רשמית: 150 עובדי ערוץ 10 יפוטרו; הוועד: דוחים את ההחלטה

(עדכון) - כפי שנחשף ב"גלובס", דירקטוריון ערוץ 10 החליט על הפיטורים לאחר כ-3 שעות של דיונים סוערים ■ הוועד: "או שנמשיך בעבודה מלאה, מבלי שיפוטר ולו עובד אחד - או שתהיה התפטרות קולקטיבית והחשכת המסך"

כפי שנחשף ב"גלובס", דירקטוריון ערוץ 10 החליט היום (ג'), לאחר כ-3 שעות של דיונים סוערים, על פיטוריהם של 150 עובדי הערוץ.

ועד עובדי ערוץ 10 הגיב להחלטה ואמר כי הוא דוחה את הודעת הדירקטוריון, וכי העובדים לא יקחו את מכתבי הפיטורים.

"עובדי ערוץ 10 דוחה גם הפעם את הודעת הדירקטוריון על פיטורי 150 עובדים בחברה. עבורנו קיימות רק שתי אפשרויות: המשך עבודה מלאה, מבלי שיפוטר ולו עובד אחד - או התפטרות קולקטיבית והחשכת המסך. אנו קוראים לחברי הדירקטוריון, שתסכולם מהמשבר המתמשך מובן, לנתב את זעמם לשרי הממשלה האחראים לו ולא לפגיעה - ערב ראש השנה - במשפחות המתפרנסות מן הערוץ. לפיכך, אנו מנחים את העובדים לא לקבל את מכתבי הפיטורים ולא להתייצב לשימועים שאליהם יזומנו", נמסר מהוועד.

מערוץ 10 נמסר בתגובה כי "בישיבה אתמול (ב') לא קיבלה הנהלת הערוץ הצעה ממשית כזו או אחרת הבאה להתמודד עם החלטת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו בעניין חילוט הערבויות, וכן לא נמסרו כל פרטים על מתווה כזה או אחר לפתרון הנושא.

"אשר על כן, ולאחר בחינת מכלול הנושאים העומדים על הפרק והקשיים העומדים בפנינו, כולל חילוט ערבויות הערוץ בסך 42 מיליון שקל ביום א' הקרוב, הוחלט להורות למנכ"ל להתחיל באופן מיידי בפיטורי 150 עובדים. במקביל תימסר הודעה ליו"ר ההסתדרות. כמו כן הורה הדירקטוריון למנכ"ל להכין התאמות תקציביות להמשך פעילות תקינה של הערוץ עד סוף השנה התקציבית הנוכחית".

כאקט מחאה ספונטני, מספר עובדי ערוץ 10 התפרצו לשידור התוכנית "חמש בערב" עם רפי רשף והביעו את מחאתם וקראו לציבור לתמוך בהם. בעקבות זאת הוחלט בערוץ 10 להילחם בהחלטת העובדים לשבש את השידורים התקינים. "האבטחה, שנועדה למנוע מאנשים זרים להיכנס לאולפן, תתוגבר מיידית, כך שגם עובדים לא יוכלו להתפרץ לאולפן", נמסר מחדשות 10.

שיבושים בדרך

מוקדם יותר היום, בעקבות כישלון הפגישה אמש (ב') עם שר האוצר יובל שטייניץ, החליטו עובדי ערוץ 10 כי ישבשו את השידורים בערוץ. בכוונת העובדים לשבש גם את התוכניות של חברת החדשות.

בפגישה של עובדי הערוץ, ארגון העיתונאים ויו"ר ההסתדרות עופר עיני, נבחנו דרכים להחרפה ועליית מדרגה במאבק של עובדי הערוץ נגד סגירתו. במהלך הפגישה חזר עיני מספר פעמים על דבריו מהשבוע האחרון לפיהם הוא "לא ייתן לערוץ להיסגר".

עיני הבהיר כי ברור לו שמדובר כרגע במלחמה על התקשורת הישראלית בכלל, וכי ערוץ 10 הוא רק ההתחלה. עיני הוסיף כי הוא שוקל צעדים נוספים של סולידריות - הכנסת עוד מפעלים למאבק של הערוץ, אך בשביל זה יש צורך שעובדי הערוץ קודם כל יסלימו בעצמם את המאבק על עתידם ועל עתיד הערוץ.

לדחות את הקץ

בסוף הפגישה הוחלט כי העובדים יסלימו את המאבק, וכי המיקוד יעבור עכשיו מהשרים לראש הממשלה בנימין נתניהו, שנתפס כגורם המרכזי לבלימת ההיענות לבקשות ערוץ 10 לפרוס את חובותיו על פני 5 שנים.

כמו כן, הוחלט להנחות את העובדים לא לקחת את מכתבי הפיטורים, במקרה שדירקטוריון ערוץ 10 יחליט להודיע מחדש על פיטוריהם של 150 איש.

גורם שנכח בפגישה סיפר כי בין הנוכחים שררה תמימות-דעים כי יש לקיים מעתה פעולות יותר אגרסיביות, ובכללן שימוש במסך, החשכת המסך, התפרצות של עובדים לתוכניות הערוץ והפגנות רבות ומשמעותיות יותר.

כזכור, מזה שבועיים מקיימים העובדים וההנהלה הפגנות מחוץ לבתיהם של שר האוצר יובל שטייניץ, שר התקשורת משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אנחנו מעריכים שאת חלק מהצעדים עליהם החלטנו היום יוכלו לראות הצופים כבר ביממה הקרובה על המסך", מסר יו"ר ועד העובדים, מתן חודורוב.

