מדד ה-VIX זינק, הפחד מחלחל, האם המפולת בפתח?

מדד ה-VIX זינק בשבוע האחרון ביותר מ-20% ■ אנליסטים - שוקי המניות יתקנו מטה ■ חלקם סוברים שהתיקון יהיה פחות "כואב" משום שהבנקים המרכזיים יפעלו, אך אחרים טוענים כי ה"בועה" תתפוצץ

לאחר מספר שבועות של אופטימיות שניזונה בעיקר מהציפיה למוצא פיהם של ראשי הבנקים המרכזיים, כעת, לאור העלייה החדה במדד ה-VIX בשבוע האחרון, נשאלת השאלה האם הפחד החל לחלחל לליבם וכיסם של המשקיעים?

מדד ה-VIX, הידוע בכינויו מדד הפחד, המודד את הסנטימנט של המשקיעים ואת הציפיות שלהם משוק המניות, זינק ביותר מ-20% בשבוע האחרון, מאז שרשם שפל של כ-5 שנים, כאשר ירד לרמה של 13.45 נקודות מוקדם יותר החודש. עניין שלדעת רבים העיד על שאננות ואדישות המשקיעים ולאו דווקא על רגיעה.

אנליסטים מציינים כי העלייה החדה שרשם ה-VIX, הנחשב גם לאינדיקטור טוב לרמת התיאבון לסיכון של המשקיעים, מעידה על כך כי הפחד שב לליבם של המשקיעים, שאנו קרובים לתיקון בשווקים בטוווח הקרוב.

"באופן היסטורי, כאשר ה-VIX נסחר ברמה כזו, שוקי המניות תיקנו מטה בכ-10%-15%", אומר סטיבן ברייס, אסטרטג ראשי בבנק ההשקעות סטנדרט צ'רטרד. "אולם, אנו סבורים כי התיקון בשווקים יהיה פחות חד מהצפוי, משום שסין ואירופה צפויים להכריז על צעדים מוניטארים חדשים".

אנליסטים אחרים מציינים כי התיקון יהיה בלתי נמנע, חד ומהיר, משום ששוקי המניות והסחורות התנפחו בעיקר בשל הציפייה כי הבנקים המרכזים יפעלו, ולא בשל ביצועים טובים יותר של החברות. לכן, אותם אנליסטים סוברים שהבועה תתפוצץ לבסוף, עוד לפני שמעצבי המדיניות יכריזו על צעדים מעשיים.