שאלת מיליון הדולר: האם זה הזמן להשקיע בזהב?

מחד, מיליארדרים כמו ג'ורג' סורוס וג'ון פולסון צופים עלייה במחיר המתכת, וגם בנקים מרכזיים, בייחוד במדינות מתעוררות, מצטיידים בה, ומאידך מחירי הזהב תלויים בצעדים שהממשלות ינקטו כדי להמריץ את הכלכלה העולמית ■ האם זה הזמן להשקיע בזהב

משקיעים גדולים מגדילים את החזקותיהם בתעודות סל של זהב פיזי, ובנקים מרכזיים קונים זהב בקצב שיא. אלו הם סימנים לכך שהזהב עומד לפרוץ את טווח המסחר הצר שלו באחרונה, אך לא בהכרח לגאות גדולה במחירו.

"יותר מדי שורי זהב הרימו ידיים, והם כבר לא צופים הקלה כמותית על ידי הפדרל ריזרב או הבנק המרכזי האירופי", אומר אד בוגוס, מנהל יחידת מימון הכרייה בחברת המחקר Precious Metals Equity Research.

מנגד, מנהלי קרנות הגידור, המיליארדרים ג'ורג' סורוס וג'ון פולסון, הגדילו את החזקות הזהב שלהם ברבעון השני השנה - מה שאומר שהם מצפים למחירים גבוהים יותר למרות הביצועים הפושרים של המתכת.

חוזי הזהב נסגרו ביום חמישי שעבר על 1,619.20 דולר לאונקיה - עלייה חודשית של 0.3% בלבד ועלייה של 2.6% מתחילת השנה. הם איבדו 4% ברבעון השני.

חברת פולסון אנד קומפני הגדילה את החזקותיה בקרן הסל SPDR Gold Trust (GLD) ב-26% ברבעון שהסתיים ביוני; ואילו סורוס פאנד מנג'מנט הכפילה ויותר את החזקותיה באותה קרן סל. כך לפי הדיווחים של שתי החברות לרשות ניירות הערך, ה-SEC, ביום חמישי בלילה.

"הרבה כסף חם יצא מהזהב והכסף בששת החודשים האחרונים, מפני ששתי המתכות נתקעו בטווח מסחר צר, וכסף לטווח הקצר עזב אותן", אומר ודאנט מימאני, מנהל תיקים בקרן Atyant Capital Global Opportunities ממיאמי, שמתמקדת במתכות יקרות.

"אבל הקונים האסטרטגיים יותר, כמו כמה בנקים מרכזיים אסיאניים, קונים באחרונה זהב כדי לגוון את יתרות המט"ח שלהם, ולגדר את עצמם מפני מה שהם רואים כמדיניות מוניטרית ותקציבית בלתי אחראית בארה"ב", הוא מוסיף. "וזו כנראה הסיבה לכך שמשקיעים כמו פולסון ממשיכים להיות מעורבים בתחום הזהב".

מימאני מוסיף ש"אף אחד לא מבין טוב יותר את המערכת הפיננסית העולמית מאשר סורוס". העובדה שהוא חזר לקנות זהב, אחרי שמכר כמעט את כל החזקתו במתכת הזו ברבעון הראשון של 2011, היא "משהו שצריך לעורר תשומת לב".

מחיר רצפה יציב

מלבד הרכישות של מנהלי קרנות הגידור, קניות חזקות נרשמו גם מצד בנקים מרכזיים, בייחוד במדינות מתעוררות. "רכישות של בנקים מרכזיים הן הגורם המשמעותי ביותר בשוק הזהב, והן מזיזות את המחירים בשוליים", אומר סוני טהיליאני, מנהל חברת הייעוץ MacroMoves מניו יורק, "בנקים מרכזיים מגדרים את נכסיהם האחרים עם זהב, והם צריכים לבטח את עצמם בצורה כזו בקצב גובר".

הביקוש לזהב של בנקים מרכזיים ומוסדות נוספים בסקטור הרשמי הוכפל ויותר ברבעון השני ל-157.5 טון, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2011. כך לפי דוח של מועצת הזהב העולמית (WGC) שפורסם ביום חמישי שעבר.

זה היה רבעון שיא של רכישת זהב על ידי בנקים מרכזיים מאז שהסקטור הזה חזר לקנות זהב נטו (בניכוי מכירות) ברבעון השני של 2009, לפי הדוח. בין הרוכשים הגדולים היו הבנקים של קזחסטן, רוסיה ודרום קוריאה.