גורמים המקורבים לוועד העובדים סיפרו ל"גלובס" כי "הכוונה מעכשיו היא להשתמש במסך כדי להסלים את המאבק ולבצע פעולות הרבה יותר אגרסיביות, לאחר שהם נוכחו כי השרים רק מבקשים לדחות את הקץ של הערוץ אך לא לפתור את הבעיה".

"ההנהלה הולכת על תשדירים ופרסומות נגד ההחלטה ונגד הערוץ, אבל אנחנו חושבים שהם רכים מדי, ולכן החלטנו לבצע פעולות על המסך ושלא על דעת ההנהלה", נמסר ל"גלובס". "חשוב להבין שגם תוכניות חברת החדשות של ערוץ 10 אינן קדושות. חיסול הערוץ משמעו גם חיסול של חברת החדשות המפוארת של ערוץ 10, ולכן חייבים להשתמש בכל האמצעים".

רשת מבקשת לדחות את החילוט

בתוך כך, זכיינית ערוץ 2 רשת מבקשת לדחות את החילוט של כספי הערבויות שלה. ל"גלובס" נודע, כי הזכיינית שלחה בקשה רשמית למשרד האוצר ולמשרד התקשורת ובו ביקשה דחייה מהתאריך הנקוב לחילוט הכסף - 2 בספטמבר - עד לדיון בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. רשת חייבת למדינה 23 מיליון שקל בעבור דמי זיכיון ותמלוגים.

למעשה רשת פועלת במופגן בניגוד לעמדת ערוץ 10, שגם הכסף שלו אמור להיות מחולט באותו תאריך, דבר שיביא לטענת אנשי הערוץ לסגירתו. בערוץ מתנגדים נחרצות לדחייה, עליה צפוי להמליץ שר האוצר יובל שטייניץ לשר התקשורת, ודורשים פתרון מידי בדמות תיקון חקיקה שיאפשר פריסת החובות.

בכל אופן, החלטה באשר לדחיית החילוט יכולה להתקבל אך ורק בתוך הרשות השנייה, אשר אמון על הגביה ויכולה להתקיים רק בהמלצת השרים הממונה.

מרשת לא נמסרה תגובה.

הזירה הפוליטית מתעוררת

בעקבות החלטת דירקטוריון ערוץ 10, פנה ח"כ איתן כבל לפני זמן קצר במכתב בהול ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בבקשה לכנס את ועדת הכלכלה לדיון דחוף בעניין סכנת הסגירה של ערוץ 10. "ניתן להגיע להסכמות על פריסת חובות הערוץ בקלות, אך עושה רושם שמדובר במלחמה פוליטית מהזן הנמוך ביותר", כתב כבל.

"עלינו למצוא פתרון קבוע שלא ייאלץ אותנו לחזור ולדון בנושא בכל פעם מחדש. ערוץ 10 הוא ערוץ חשוב בנוף הטלוויזיה בישראל, וחשוב למצות את כל האלטרנטיבות בטרם גוזרים עליו גזר דין מוות", כתב ח"כ כבל, שהוסיף כי "איננו יכולים להשלים עם מצב בו יוותר בישראל ערוץ מסחרי בודד, ובוודאי שאיננו יכולים להשלים עם מצב בו מעל ל-150 עובדים ייכנסו למעגל האבטלה. בכוחנו למנוע מצב זה, כפי שעשינו בעבר".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, הודיע כי יקיים דיון דחוף בשבוע הבא בסוגיית ערוץ 10. בשבוע שעבר תמך ח״כ אריאל בפומבי בדחיית תשלום החוב לערוץ 10.

אריאל קבע כי ביום שני 3 בספטמבר, יום לאחר מועד חילוט הערבויות, תקיים הוועדה לביקורת המדינה דיון דחוף, אליו מוזמנים שר האוצר ונציגי משרדו, שר התקשורת ונציגי משרדו, מנכ"לית הרשות השנייה ונציגי הערוץ.

"ישנה חשיבות רבה לריבוי ערוצי מדיה, תוך תחרות בריאה בין כל גופי התקשורת. על הממשלה והרשות השנייה לפעול יחד עם ערוץ 10 ולהגיע להסכם פריסת חובות בהקדם, על מנת להסיר את חרב הסגירה בהקדם האפשרי", מסר ח"כ אורי אריאל.

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', קראה היום להנהלת ערוץ 10 לחזור בה לאלתר מפיטורי 150 עובדים ערב החג. "העובדים הם בעלי ברית במאבק נגד סגירת הערוץ, ובלעדיהם ממילא אי-אפשר לשדר. את התסכול על התנהלותה של הממשלה אסור לפרוק על כתפי העובדים, וההנהלה חייבת להידבר אתם ועם יו"ר ההסתדרות עופר עיני ולפעול כראש חץ אחד נגד סגירת הערוץ והחשכת המסך".

יחימוביץ אמרה כי "התנהגותו של נתניהו, הנוקם בערוץ 10 בגלל עבודה עיתונאית בלתי מתרפסת, היא הרסנית ומסוכנת לחופש העיתונות. אין כל היגיון כלכלי, ציבורי וחברתי בהתנכלות לערוץ אשר מסוגל לשלם את חובותיו בפריסה הגיונית".