דוחות וואן ומטריקס: גם שוק ה-IT מגלה את ההאטה הכלכלית

ללא שתי הרכישות שביצעה וואן, היא הייתה מדווחת על ירידה של 5 מיליון שקל במכירות ■ מטריקס דיווחה אתמול על ירידה חדה ברווחיותה

בסוף 2011 ביצעה חברת שירותי המחשוב וואן שתי רכישות בתחום התוכנה - טסקום ואקסאקט - תמורת סכום כולל של כ-20 מיליון שקל. הרבעון השני, שאת הדוחות הפיננסיים לגביו פרסמה החברה היום, הוא הראשון שבו באו לידי ביטוי התוצאות המלאות של רכישת שתי החברות, ולפחות בכל הנוגע לביצועים פיננסיים, הן סייעו לוואן להמשיך לטפס בהכנסות וברווח.

וואן תוכנה רשמה הכנסות של 263 מיליון שקל ברבעון, גידול של כ-7% לעומת הרבעון השני של 2011 וירידה של 4% לעומת הרבעון הראשון של השנה. הצמיחה בביצועים, מסבירה וואן, נובעת כמעט כולה מהתוספת שהתקבלה ממכירות טסקום ואקסאקט. בנטרול התרומה של שתי החברות, הייתה וואן מדווחת על ירידה של כ-5 מיליון שקל במכירות לעומת הרבעון המקביל.

השפעת הרכישות ניכרה גם ברמת הרווחיות שהציגה החברה. וואן מדווחת על רווחיות גולמית של 18.8% מכלל המכירות - שיפור דרמטי לעומת הרבעון המקביל והקודם, שנובע מגידול ברווחיות במגזר פתרונות ושירותי התוכנה.

הרווחיות של טסקום עמדה על כ-20% מהמכירות, גבוהה לעומת שאר הפעילויות בקבוצה. הגידול ברווחיות התקבל גם מהירידה של 5% לעומת הרבעון המקביל במכירות בסגמנט התשתיות של החברה (כ-45% מהמכירות), שבו רווחיות נמוכה. בשורה התחתונה, רשמה וואן רווח נקי של 11.7 מיליון שקל, גידול של 36% לעומת הרבעון השני אשתקד.

ירידה דרסטית ברווחיות מטריקס

דוחות וואן מגיעים בהמשך לדיווח של המתחרה מטריקס מאתמול, ולפיו נרשמה ירידה דרסטית ברווחיות בעקבות אווירה מקרו-כלכלית בעייתית. מטריקס, שדיווחה על גידול של 17% במכירות, ל-502 מיליון שקל ברבעון השני, רשמה רווחיות גולמית של 16% בלבד - נמוך משמעותית מסדרי הגודל שאליהם היא רגילה.

בדוחות מטריקס הסבירו את השחיקה ברווחיות בין היתר בשל "הלימה עם המצב הכלכלי ואווירת אי הוודאות במשק". סמנכ"ל הכספים, משה אטיאס, כינה את המצב "דיכאון כלכלי".

על פי גרטנר, שוק שירותי המחשוב הישראלי עתיד לצמוח השנה בשיעור נמוך יחסית של כ-3% בלבד, לעומת יותר מ-9% ב-2011.

נראה שבשתי החברות ישנן עדויות ברורות להאטה במשק, אם כי הביטוי מגיע מכיוון שונה. על אף שבוואן אין עדויות חד משמעיות, מדברי המנכ"ל ובעל השליטה, עדי אייל, ברור שהאווירה כלכלית לא חיובית מורגשת ברקע. "להתמקדות שלנו במגזר התוכנה בתחומים עם ערך מוסף גבוה, כגון פרויקטים של תוכנות ארגוניות, יש יתרון בזמנים כאלה", טוען אייל, "אנחנו ערוכים טוב לתקופות קשות. מרגישים שזו תקופה יותר קשה, וחלק מתמרורי האזהרה נדלקים גם אצלנו. בתקופות כאלה, תחום התשתיות הוא הראשון שהלקוחות מקצצים בו".

מטריקס
 מטריקס