"אם שווי אפי פיתוח הוא 40 סנט - מניית אפריקה שווה קרוב לאפס"

אפריקה באזהרת רווח בתחילת השבוע: תפסיד עד 800 מיליון שקל ברבעון השני ■ אלון גלזר: שני דברים מדאיגים - קשרי החברה מול עיריית מוסקבה ועזיבת הבכירים; אפריקה נסחרת בשווי לא נמוך - עדיף לקנות את החברות הבנות

אפריקה נסחרת ביומיים האחרונים בירידות שערים חדות לאחר שהזהירה שלשום (ב') כי תפסיד עד 800 מיליון שקל בגין ירידת שווי נכסים במזרח אירופה. "גלובס" שוחח עם גורמים בכירים בשוק סביב השאלה מה קורה עם החברה ומה באשר לשווי המניה, וחזר עם תשובות.

אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר של לידר שוקי הון, מציין כי יש לדאוג משני דברים עיקריים מסיפור אזהרת הרווח: קשרי החברה מול עיריית מוסקבה ועזיבת הבכירים את הקבוצה.

גלזר מציין כי אפריקה נהנתה עד היום מקשרים מצוינים מול העיריה, והשינוי המסתמן ביחסים אינו טוב לקבוצה, וזאת מבלי לציין את העובדה המוגמרת כי חלק גדול משווי הקבוצה מגיע מרוסיה, וכעת העיריה המקומית עושה שינויים תכנוניים, שישפיעו רבות על אפריקה.

כמו כן, מבקש גלזר להיות ערים לעובדה כי שני בכירים עזבו את החברה לאחרונה: מנכ"ל אפי פיתוח אלכסנדר חלדאיי, שגם מכר את מניותיו בחברה, וגם איזי כהן כמנכ"ל אפריקה השקעות. בלי קשר לאפריקה, כאשר שני בכירים כל כך בקבוצה עוזבים בפרק זמן קצר יחסית, זו עובדה שאינה מבשרת טובות.

גלזר מציין כי "אפריקה עושה את הטוב ביותר בתוך מה שהיא יכולה. היא הצליחה להגיע להסדר לא קל, שהוא יחסית הוגן והיא מתנהלת פיננסית נכון, כולל המהלכים שהיא עשתה בפעילויות להקטנת החוב, אבל יש לזכור כי זו חברה עם נכסים שמושפעים מהמשבר העולמי".

בשורה התחתונה מציין גלזר כי אפריקה נסחרת לכל אורך הדרך במחיר גבוה יותר מה-NAV שלה. "מי שנמצא במניה מאמין ששווי הפעילות יכפיל וישלש את עצמו, הבעיה היא שיש באפריקה הרבה מאוד משקיעים פרטיים וסוחרים. ירידת השווי מהשבוע הנוכחי תואמת את ירידת השווי האמיתית של הנכסים. אפריקה עדיין נסחרת בשווי לא נמוך של מיליארד שקל - אם להיחשף לחברה, זה בעיקר דרך החברות הבנות כמו אפריקה נכסים או מגורים".

גורם בכיר בשוק ציין בפתח דבריו כי אפריקה היא מניה בסיכון גבוה כי הנכס הכי משמעותי שיש לה זה שווי הנדל"ן שלה ברוסיה. "קניית המניה בלונדון זולה משמעותית מקניית המניה בתל אביב. אם השווי ההוגן של מניית אפי פיתוח הוא 40 סנט, אז השווי של אפריקה קרוב לאפס. המניה בישראל היא אופציה על החברה ברוסיה".

עד כמה ההודעה האחרונה משמעותית?

"אפי פיתוח מגלמת מצב שכל הנכסים שלה ברוסיה שווים אפס. ברור שכנראה הנכסים ישביחו כי הם קיימים אבל זה ייקח זמן. זו מניה למהמרים ועדיף לקנות את האג"ח שלה".