"קוד אדום": שוק המניות מנופח, הסיכון לירידות הוא קיצוני

ארג'ון מהרה ושריל רואן, אסטרטגים בבנק ההשקעות בנק אוף אמריקה, טוענים כי שוק המניות התנפח בעיקר בשל הציפיה ל-QE3 ■ מאמינים כי ברננקי יאכזב בישיבת הריבית הקרובה והשווקים יצנחו

בעוד המשקיעים מחכים בכליון עיניים לכך שראשי הבנקים המרכזיים יכריזו על צעדים מוניטארים חדשים שימריצו את השווקים, הכלכלן איתן האריס, ראש חטיבת צפון אמריקה בבנק ההשקעות בנק אוף אמריקה פרסם אמש מזכר דובי במיוחד ללקוחות שלו, בו הוא טען כי הסיכונים בשווקים עלו וכי כלכלת ארה"ב נמצאת בעין הסערה.

כעת, יוצאים גם ארג'ון מהרה ושריל רואן, אסטרטגים בבנק ההשקעות, בהצהרות דומות, אך מכוונים יותר לשוק המניות. במזכר ששלחו ללקוחות הבנק תחת הכותרת "קוד אדום", הם טענו כי הפוטנציאל לאפסייד בשווקים הוא נמוך וכי סביר יותר להניח שהמשקיעים ימכרו את הסחורה שברשותם וניכנס לגל ירידות.

שני האסטרטגים ציינו כי השווקים הצליחו לבצע ראלי מהותי, חרף העובדה שעונת הדוחות הייתה הגרועה ביותר מזה מספר שנים והכלכלה האמריקנית, כמו גם הכלכלה הגלובלית מאטות את קצב הצמיחה.

לשיטתם, ההסבר היחיד לראלי הזה הוא "אפקט ברננקי". כלומר, המשקיעים ניזונו מהציפיה לסבב נוסף של רכישות אג"ח (QE3), במיוחד לאור העובדה שהסבבים הקודמים יצרו ראלי שנמשך מספר חודשים, ולאחר שיו"ר הפדרל ריזרב דאג להזין את הציפיות הללו בחודשים האחרונים כאשר חזר ורמז על המנטרה הקבועה שלו, לפיה אם המצב יחמיר הוא ישיק פעולות מרחיבות נוספות.

עם זאת, למרות שגם בסוף השבוע ברננקי חזר על אותן מנטרות ישנות, מהרה ורואן, מאמינים כי ה'פד' עשוי לאכזב.

"שוק המניות התנפח בחודשים האחרונים רק בשל הציפיה ל-QE3, אך במקרה שה'פד' יאכזב את המשקיעים בישיבת הריבית הקרובה שלו, שתיערך ב-12-13 לספטמבר, הסיכון לירידות גדולות הוא גבוה" כותבים שני האסטרטגים. "רמת התמיכה של ה-S&P 500 היא בין 1,325 נקודות ל-1,360, כאשר רמת התמיכה הבאה כבר נוגעת ב-1,250 נקודות. לכן, מלוא תשומת הלב תינתן בכנס הג'קסון הול בשבוע הבא".

מהרה ורואן מבססים את הניתוח שערכו גם על ההנחה כי הנתונים הכלכליים אינם צפויים להצביע על שיפור מהותי בכלכלה האמריקנית. שניהם סבורים כי שיעור הצמיחה במחצית השניה של השנה תאכזב, כאשר ברקע מאיים גם "הצוק הפיסקאלי".

אז על מה הם ממליצים? בהתחשב בעובדה שמדד ה-VIX (מדד הפחד) נמצא בשפל של כ-5 שנים, האסטרטגים ממליצים למי שמאמין שהתיקון בשוק המניות קרב ובא, לרכוש אופציות פוט על מניות, שכן לטענתם הם במחירים אטרקטיבים כעת.