הרס השוק ובנייה מחדש

שוק הסלולר רחוק מהתייצבות, התייחסו לעליות בסלקום ובפרטנר בזהירות

כדאי לקחת את העלייה היום (ג') במניות פרטנר וסלקום עם כמה גרגרים של מלח. לאחר ששתי חברות הסלולר הוותיקות איבדו עשרות אחוזים משווין בחודשים האחרונים, למתבוננים מן הצד נדמה אולי שהנה הן מתחילות להתייצב ומציגות רווחיות נאה שעשויה אפילו להשתפר אם הן ימשיכו להתייעל.

אבל ההתרשמות הזאת היא בעייתית, ונדמה כי היא מבוססת יותר על משאלות-לב מאשר על התבוננות מפוכחת על המציאות בשוק הסלולר המקומי.

מה שהשוק עבר הוא הרס ובנייה מחדש. לא מדובר בתהליך של הכנסת רפורמות להגברת התחרות על פני זמן, אלא במהפכה ברוטלית.

הוזלת המחירים בעקבות כניסת המתחרים החדשים יצרה מציאות חדשה, עם הכנסה חודשית ממוצעת של 90-100 שקל ממנוי בחודש, שלפיה ידרשו המפעילים הסלולריים לחיות בשנים הבאות. המחיר הזה הוא אמנם חלומי מבחינת הצרכן, אבל הוא יחייב את כל התעשייה לעבור ארגון מחדש, ומה שאנחנו רואים היום זו רק ההתחלה.

אל תהמרו על העלאת מחירים

איך שלא מסתכלים על זה, ובמיוחד לאור העובדה שהדוחות לרבעון השני מבטאים רק חצי רבעון של תחרות (שהחלה בחודש מאי), הרבעונים הבאים, שבהם עוצמת התחרות תבוא לידי ביטוי מלא, יהיו גרועים עוד יותר מבחינת תוצאותיהן של חברות הסלולר. לכך יש להוסיף גם את המפעילים הווירטואליים, ובראשם רמי לוי, שממשיכים לקחת נתחי שוק ולזנב בחברות הסלולר הגדולות.

למי שמהמר על העלאת מחירים מצד חברות הסלולר בטווח הקרוב "כי כך אי-אפשר להמשיך לאורך זמן", כדאי אולי להזכיר שהוט מובייל, אחד השחקנים החדשים בשוק, חייבת להגיע לנתח של 7% בשוק הפרטי כדי שתוכל לקבל בחזרה ערבות בסך 700 מיליון שקלים שהפקידה במשרד התקשורת. אם תעלה מחירים, היא תתקשה בגיוס לקוחות, ואת זה היא לא יכולה להרשות לעצמה בשלב הזה.

לכן, אלא אם יתרחש תהליך של קונסולידציה בין חלק מהמפעילים, או שמי מהם ייצא מהשוק, בטווח של כמה שנים קדימה יהיו כאן 5 שחקנים משמעותיים. ואם המפעילים החדשים - גולן טלקום והוט מובייל - יישארו ברמות המחירים הנוכחיות של פחות מ-100 שקל לחודש, פרטנר, סלקום ופלאפון יתקשו להעביר תיקון כלפי מעלה במחיר.

השוק רחוק מלהתייצב

בשלב זה מסתמן כי 3 המפעילים הוותיקים מסרבים לוותר על לקוחותיהם, וקצב ההצטרפות לגולן ולהוט נמצא היום בירידה. זה אומר כמה דברים: ראשית, שהשוק מתחיל למצות את עצמו, ורוב הלקוחות שרצו לעבור כבר עשו זאת. שנית, המפעילים הוותיקים הבינו שלקוחות הסלולר רוצים התאמה במחיר ולאו דווקא לנטוש אותם, ואת זה הם מספקים להם.

ודבר אחרון, נתונים מעודכנים להבוקר מראים כי אחד מתוך 4 לקוחות שמצטרפים להוט מובייל נוטש אותה. מתחילת החודש הצטרפו להוט כ-20 אלף מנויים, ונטשו אותה 5,000.

המסקנה מכל זה היא שהשוק הסלולרי רחוק מלהתייצב באופן שבו ניתן יהיה להעלות מחירים, ושהצטמצמותן של חברות הסלולר נמצאת רק בראשיתה.