לפרויקט מ-90% ל-60% מההורים. בתי-הספר לא עודדו, בלשון המעטה, את החתימה על האישור והצליחו לחמוק מהפרויקט, שנתפס כ"כאב ראש" בשבילם.

התשלום שנקבע לפי התוכנית להשאלת ספרים עומד על 280 שקל לתלמידי בתי-הספר היסודיים וחטיבות הביניים ו-320 שקל לתלמידי התיכון - מחיר גבוה יחסית ביחס לספרים משומשים, כאשר מדובר בתלמידי יסודי.

סל ממוצע של ספרים חדשים לתלמידי הכיתות הנמוכות מגיע ל-600 שקל לספרים ולכ-300-400 שקל בקניית ספרים משומשים. זאת במידת האפשר, משום שבכיתות א'-ב' השימוש בחוברות עבודה הוא רחב ומצריך קניית ספרים חדשים בלבד.

כאשר סל ספרי הלימוד לתלמיד תיכון מטפס גם ל-1,500 שקל (לספרים חדשים) - הפרויקט הופך לחסכוני במיוחד, גם אם משווים את מחירו ביחס לסל ספרים משומשים.

תגובות

* גילה בן-הר, מנכ"לית מט"ח, מסרה בתגובה: "מחירי הספרים נמצאים בפיקוח. הטענה כי ההוצאות גורפות רווחים אינה נכונה. כל ספר עובר אישור על תוכנו ועל המחיר. פיתוח ספר, בשונה מספר קריאה, כולל קונספט פדגוגי בהתאם לתוכנית לימודים מחייבת ושילוב של סימולציות דיגיטליות, התאמות למגדרים וגרפיקה. אחרי כן מתווסף נושא ההפצה והנייר, שמחירו עלה בכ-40% בשנה האחרונה.

"מחירי הספרים של מט"ח לא עלו השנה ולו באגורה. מחיר הספר כולל את עמלת החנות, וכל זה לפני העלאת המע"מ הצפויה. מי שגוזר עמלות הם המפיצים והחנויות שהמו"לים הם שמעבירים להם עמלות.

"לוקח בערך 5 שנים להחזיר עלות השקעה בפיתוח של ספר. הסיכון של הוצאת הספרים היא ענקית ביחס למפיץ או לחנות שחיים רק מהעמלות. נבנה פה סיפור אגדה שהוא פשוט לא נכון".

לדבריה, "בתוך שנתיים כל המכירות יתמקדו בעולם הדיגיטלי, והפיתוח המודפס יפחת בהתאם".

* עמוס רכס, מנכ"ל ובעלי הוצאת ספרים רכס, מסר בתגובה: "עלויות הספרים מורכבות מכמה פרמטרים: יש דרישה של משרד החינוך להיקף חומר מסוים. צוות שלם ישב והכין חומרים, ויש לכך עלויות.

"דרישות משרד החינוך כוללות למשל לקשר את ספרי הלימוד לאתר אינטרנט ולכלול צוות יועצים (לא יועץ אחד). יש דרישה לשלב חומרים נלווים שקונים מזכויות יוצרים, ויש ייצור של חומרי הוראה למורים - שעלותם גם חלה על ההורים. גם מחירי הנייר עולים. יש מתח בין איכות ובין מחיר.

"בארץ מחירי הספרים זולים מאשר בעולם, בין היתר משום שהשוק בארץ קטן. חשוב לזכור כי גם מחזור חיי הספר קטן, ויש הבדל בין ספר מאושר וספר שאינו מאושר".

רכס מדגיש: "אנחנו לא משנים את הספרים. אסור לנו באופן מוחלט. השינוי נעשה אך ורק במצב שמשרד החינוך דורש זאת".

דוגמאות לאתרי מכירה של ספרי לימוד

* Sefernet.co.il: מציע ספרי לימוד חדשים וציוד משרדי, כולל שירות עטיפת הספרים.

* Books4u.co.il: מציע לצד ספרי קריאה גם ספרי לימוד בהנחות של 5%-13%.

* Bookme.co.il: מציע ספרי לימוד ומשלוח חינם בקנייה מ-130 שקל.

* Goldbooks.co.il: החנות מפתח-תקווה מציעה ספרי לימוד חדשים משומשים וציוד משרדי. ספרי הלימוד החדשים נמכרים בהנחה של כ-5%.

* Bookshopdina.co.il: החנות מרעננה מציעה ספרי לימוד חדשים ומשומשים.

* zmybooks.co.il: החנות הוותיקה מרמלה מציעה ספרי לימוד חדשים בהוזלה, ספרי לימוד משומשים וציוד משרדי.

* Tenbook.co.il: אתר המציע ספרי לימוד משומשים לתלמידי כיתות א'-י"ד באמצעות התאמה בין מוכר לקונה פוטנציאלי.

* shalgon.co.il: אתר המשמש כפלטפורמה למאגר לפרסום ספרי לימוד משומשים.

איך להוזיל את ההוצאה על ספרי לימוד
 איך להוזיל את ההוצאה על ספרי לימוד

כמה יעלו ספרי לימוד חדשים
 כמה יעלו ספרי לימוד חדשים