"קניות של בנקים מרכזיים מסייעות לתמוך בשוק במהלך התנודתיות של ההשקעות במערב", אומר בריאן לנדין, עורך עלון החדשות Gold Newsletter. "אנחנו רואים את הבנקים המרכזיים בעולם המתפתח, של מדינות BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין, מ' ס') ואחרות, קונים זהב מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות, וכן מהשוק הפיזי. אני לא חושב שזה צירוף מקרים שמאזן הכוח הכלכלי העולמי נע באותו כיוון של הזהב העולמי".

עליית ההתעניינות בזהב מצד קונים גדולים עזרה לקזז את האפקט של ההאטה בביקוש הפיזי בשווקים המערביים בחודשים האחרונים, וקבעה מחיר רצפה יציב לזהב.

"ישויות גדולות יותר נכנסות לזהב, מפני שהן רואות ששלב הקונסולידציה הארוך מסתיים ונתוני היסוד טובים לגאות", אומר פול מלדיינוביץ', מחבר הספר "השקעות במתכות יקרות להדיוטות" ועורך האתר RavingCapitalist.com. "גם הנתונים הטכניים וגם הנתונים הבסיסיים נראים טוב. השחקנים המצליחים רואים כאן עיתוי טוב לקניות".

מארק או'בירן, מנכ"ל GoldCore, אומר שהרכישות הגדולות מספקות לזהב תמיכה ברמה של מעל 1,500-1,600 דולר לאונקיה, ו"יש גם פוטנציאל לרכישות לא מדווחות על ידי הבנק המרכזי הסיני, שעשוי להחליט לדווח עליהן בשלב כלשהו".

בשוק יש הערכות בלתי מבוססות שסין מתכננת לקנות לפחות 5,000-6,000 טון זהב, והיא תתחיל בכך השנה, אומר קווין קר, נשיא Kerr Trading International. כמות כזו תעלה על היקף ההפקה השנתית של המתכת ברחבי העולם, ולסין יידרש זמן לקנות כה הרבה.

לפי WGC, תפוקת מכרות הזהב בחמש השנים האחרונות הייתה 2,602 טון בממוצע שנתי.

"יש פער משמעותי בין הביקוש לזהב בסין וכמות היבוא וההפקה, ונראה שהרכישות של הבנק המרכזי אחראיות לפער הזה", אמר לנדין, "השורה התחתונה היא שסין צורכת יותר ויותר מתפוקת הזהב העולמית. זה מציב רצפה למחירי הזהב, וזו הסיבה לכך שכל התחזיות הפסימיות לגבי תיקון חד במחירים כלפי מטה התבדו".

כיצד תשפיע הקלה כמותית?

אבל המנטליות הנוכחית של הליכה אחרי העדר או קפיצה על עגלת הזהב אינה בהכרח איתות לגאות קרובה במחירי הזהב. לנדין אומר ששני מנהלי קרנות הגידור, סורוס ופולסון, "בוודאי אינם מטומטמים", והם רואים את החובות המונומנטליים של הממשלות בעולם המערבי, ואת הצורך באינפלציה גבוהה יותר כדי לשחוק אותם. אבל מחירי הזהב ינועו בהתאם לצעדים שהממשלות ינקטו כדי להמריץ את הכלכלה העולמית.

הגדלת ההחזקות בזהב היא סימן לכך שהמשקיע מאמין בהקלה כמותית נוספת שתשחק את ערך הדולר, או באינפלציה שמחכה מעבר לפינה, או בשתיהן, אומר ג'פרי רייט, מנהל בחברת Global Hunter Securities. כעת, הציפיות להקלה כמותית שלישית הן גבוהות, ומהוות סיכון לשוק הזהב.

"יש סיכון ריאלי לדאונסייד, אם לא יהיה רמז להקלה כמותית נוספת בכנס השנתי של הפדרל ריזרב בג'קסון היל בסוף החודש, או בישיבת הנהלת הפד בספטמבר", אומר לנדין. וכמובן שגם ההיפך נכון - אם יהיה איתות להקלה כמותית חדשה, מחירי הזהב עשויים לנוע כלפי מעלה.

כל הזכויות שמורות ל-2012 MarketWatch.com