פאבר לפני 3 חודשים: "100% סיכוי למיתון"; מה קרה מאז?

במהלך חודש מאי השנה, ציין גורו ההשקעות מארק פאבר כי ישנו מאה אחוז סיכוי למיתון בארה"ב ■ מה קרה מאז בכלכלה הריאלית ושוקי המניות? צפו בנתונים המפתיעים

במהלך חודש מאי השנה, ציין גורו ההשקעות מארק פאבר - אשר זוכה, בין היתר, לכינוי "ד"ר דום" / "נביא הזעם", אשר מוצמד לרוב גם לפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני - כי הוא סבור שיש "סיכוי של 100%" למיתון כלכלי בארה"ב.

את תחזיותיו העגומות דאז, ייחס פאבר להאטה הכלכלית במדינות השווקים המתעוררים המובילות - סין והודו, וכן למשבר התקציבי שנמשך בארה"ב. עברו 3 חודשים מאז פרסם פאבר את תחזיותיו, מה שנראה כמו זמן טוב לבדוק - מה השתנה בשווקים בזמן הזה.

אם מסתכלים על הצמיחה בארה"ב, המצב לא טוב - אך רחוק ממיתון: נתוני הצמיחה לרבעון השני בארה"ב עומדים על 1.5%, אמנם ירידה משמעותית לעומת צמיחה סביב ה-3% ברבעון הראשון, אולם עדיין רחוק ממצב של מיתון.

גם בשוק התעסוקה האמריקני, המהווה זרז מהותי לצמיחה במדינה, המצב לא מדהים - והאבטלה עלתה מ-8.1% במאי ל-8.3%, לאור העובדה שהמשק האמריקני פשוט לא מצליח לייצר מספיק מקומות עבודה, וכך להגדיל את הצריכה הפרטית ולתמוך בצמיחה. "מדד האבטלה האמיתית" בארה"ב, יש לציין, עומד על נתון מטריד בהרבה - מעל ל-15%.

באשר לנתוני המאקרו, הדיווחים מעורבים: נתוני הצריכה הפרטית הראו עלייה בהוצאה הצרכנית בארה"ב בשבוע שעבר, המכירות הקמעונאיות עלו במפתיע, בעוד גם האינפלציה ירדה לכ-1.7% (ביולי) לעומת 2.3% בחודש מאי - או במילים אחרות - או במילים אחרות: התמונה עדיין לא עגומה מספיק בשביל לעודד את הפדרל ריזרב לפעול ולצאת בהקלה כמותית נוספת.

אז האם תוכנית רכישות אג"ח נוספת באמת מסתתרת "מעבר לפינה"? כשמסתכלים על שוק המניות, נראה כי מי שמקווה לרכישות קרובות - עלול להתבדות: ה-S&P500 זינק ב-11.8% ממאי השנה, כאשר גם הנאסד"ק והדאו ג'ונס הוסיפו משמעותית לערכם. כל עוד שוק המניות ממשיך להציע ביצועים נאים כאלה, ניתן להניח שהמשקיעים לא מתמחרים מיתון מתקרב וירידה בתוצאות החברות.

בסופו של דבר, אם לוקחים בחשבון את נתוני הצמיחה הריאלית ואת הנתונים משוק המניות - ניתן לקבוע בוודאות שארה"ב לא ממש נמצאת במיתון. אולם, השאלה אם אנו בדרך לאחד כזה - אשר יתרחש בעוד חודשים מספר, אם כתוצאה מהרעה במשבר החוב באירופה או כתוצאה מ"הצוק הפיסקאלי" בארה"ב - היא שאלה אחרת לגמרי.