ברננקי בפינה: הציפייה ל-QE3 גוברת, אך הנתונים מפתיעים

תחזיות הצמיחה נראות טוב יותר, נתוני התעסוקה מפתיעים, המכירות הקמעונאיות עלו, וגם הבחירות מתקרבות ■ כל הנתונים מצביעים על כך שהציפייה ל-QE3 לא תתממש ■ גולדמן זאקס: "עד כה, החולשה לא מתבטאת בנתונים"

הציפייה הגדולה בשוק בתקופה האחרונה היא להתערבות מוניטרית של הפדרל ריזרב, אולם שטף נתוני המאקרו בשבועיים שמאז הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של ה'פד' מעלים את השאלה אם אכן ישיק ה'פד' תוכנית רכישות אג"ח נוספת - QE3.

בחודש יולי נראה שיפור מסויים ביחס לנתונים של חודש יוני: המכירות הקמעונאיות ביולי הראו שיפור, כמו גם דוח התעסוקה שהפתיע לטובה לעומת החודשים שקדמו לו. בנוסף, התכווץ הגרעון המסחרי ביוני באופן מפתיע.

גולדמן זאקס אף יצאו בתחזית שורית ביחס לתמ"ג, שם מעלים הכלכלנים את תחזית הצמיחה ל-2.3% ברבעון השלישי, לעומת 1.5% ברבעון השני.

כך ניצב יו"ר ה'פד', בן ברננקי, במצב בעייתי בו ככל הנראה לא יפעל עד סוף השנה. ואם הוא לא יפעל - ייתכן שתראה מפולת בשוקי המניות בנובמבר. התרחיש הזה מציב את ברק אובמה בבעיה לקראת הבחירות, וגם את ברננקי עצמו, שכן מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, אמר בעבר כי לא יתמוך בכהונה נוספת שלו.

יאן האציוס, אנליסט ראשי בגולדמן זאקס, כתב מזכר ללקוחותיו אתמול (ג'), בו אמר כי הנתונים האחרונים מורידים את האפשרות להשקה של QE3 בספטמבר, על אף התבטאויות בכירי ה'פד' בעניין בתקופה האחרונה.

האציוס ציין כי הוא בטוח בקביעתו כי ה'פד' לא יתחיל תוכנית הקלה כמותית נוספת לפני סוף השנה, במקרה הטוב. "אנו מאמינים שהמשך החולשה הכרחי על מנת לעורר צעד מקל רציני. עד כה, החולשה לא מתבטאת בנתונים", הוא כתב. עוד הוא ציין כי תמונת האינפלציה "מעוננת" יותר בהתחשב בהתאוששות של מחירי המניות.

הסיבה לציפייה הגדולה להשקה של QE3 היא ההתאוששות האיטית מהמצופה בארה"ב, והעובדה שבפגישה האחרונה של ה'פד' נאמר כי מתבצע "מעקב מקרוב" אחר הכלכלה וההתבטאויות החוזרות ונשנות של בכירי הבנק כי יתבצעו צעדים אם ההתאוששות תמשיך להיות איטית.

מייקל הנסון, אנליסט בבנק אוף אמריקה, אמר כי ישנם סימני שאלה רבים בנוגע לגודל ולקצב שלמ תוכנית רכישות, אם כזו תתבצע בכלל. הוא ציין כי הוא רואה "אפשרות מוגבלת של תוכנית רכישות בלתי מוגבלת בזמן הקרוב". עוד הוא הוסיף כי זה בהחלט אפשרי שה'פד' יחכה עד דצמבר לפני פעולה כלשהי כדי לוודא שאכן הכלכלה מאטה.