האם "ניו-יורק טיימס" יתדרדר לרמת BBC בדיווחים על ישראל?

מנכ"ל "ניו-יורק טיימס", מארק תומפסון, לשעבר מנכ"ל BBC, יקבל שכר שנתי של מיליון דולר ■ התנצל אשתקד על דיווח מוטה על טבח משפחת פוגל באיתמר

העיתונות המודפסת מתייסרת, אולי, בחבלי גסיסה, אבל המו"ל של "ניו-יורק טיימס", ארתור סולצברגר, שמשפחתו נהנית משליטה מלאה בעיתון, בחר להעניק חבילת שכר בשווי כ-10.5 מיליון דולר למנכ"ל החדש של ה"טיימס", מארק תומפסון, לשעבר מנכ"ל BBC.

מדובר באחת מחבילות השכר הגבוהות ביותר בענף העיתונות בארה"ב. להשוואה: דונלד גרהאם, יו"ר ומנכ"ל חברת "וושינגטון פוסט", קיבל 412 אלף דולר בשנה, נכון ל-31 במארס 2011. חבילת התגמולים של גרסיה מאטור, הנשיאה והמנכ"לית של גאנט, חברת העיתונות הגדולה ביותר בארה"ב והמו"לית של יו.אס.איי טודיי, הסתכמה ב-3.61 מיליון דולר בשנה, נכון לאותו תאריך.

תומפסון יקבל שכר שנתי בסך מיליון דולר, 4.5 מיליון דולר כבונוס הצטרפות ל"טיימס", שני מיליון דולר בשנה כתמריצים ו-3 מיליון דולר כתמריצים לטווח ארוך. מבחינתו, זו תהיה קפיצה אדירה: אשתקד הוא קיבל 976 אלף דולר מ-BBC.

כמנכ"ל BBC היה תומפסון מעורב בהעמקת הנוכחות של שירות השידור ביקום הדיגיטלי ובהרחבת הפרישה הגלובלית שלו. אלה שני יעדים שעומדים בראש סולם העדיפויות של חברת "ניו-יורק טיימס", שעושה מאמצים גדולים לקבע את מעמדו של העיתון כאתר חדשות מוביל ברשת נוכח הירידה המשמעותית בהכנסה ממודעות בעיתונות המודפסת.

ה"טיימס" פתח במסע חיפושים גלובלי בעקבות פרישתה (ויש אומרים: דחיפתה החוצה) של המנכ"לית הקודמת, ג'אנט רובינסון, בדצמבר אשתקד.

חברת "ניו-יורק טיימס" היא אחת מחברות המדיה הנדיבות בארה"ב. השכר הממוצע של כתב בעיתון הדגל של החברה הוא 93 אלף דולר בשנה, לפי נתונים של של glassdor.com, שפורסמו ב"האפינגטון פוסט".

ובכל זאת, האיגוד המקצועי של עובדי ה"טיימס" הביע מורת-רוח משווי מצנח הזהב של רובינסון: 23 מיליון דולר, שכוללים 4.5 מיליון כתשלום עבור שירותי ייעוץ עתידיים.

בהנהגתו של תומפסון, השיל BBC משרות רבות והעביר משרדים ומתקני הפקה אל מחוץ ללונדון כדי לחסוך בהוצאות. מאז 2008 הצליח שירות השידור לקצץ 1.6 מיליארד דולר בהוצאות בעקבות צעדי ההתייעלות שנקט תומפסון.

המינוי של תומפסון מעורר אי-נוחות בחוגים יהודיים מסוימים בארה"ב. לפי דיווח באתר honestreporting.com, שמגדיר את יעודו כהגנה על ישראל מפני דיווחים עוינים בעיתונות מוטה, נאלץ תומפסון להודות, בשימוע פרלמנטרי בלונדון, כי חדר החדשות ב-BBC גילה שיקול-דעת לקוי בדיווחיו על הטבח של משפחת פוגל באיתמר במארס 2011, לרבות רצח ילדתם בת 3 חודשים של בני הזוג. הוא אמר כי עורכי החדשות לא ייחסו חשיבות מספקת לטבח מפני שהוא אירע בסוף שבוע עמוס אירועים, ובכללם המלחמה בלוב והצונאמי ביפן.

"עורכי החדשות היו נתונים בלחץ גדול", אמר תומפסון."ועם זאת, אין ספק שמדובר במעשה זוועתי שהיה צריך לסקר אותו בכל מהדורות החדשות באותו יום".

בכל זאת, תומפסון טען כי אין לראות בדיווח הלקוי סימן להטיה כלל-מערכתית נגד ישראל. "אנו עושים מאמצים גדולים מאוד מאוד לשקף את סבלם של שני הצדדים בסכסוך במזרח התיכון; כשיש תקרית הומניטרית בעזה, אנו מנסים להראות את תוצאות ירי הרקטות על שדרות".

"אני רוצה לומר לקהל המאזינים שלנו, לרבות מאזינים יהודיים וישראליים, בבריטניה ובעולם כולו, שאנו רוצים לוודא שהדיווחים שלנו יהיו הוגנים וחסרי פניות", אמר תומפסון. "(אך) שגינו במקרה הזה".

לפי האתר, מאז החל תומפסון לכהן כמנכ"ל BBC, הפיק שירות השידור "שפע" של שידורים מוטים נגד ישראל.

"האופן שבו מסקר 'ניו-יורק טיימס' אירועים בישראל כבר עתה נחשב בעייתי בעיני אנשים רבים", אומר האתר. "האם מינויו של תומפסון הוא סימן לכך שהעיתון יתדרדר עוד יותר ויירד לרמת BBC"?