"חבר אמר לי שיש הזדמנות; הפסדתי 30 אלף שקל - אין כסף קל"

ישראלי שנפל קורבן להונאת הפונזי: "פתחתי רשתות זרות, ראיתי שה-SEC פשטה על משרדי זיקריוורדס והבנתי שהכול נגמר" ■ "שוקל פנייה למשרד החוץ"

הונאת הפונזי בהיקף מאות מיליוני דולרים, שנחשפה בסוף השבוע האחרון, מכה גלים גם בישראל. למערכת "גלובס" הגיע מייל מישראלי, אשר טוען כי נפל קורבן להונאה שנוהלה על-ידי חברת זיקריוורדס (ZeekRewards).

א' (השם המלא שמור במערכת) טוען כי נפל בפח כשהשקיע שם 30 אלף שקל לפני כחודשיים. על-פי המייל שהגיע ממנו, הוא נטל הלוואות על מנת להשקיע בזיקריוורדס ולא הרוויח אפילו שקל מאז שהשקיע. המסר שלו "אין כסף קל - בשביל הכסף צריך לעבוד".

"גלובס" שוחח היום עם א'.

- בן כמה אתה ובמה עוסק?

"אני בן 25 ולא יכול לספר היכן אני עובד כי זה יחשוף אותי ויפגע במקום העבודה שלי".

- איך הגעת להשקיע?

"דרך חבר שהשקיע בזה המון כספים, אמר לי שיש הזדמנות עסקית, ולא צריך לעשות הרבה. הוא הראה לי טבלת אקסל ואיך עושים את הרווחים, והשקעתי".

- איך נודע לך?

"האתר נסגר. נכנסתי לפורום שיש בו הרבה ישראלים - ואף אחד לא הבין מה הולך. מנהל הפורום פרסם מודעה שהחברה נמצאת בחקירה אזרחית, ואין מה לדאוג. נכנסתי לרשתות זרות וראיתי שה-SEC פשט על המשרדים. אז הבנתי שזה נגמר. הכסף הלך".

- מול מי אתה נמצא בקשר עם החזרת הכספים?

- "כרגע יש את ה'דילרים' הישראלית, שהובילו את הקהילה המקומית. הדילרים ממתינים לחדשות מארה"ב, והם אומרים כי ה-SEC אולי ידאג להחזיר חלק מהכספים. שלחתי מייל אישית ל-SEC, סיפרתי מי אני וביקשתי לנסות להחזיר את ההשקעה".

- עצה לישראלים איך להיזהר מהונאות ברשת?

- "לבדוק טוב מאוד כי אין מצב שבקלות כזאת אתה יכול לעשות כסף. אנשים עשו שם כסף אבל הם אלה שנכנסו בהתחלה. לא להתפתות לכסף קל באינטרנט, ולמדתי את זה על בשרי. אני מקווה שהרשויות בארץ, ואני שוקל לפנות גם למשרד החוץ, יעזרו לנו כי לא עשינו משהו בניגוד לחוק".

חשד להונאת ענק בהיקף 600 מיליון דולר

נזכיר כי הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) הודיעה בסוף השבוע כי הקפיאה את נכסי חברת זיקריוורדס בחשד שניהלה הונאת פונזי ענקית בהיקף של כ-600 מיליון דולר, זאת כדי להגן על יותר ממיליון משקיעים שנפגעו מהחברה, ביניהם גם משקיעים מישראל.

חברת זיקריוורדס, שנוסדה בשנת 2011 על-ידי פול בורקס, תוכננה להיות אתר אינטרנט למכירות פומביות הפועל תחת אתר המכירות הפומביות Zeekler.com ומבטיחה למשקיעים עד 50% תשואה מ"הרווחים היומיים" של האתר, זאת בהתבסס על מערכת שבה הם צוברים נקודות ופרסים שונים, בין היתר, על ידי גיוס משקיעים חדשים (שיטת הפירמידה) כך עולה מהדיווח של ה-SEC.

לפי החשד, אתר המכירות הפומביות זיקלר, הפועל בשיטת המכירות הפומביות Penny Auction, הציע למשקיעים שתי דרכים מרכזיות להרוויח "כסף קל ומהיר באינטרנט". בדרך האחת, הוצע למשקיעים לרכוש חבילת הצעות מחיר (בידים) לאותם מוצרים שהוצעו למכירה פומבית, וע"י כך להעלות את מחיר המכירה. בתמורה, הובטח להם 50% מהרווחים היומיים של החברה. במסלול השני, הוצע למשקיעים לפרסם בכל דרך אפשרית את אתר המכירות ולנסות לצרף משקיעים אחרים בתמורה להטבות, בונוסים ורווחים נוספים.